یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
نمایشگاه مجازی کتاب سوره مهر با هماهنگی معاون فرهنگی وزیر برگزار می‌شود

قره‌داغی در آئین افتتاحیه نمایشگاه کتاب مجازی سوره مهر، این نمایشگاه را مرهمی برای التیام زخم نشر دانست و گفت: دوست داشتیم خاطره خوب نمایشگاه کتاب را برای مخاطب سوره مهر تداعی کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین افتتاحیه نمایشگاه کتاب مجازی سوره مهر، باعنوان «انتهای راهرو ۲۷»، با حضور عبدالحمید قره‌داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر؛ امین نادری، مدیر سوره مهر الکترونیک؛ علی اسکندری، مدیر روابط‌عمومی انتشارات سوره مهر الکترونیک و جمعی از اهالی رسانه صبح یکشنبه( ۲۵خردادماه) در ساختمان این انتشارات برگزار شد.
 
در این مراسم، عبدالحمید قره‌داغی با اشاره به لغو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه، گفت: با توجه به اینکه امسال فرصت 11 روزه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین فرصت و از بهترین روزهای کاری ما در اردیبهشت‌ماه محقق نشد، به این نتیجه رسیدیم که به‌نوعی آنچه که از نظر ما فضای خوب برای مخاطبان است و آثار و محتوای مورد نظرشان را در فضایی شبیه به فضای نمایشگاه کتاب و به‌صورت سه‌‌بعدی بازسازی کنیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم؛ بلکه مرهمی برای التیام زخم وارد شده به نشر در این ایام باشد.
 
مدیرعامل انتشارات سوره با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه انتشارات سوره مهر ارتباط بهتر و بیشتر با مخاطب و رساندن راحت‌تر آثار به مخاطبان است؛ اضافه کرد: در غیاب نمایشگاه کتاب تهران، دوست داشتیم خاطره خوب نمایشگاه کتاب را برای مخاطب سوره مهر تداعی کنیم؛ به همین دلیل سعی کردیم غرفه‌ای که در فضای مجازی برپا می‌شود، شباهت‌های بیشتری با نمایشگاه کتاب داشته باشد.
 
او ادامه داد: اولین قدم در برپایی غرفه مجازی انتشارات سوره مهر، بازسازی غرفه به صورت سه‌بعدی بود که مخاطب ضمن بازدید از این غرفه با تور مجازی، می‌تواند آثار و کتاب‌های مد نظرش، ابعاد، طرح جلد، قیمت و دیگر ویژگی‌های کتاب را ببیند و خریداری کند.  
 
قره‌داغی با بیان اینکه کار کردن در فضای و برپایی نمایشگاه این‌چنینی کار بسیار دشواری است، اضافه کرد: همکاران ما در سوره مهر سعی کرده‌اند با مطالعه فراوان به بهترین الگو برای برگزاری این غرفه برسند، منتهی چون این کار برای اولین بار در ایران توسط سوره مهر صورت می‌گیرد، خالی از عیب و نقص نخواهد بود. لذا در برگزاری این رویداد از راهنمایی‌های مخاطبان بهره خواهیم گرفت تا کار را به بهترین وجه ارائه دهیم.
 
مدیرعامل انتشارات سوره مهر تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی سوره مهر را از 25 خردادماه تا 8 تیرماه و به مدت دو هفته اعلام کرد و گفت: در طول برگزاری این نمایشگاه مجازی سعی کردیم برنامه‌های غرفه سوره مهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را اجرا کنیم؛ در همین راستا هر شب ساعت 9 با نویسنده یکی از آثار پرفروش سوره مهر گفت‌وگو خواهیم داشت که از طریق صفحه اصلی نمایشگاه پخش خواهد شد و آرشیو آن روزانه در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
قره‌داغی جشن امضای کتاب را از دیگر برنامه‌های این فروشگاه مجازی اعلام کرد و افزود: هر روز یک یا چند کتاب از آثار پرمخاطب سوره مهر توسط نویسنده امضا خواهد شد که در صورت ثبت سفارش کتاب مورد نظر در همان روز، کتاب با امضای نویسنده برای مخاطب ارسال خواهد شد.
 
مدیرعامل انتشارت سوره مهر تخفیف علاوه بر بازسازی فضای نمایشگاه و خرید آسان،  تخفیف ویژه 25 درصدی را از دیگر مزایای نمایشگاه کتاب مجازی سوره مهر عنوان کرد و گفت: برای این نمایشگاه تخفیف25 درصدی و ویژه‌تر از همیشه در نظر گرفتیم که در تاریخ نشر سوره مهر تا به‌حال چنین تخفیفی درنظر گرفته نشده است. همچنین ارسال کتاب‌های خریداری شده از این نمایشگاه مجازی چه در تهران و چه برای دورترین شهرستان‌ها کاملا رایگان و با رعایت اصول و نکات بهداشتی خواهد بود.
 
وی افزود: از دیگر برنامه‌های غرفه سوره مهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اهدای هدیه به مخاطبان به فراخور خرید و فعالیتشان بود که در نمایشگاه مجازی هم این امکان برقرار است و به فراخور نحوه ارتباط و تعامل مخاطب با نمایشگاه، هدایایی از طرف انتشارات دریافت خواهند کرد.
 
قره‌داغی هدف برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی سوره مهر را حفظ ارتباط بین مخاطب با نویسنده و فضای نشر و فرهنگ عنوان کرد و افزود: با برگزاری این نمایشگاه مجازی سعی کردیم تهدید به‌وجود آمده توسط کرونا را به فرصت تبدیل کنیم و یک تجربه جدید رقم بزنیم.
 
وی با اعلام اینکه 2000 عنوان از آثار سوره مهر در این نمایشگاه مجازی عرضه شده است، اضافه کرد: تاجایی که سراغ دارم این مدل نمایشگاه برای کتاب در ایران اولین بار است که اتفاق می‌افتد و حجم کتاب عرضه‌شده بالا است. امیدواریم که سایر ناشران هم به این رویداد بپیوندند و به‌زودی با همکاری باقی ناشرها یک نمایشگاه بزرگ برگزار کنیم.
 
قره‌داغی در ادامه به زیرساخت‌های فنی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بخش نرم‌افزاری این نمایشگاه توان فنی خود کارشناسان سوره مهر است و به لحاظ زیرساخت و سرویس‌های اینترنتی هم سعی کردیم از بهترین‌ها در کشور استفاده کنیم.
 
مدیر انتشارات سوره مهر در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا که باتوجه به اینکه برگزاری رویدادهای مجازی فرهنگی هم ملزم به هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، آیا این نمایشگاه مجازی هم اجازه برگزاری این رویداد را کسب کرده یا خیر؟ عنوان کرد: در خصوص برگزاری این نمایشگاه کاملا با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ هستیم. منتهی نکته اصلی این است که ما این نمایشگاه را عملا روی زیرساخت قبلی برگزار کردیم. فقط یک سرویس جدید اضافه کردیم.
 
وی افزود: زیرساخت فروش آنلاین سوره مهر سال‌ها است که وجود دارد و تمامی مجوزهای لازم را از «ای‌نماد» گرفته تا مجوزهای کسب‌وکار اینترنتی و... را دارد و از همه آن استفاده می‌کند، فقط به شکل یک رویداد ویژه یک خاطره خوب را بازسازی کرده و عملا سرویس‌های قبلی را به این سمت سوق داده است. در کنار آن سعی کرده‌ایم از حضور نویسنده‌ها، رونمایی‌ها و جشن امضاهای اینترنتی هم بهره ببریم. 
 
قره‌داغی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا که آیا با توجه حضور گسترده و همه‌جانبه انتشارات سوره مهر در این نمایشگاه مجازی، درصورت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در آن رویداد هم شرکت خواهد کرد یا خیر؟ عنوان کرد: نمایشگاه کتاب تهران ایام خوب همه ناشران است و برای رسیدن به آن لحظه‌شماری می‌کنند، حتی اگر اردیبهشت سال آینده باشد.
 
وی اضافه کرد: ما پیگیری‌های متعددی داشتیم و هرجا امکانی در اختیار داشتیم، به مسئولان برگزاری نمایشگاه اعلام کردیم حاضریم هرکمکی از دستمان ساخته است را انجام دهیم تا این نمایشگاه هرچه زودتر اتفاق بیفتد. البته هرازگاهی زمزمه‌هایی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهریور یا آبان‌ماه شنیده می‌شود، که امیدواریم این اتفاق بیفتد و سوره مهر هم حتما حضور پررنگ‌تر از همیشه خواهد داشت.
 
مدیر عامل انتشارات سوره‌مهر ضمن بیان اینکه سوره مهر برای نمایشگاه اردیبهشت‌ماه امسال از هر سال آماده‌تر و دست‌پرتر بود؛ اضافه کرد: در ابتدای اسفندماه تقریبا همه کتاب‌هایی که فکر می‌کردیم مخاطب برای نمایشگاه از ما مطالبه می‌‌کند را آماده داشتیم. اما چه کنیم که این اتفاقات برگزاری نمایشگاه کتاب را به تعویق انداخت. بنابراین حضور سوره مهر در نمایشگاه فیزیکی کتاب حتمی خواهد بود، زیرا معتقدیم هیچ امکانی نمی‌تواند جای نمایشگاه کتاب را بگیرد. این اقدامات مجازی صرفا حرکت به سمت تجربه‌های نو  و قدم برداشتن در راستای تغییر ذائقه مخاطب است.
 
امین نادری
 
در ادامه امین نادری، مدیر سوره مهر الکترونیک ضمن بیان اینکه در نمایشگاه کتاب مجازی سوره مهر سعی کردیم هرآنچه که هرساله در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود داشته را به‌صورت سه‌بعدی شبیه‌سازی کنیم، از بخش‌های مختلف این نمایشگاه مجازی رونمایی و توضیحاتی درباره هر بخش ارائه کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها