یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
خیّرین یاری دهندگان اصلی کتابخانه‌های عمومی هستند

مديركل كتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی گفت: خیّرین یاری دهنده کتابخانه‌های عمومی هستند و با همراهی آنها، افراد بیشتری از خدمات کتابخانه‌های عمومی بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایرن (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، خدیجه معصومی در اولین جلسه انجمن خیرین كتابخانه‌ساز استان که در سالن جلسات كتابخانه مركزی ارومیه برگزار شد، با تاکید بر اینکه استان آذربایجان‌غربی، نیازمند کار فرهنگی است، با اشاره به یکی از گزارش‌های مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر به شواری فرهنگ عمومی کشور در سال گذشته، گفت: طبق این گزارش، مراقبت و نگهداری و ترک اعتیاد یک معتاد، بیش از ۲۰ سال زمان و هزینه نیاز دارد؛ این در حالی است که با جذب افراد به کتابخانه، می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: کار کتابخانه کمتر از مدرسه نیست. ما هم مانند مدرسه، آموزشی و پرورشی هستیم و هیچ نهاد فرهنگی مانند کتابخانه‌های عمومی از نظر زمان فعالیت و ارائه خدمات عمومیت ندارد. چنانکه کتابخانه‌های عمومی به صورت دو شیفت و بعضی کتابخانه‌ها به صورت سه شیفت خدمات ارائه می‌دهند و این خدمات برای همه اقشار بدون در نظر گرفتن سن، شغل، جنس، سن، مذهب، ملیت و وضعیت جسمانی است.

وی خیّرین را یاری دهندگان کتابخانه‌های عمومی دانست و ابراز امیدواری کرد که با همراهی خیرین، افراد بیشتری از خدمات کتابخانه‌های عمومی بهره‌مند شوند.

معصومی بیان کرد: سعی ما این است که در تمام شهرهای استان حداقل یک کتابخانه داشته باشیم تا تضمینی برای آینده اجتماعی کودکان و نوجوانان‌مان باشد و در این راه کمک خیرین با ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی راهگشا خواهد بود.

ساخت اولین کتابخانه به نام خیرین کتابخانه‌ساز آذربایجان‌غربی در شهرستان ارومیه، حمایت مالی و معنوی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز از دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، شناسایی خیرین توسط انجمن و برگزاری منظم جلسات از دیگر مباحث مطرح شده توسط مدیرکل كتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی بود.
 

مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر علاوه بر انجمن استان، 12 انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان‌ها فعالیت می‌کند و تا بهمن 98، جلسات انجمن به‌طور مرتب تشکیل شده است.

علی آخوندیان افزود: انجمن خیرین کتابخانه‌ساز از ابتدای تاسیس تاکنون، 210 میلیون ریال در جشنواره کتابخوانی رضوی، تجهیز اتاق ضبط نابینایان و کم‌بینایان و جشنواره انجمن‌ خیرین کتابخانه ساز استان مساعدت مالی کرده است.

وی تصریح کرد: در مورد خیرین، ماده 172 قانون مالیات مستقیم بر درآمد اجرا می‌شود که طی آن، مالیات تعلق گرفته به خیر کسر می‌شود. همچنین انجمن خیرین کتابخانه‌ساز مانند خیرین مدرسه‌ساز به حمایت‌های دولتی نیارمند است تا 30 درصد از هزینه‌های کار توسط خیرین و 70 درصد توسط دولت در روستاها، 50 درصد هزینه توسط خیرین و 50 درصد اعتبارات دولتی در شهرها تامین شود.


مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان ادامه داد: طراحی سایت برای انجمن، انجام تبلیغات محیطی، مشخص شدن مبالغی به عنوان کمک‌های ماهیانه یا سالیانه و اختصاص یک نیروی مشخص می‌تواند در کارکرد انجمن اثرگذار باشد.

تهیه فرم کمک‌های مالی ماهیانه یا سالیانه، تشکیل جلسات هر دو ماه یک بار، پیگیری قانون 70 درصد کمک‌های دولتی در قبال 30 درصد کمک خیرین، بررسی امکان راه‌اندازی پیک کتاب و مرور مصوبات قبلی و بررسی اجرایی شدن آن‌ها از مصوبات این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها