شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
بقاع متبرکه استان قزوین کتابخانه‌دار می‌شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه کتابخوانی در قزوین مطرح است، کمبود کتابخانه و عدم دسترسی جمعیت زیادی از مردم ساکن در مناطق منفصل شهری قزوین به کتابخانه‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، فاطمه محمدبیگی صبح امروز شنبه 24 خردادماه در دیدار با حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به مشکل کمبود کتابخانه‌ها در استان، گفت: همانطور که امروز دنیا به اهمیت مسئله کتاب و کتابخوانی واقف شده است، در ایران نیز تلاشی جدی برای توسعه مسئله کتابخوانی ایجاد شده اما هنوز برای رسیدن به این خواسته زیرساخت‌هایی مورد نیاز است که تامین آن قطعا مدت زمان زیادی زمان خواهد برد.

وی افزود: از این رو یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما بهره وری درست و استفاده از امکانات موجود برای تحقق این امر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر 61 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان قزوین فعال شده است که با توجه به وسعت استان و فراگیری جمعیتی پراکنده قطعا برای سهولت دسترسی مردم استان قزوین به کتابخوانی نیازمند توسعه این  کتابخانه‌ها هستیم.

محمدبیگی گفت: بر اساس استانداردها باید به ازای هر 2500 نفر جمعیت یک باب کتابخانه وجود داشته باشد که متاسفانه امروز این استانداردها در استان قزوین محقق نشده است.

ناحیه شهری  40 هزار نفری مهرگان حتی یک کتابخانه دارد
وی بیان کرد: محدودیت‌هایی که در استان قزوین وجود دارد، مانع از این شده است که بتوانیم بر اساس پیش‌بینی‌ها حرکت  کنیم که به طور مثال در ناحیه شهری مهرگان با جمعیتی 40 هزار نفری تنها یک باب کتابخانه با شرایط و متراژ غیر استاندارد در محل مسجد این شهرک دایر شده است که برای نیاز جامعه کافی نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: امروز در نواحی منفصل شهری ما در قزوین محدودیت‌های فراوانی وجود دارد و مردم به کتابخانه دسترسی ندارند به خصوص در ناصرآباد و نظام آباد و باقی نواحی منفصل شهری حتی یک باب کتابخانه نیز وجود ندارد.

محمدبیگی یادآور شد: در این شرایط با وجود کمبودهایی که از نظر مالی و اقتصادی بر ما تحمیل می‌شود اما در صورت  تامین فضا و مکان کتابخانه تا حدودی میتوانیم وظیفه تجهیز و تامین منابع را برعهده بگیریم.

وی گفت: از این رو برای رسیدن به مسئله ترویج و رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان قزوین نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و تلاشی فراجناحی هستیم که سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش می‌تواند بسیار کمک حال ما باشد.

ساخت کتابخانه نیاز امروز جامعه است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: به عنوان مثال خانم قربانی 6 سال قبل در شهر شریفیه منزل خود را برای کتابخانه وقف کردند و امروز به یک کتابخانه خوب و پرطرفدار بین مردم تبدیل شده است و این نمونه می‌تواند یک الگوی موفق برای وقف و مشارکت اجتماعی در  بخش تاسیس و ترویج کتابخانه و فرهنگ کتابخوانی موثر باشد.

محمدبیگی افزود: یکی از ویژگی‌های وقف سیال بودن آن است که این امکان را در اختیار ما قرار داده است که در بازه‌های زمانی مختلف بتوانیم متناسب با نیاز روز جامعه اقدام کنیم و امروز قطعا تاسیس یک کتابخانه از اولویت‌های فرهنگی در جامعه خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین یادآور شد: حتی ما در حوزه وقف در بخش کتاب و کتابخوانی می‌توانیم به  وقف مجموعه‌های شخصی  افراد بپردازیم چرا  که اگر این مجموعه‌ها  در اختیار فرد باشد ممکن است سال‌های سال مورد استفاده قرار نگیرد و عملا آن کارایی و کاربرد خود را نداشته باشد ولی اگر بتوان این میزان را وقف کرد قطعا اثربخشی بیشتری دارد.

وقف کتب خطی حفاظت از  آثار را به همراه دارد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: امروزه برخی از افراد در استان قزوین به‌صورت ارثی و خانوادگی به مجموعه‌ای از کتب خطی دسترسی دارند که در فضای غیر استاندارد در منازل در حال تخریب است در حالی که وقف و اهدایی این کتاب‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان قزوین می‌تواند شرایط تهیه تکثیر نسخه الکترونیک این دارایی‌های فرهنگی مردم را فراهم کند.

محمد بیگی گفت: امروز کتابخانه علامه رفیعی استان قزوین با تجهیز بخش نسخ  خطی به ساماندهی قدیمی ترین کتب خطی در استان پرداخته است و در حال تکمیل بانک اطلاعاتی و تهیه کامل کتاب الکترونیک این نسخ خطی هستیم.

نظام خلقت بر مبنای دانش و آگاهی بنیان نهاده شده است
حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: قطعا فرهنگ کتابخوانی چون با فلسفه خلقت و آگاهی و دانش انسانی در ارتباط است مقدمه‌ای بر موضوعات دیگر در جامعه و بسیار مقدس و محترم است و دین اسلام نیز بسیار بر این مسئله تاکید داشته است.

وی افزود: نظام خلقت همانطور که خداوند عزوجل در قرآن می‌فرماید نظام عبودیت است و عبودیت در اصل به معنای دانش و آگاهی است و قطعا فرهنگ کتابخوانی مقوله ای است که می‌تواند ما را به دانش و آگاهی برساند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: البته باید توجه داشت که ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تنها  متعلق به نهاد کتابخانه‌ها نیست و همه افرادی که در مسیرآگاهی در جامعه قدم برمی‌دارند می‌توانند در این حوزه نقش آفرین باشند و رسالتی فرهنگی برعهده دارند.

بقاع متبرکه استان قزوین کتابخانه‌دار می‌شوند
وی بیان کرد: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بحث انتشارات جزو برترین و قدیمی‌ترین‌ها هستیم که نشان از توجه اوقاف به مسئله کتاب و کتابخوانی است لذا تکلیف ما در این حوزه در حال انجام است و با واحدهای انتشاراتی که سازمان اوقاف در اختیار دارد هر سال شاهد تدوین و انتشار آثاری برجسته در کشور هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: بر همین اساس هر ساله نیز تعداد زیادی کتاب در موضوعات مختلف از سوی سازمان اوقاف به چاپ می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین مجیدی افزود: در استان قزوین نیز ما در بقاع متبرکه در استان امکان همراهی با دوستان را داریم و با توجه به ظرفیت فضایی موجود در بقاع متبرکه و اماکن مقدس در استان قزوین می‌توانیم فضایی جهت تاسیس کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین قرار دهیم تا با تجهیز و راه‌اندازی کتاب خانه برخی از مشکلات این حوزه رفع شود.

وی یادآور شد: البته پیش از این نیز به صورت متفرقه کتابخانه‌های محله‌ای در برخی از این اماکن مقدسه تشکیل شده است اما دچار ضعف منابع هستیم و این آمادگی در بقاع متبرکه استان قزوین وجود دارد که کتابخانه‌ای مثل «کتابخانه مسجد مسلم ابن عقیل» تاسیس کنیم.

مدیرکل اوقاف استان قزوین گفت: اکثر موقوفات ما موقوفات منفعت هستند که درآمد آن باید کسب شود و سپس آن درآمد خرج نیت واقف شود و در برخی از موقوفات این است نظیر مسجد محمدیه نیت واقف کمک به اجرای برنامه‌های فرهنگی بوده است که قطعا تاسیس کتابخانه از اهم این برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین مجیدی بیان کرد: عمل به نیت واقف مهمترین اصل در اجرای فعالیت‌های ما در سازمان اوقاف و امور خیریه است و قطعا در برخی از موقوفاتی که نیات واقفین با برنامه‌های فرهنگی هماهنگی دارد این ظرفیت برای همکاری و مساعدت در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد.

طرح جامع امامزادگان قزوین با توجه ویژه به کتابخانه‌سازی اجرا می‌شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به تدوین طرح جامع برای امامزادگان و بقاع متبرکه استان، گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در طرح جامع برای امامزادگان در نظر گرفته شده است، ساخت کتابخانه و مکان ویژه‌ای برای مطالعه بوده است که قطعا زمینه همکاری‌های بیشتر را با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین فراهم می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مجیدی عنوان کرد: در سال‌های اخیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در کنار توسعه فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی در انتشار و تالیف کتاب‌های مرتبط با مفاهیم ارزشی و دینی نیز همکاری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها