دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کتابخانه‌ای در زنجان که به نابینایان بینایی می‌بخشد

کتابخانه عمومی «اندیشه سپید» تنها کتابخانه‌ای است در زنجان که برای استفاده روشندلان ساخته شده است؛ کتابخانه‌ای با بیش از 11 هزار و 500 کتاب صوتی و کتاب بریل.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، در کنار شلوغی بزرگراه 22 بهمن زنجان و منطقه‌ پُر رفت و آمد اطراف آن، ساختمان سفید رنگی قرار دارد که هیچ شباهتی به ساختمان‌های مجاورش ندارد؛ از همان ورودی بنا تا مراجعینی که به آنجا رفت و آمد می‌کنند، با بقیه ساختمان‌ها متفاوت است.

کتابخانه عمومی «اندیشه سپید» تنها کتابخانه‌ای است که منحصرا برای استفاده روشندلان زنجانی ساخته شده است؛ محلی که از چند روز قبل و همزمان با بازگشایی کتابخانه‌های عمومی، رونقی دوباره گرفته است.

این کتابخانه عمومی که حالا 12 سال از فعالیتش می‌گذرد، طی این مدت توسعه پیدا کرده و حتی برای رفاه حال نابینایان یک پل عابر پیاده نیز در مقابل آن به بهره‌برداری رسیده است.

کتابخانه عمومی «اندیشه سپید» دارای 270 عنوان کتاب بریل در 900 نسخه، 3755 نوار کاست، 855 حلقه لوح فشرده گویا و 2237 نسخه کتاب بینایی است.

از جمله بخش‌های فعال این کتابخانه می‌توان به بخش مخزن کتاب‌های بریل و گویا، بخش کودک، سالن مطالعه، واحد سمعی و بصری، اینترنت، نشریات، بخش چاپ و نمازخانه اشاره کرد.

تجهیزات کتابخانه عمومی «اندیشه سپید» شامل رایانه، برجسته‌نگار، نرم‌افزار نوید 4 و 5، نرم‌افزار پارس‌آوا، نرم‌افزار سروش، چاپگر بریل، دستگاه زای‌فیوز، ماشین پرکینز، انواع دستگاه به‌دید (درشت‌نمای الکترونیکی) برای کم‌بینایان درشت‌نمای Clear View، دستگاه ضبط و پخش نوار کاست، دستگاه ضبط صدا، تبلت، ماشین حساب گویا، ساعت گویا، دستگاه اسکنر، دستگاه فتوکپی، هدفون، واکمن، ذره‌بین، پکجاز، لوح و قلم، نوار کاست، اسباب‌بازی ویژه کودکان نابینا و کم‌بینا است.

مسئول کتابخانه اندیشه سپید زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه کتابخانه «اندیشه سپید» مخاطبانی از کل شهر زنجان دارد، چراکه در این استان فقط یک مرکز کتابخانه‌ای برای نابینایان وجود دارد، اظهار کرد: این کتابخانه یکی از مجهزترین کتابخانه‌های کشور بوده و منابع آن نیز در حد بسیار خوبی قرار دارد.

«فاطمه محسنی» تعداد اعضای فعال این کتابخانه را بیش از 300 نفر اعلام کرد و گفت: عضویت در کتابخانه «اندیشه سپید» برای نابینایان و کم‌بینایان و همچنین استفاده از تجهیزات آن برای مخاطبان رایگان است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه «اندیشه سپید» این امکان را فراهم کرده که روشندلان از سراسر کشور از امکانات آن بهره‌مند شوند، اضافه کرد: در صورتی که عضوی درخواست کتابی داده باشد، از طریق پست برایش ارسال می‌شود.

محسنی به برخی از امکانات این کتابخانه عمومی اشاره کرد و گفت: این کتابخانه دارای 11 هزار و 500 کتاب صوتی و کتاب بریل است. علاوه بر این، آرشیو صوتی کتابخانه نیز یکی از غنی‌ترین منابع است.

وی مخزن کتاب‌های بریل و گویا، کودک، سالن مطالعه، سمعی و بصری، اینترنت، نشریات و  بخش چاپ را بخش‌های اصلی این کتابخانه برشمرد و افزود: همه امکانات مورد نیاز نابینایان از جمله انواع درشت‎نما، دستگاه‌های ضبط صدا، نوار کاست و هدفون ... در این کتابخانه موجود است.

مسئول کتابخانه عمومی «اندیشه سپید» زنجان با اشاره به اینکه در این کتابخانه خدمات ویژه‌ای به جامعه هدف ارائه می‌شود، بیان کرد: ارائه خدمات کتابخانه‌ای، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای ویژه از جمله دوره‌های آموزشی است که طی سال در این مکان برگزار می‌شود.

وی به ارائه خدمات مربوط در بحث امانت کتاب‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این کتابخانه هر عضو می‌تواند کتاب بریل، نوار یا سی دی گویا را به مدت 2 هفته امانت ببرد که این مدت قابل تمدید است.

محسنی افزود: در استان زنجان 65 دانشجوی روشندل تا مقطع دکتری در حال تحصیل هستند که اغلب این افراد از خدمات کتابخانه عمومی «اندیشه سپید» استفاده می‌کنند.

«امیرعلی نیک‌بخش» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز فعالیت این کتابخانه خاص را راهکاری برای امکان ایجاد استفاده از ظرفیت‌ها برای روشندلان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در طی 12 سال گذشته این کتابخانه توسعه زیادی داشته است.

«فاطمه احمدی» یکی از روشندلان زنجانی نیز ضمن اشاره به خدمات خوب ارائه شده در کتابخانه اندیشه سپید، گفت: در این کتابخانه خدمات خوبی به روشندلان ارائه می‌شود و از نظر منابع کتابخانه‌ای مطلوب است.

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد نابینایان در استان زنجان، باید تعداد بیشتری از این کتابخانه‌ها وجود داشته باشد، چرا که امکان استفاده از این مکان برای تعداد کثیری از این قشر فراهم نیست.

بر اساس این گزارش، در استان زنجان بیش از 2200 نابینا وجود دارد که 381 نفر دارای معلولیت چشمی خفیف، 671 نفر متوسط، 844 نفر شدید و 442 نفر در سطح خیلی شدیدی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها