پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
نویسندگان ادبیات داستانی با مفاهیم مذهبی آشنا نیستند

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در قزوین گفت: باید قبول کنیم نویسندگان ادبیات داستانی ما با مفاهیم مذهبی آشنا نیستند و همین مسئله موجب شده تا هرسال بخشی از تولیدات این حوزه هرسال چاپ و سپس خمیر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از قزوین، بابک سبحانی نژاد نویسنده و پژوهشگر قزوینی شامگاه گذشته در میزگرد مجازی نقش مفاهیم اعتقادی در نگارش ادبیات داستانی  که با حضور تعدادی از علاقه‌مندان به حوزه ادبیات برگزار شد، اظهار کرد:  امروز متأسفانه ادبیات داستانی در بخش دین و مذهب با بی‌مهری مواجه شده است و  هرروز شاهد  نگارش کتبی در این حوزه هستیم که چندان مناسب با مفاهیم مذهبی و دینی نیست،  چراکه نویسنده  به‌صورت کامل و جامع با مفاهیم مذهبی و دینی آشنا نیست.
 
وی بیان کرد: باید قبول کنیم برخی از آثاری که در حوزه ادبیات داستانی و به‌خصوص دینی منتشر می‌شود حداقل‌های اعتقادی و مذهبی را با خود به همراه ندارد و نشان از این دارد که نویسنده خود به معنای خالق اثر در مرحله نخست نتوانسته است از شکل ظاهری این مفاهیم عبور کند.

استفاده از واژه« دین» یعنی قبول شکست
این نویسنده قزوینی عنوان کرد: آشنایی با مفاهیم مذهبی و اعتقادی گام نخست برای رهسپاری در این مسیر است و باید نویسنده برای همراهی هزاران مخاطب در این مسیر خود را از پیش آماده کرده باشد.

سبحانی نژاد گفت: استفاده  از واژه «دین» در داستان و روایتی مذهبی و اعتقادی به معنای قبول شکست برای نویسنده است، چراکه نویسنده آشنا با مفاهیم مذهبی نیازی به تکرار چندین‌باره واژه «دین» ندارد و می‎تواند در دل داستان و ماجرایی گیرا و جذاب حتی به‌صورت نهفته و بدون تکرار کلمه‌ای محتوایی ارزشمند و اثرگذار خلق کند.

قرآن کتاب روایت  و پالایش روح انسان است
وی عنوان کرد: نوشتن در مسائل دینی و مذهبی عرصه‌ای است که کمتر شناخته‌شده و کمتر به آن پرداخته‌شده است درحالی‌که خود قرآن که بزرگ‌ترین کتاب ماست با داستان‌های مختلفی همراه شده است.

این نویسنده و پژوهشگر قزوینی اظهار کرد: بیان روایت و داستان در دل قرآن نشان از توجه ویژه دین اسلام به این مسئله دارد و همان‌طور که در بسیاری از احادیث ما نقل‌شده همین روایات و به عبارتی داستان آموزنده پالایش روح انسانی را به همراه دارد.

سبحانی نژاد گفت: داستانی که درست و آموزنده نگارش شده باشد، خواه‌وناخواه با خود پالایش و آموزش دارد، حتی اگر مستقیم به مسئله دین و مذهب اشاره نکرده باشد. گاهی می‌توان داستانی بر محور روحانیت نگارش و تنظیم کرد  ولی ردی از اثرگذاری، دین و مذهب در روایت به چشم نخورد و گاهی می‌توان  روایتی از 3 جنایتکار به تصویر کشید، روایتی که هرلحظه آن مخاطب را با مذهب و دین همراه کند و اعتقادات را  به تصویر بکشد.

قیام عاشورا و غیبت دو بال پرواز نویسنده در آسمان اسلام است
این نویسنده قزوینی بیان کرد: نویسنده حرفه‌ای و  متخصص در این حوزه می‌داند که  قرار نیست در روایت داستان از عجایب کمک بگیرد یا هزاران واژه دینی و مذهبی را در دل داستان خود جای دهد، اما در عوض تنها با یک کلمه یا یک مفهوم می‌تواند هزاران ماجرا را روایت و اثرگذاری مدنظر خود را دریافت کند.

سبحانی نژاد گفت: در دین اسلام دو مسئله بزرگ قیام عاشورا و غیبت حضرت حجت دو بال ارزشمند برای پرواز نویسنده معتقد و  مذهبی  را فراهم کرده است که  اگر شناخت درستی از این مفاهیم ایجاد شود قطعاً می‌تواند به تولید آثاری در سطح بین‌المللی منتهی شود.

به مفاهیم مذهبی متناسب با نیازهای جامعه  پرداخته شود
وی تاکید کرد: در تدوین این آثار داستانی باید بدانیم که قیام عاشورا فقط مسئله سینه‌زنی نیست ولی ما مفاهیمی در این حوزه داریم نظیر « هیهات من الذله» که  خود  می‌تواند هزاران معادل متناسب با شرایط روز و زمان تولید کند.

این پژوهشگر ادبیات  قزوینی عنوان کرد: در فرهنگ ما  معنای « هیهات من الله» می‌تواند با عبارات مختلفی  معنا شود و دستمایه داستانی جذاب و گیرا را فراهم کند. از این تعریف می‌توان هزاران  قصه از رشوه، گرسنگی مردم ، مشکلات اقتصادی، دزدی  و فساد اخلاقی بیرون کشید، محتواهایی که متناسب با نیاز و شرایط امروز جامعه باشد و بتواند به مسئله دین و مذهب نیز اشاره کند.

به گفته وی، مسئولیت نویسنده دینی بسیار پیچیده است و نیاز است تا هنرمند دینی در مرحله نخست با مفاهیم این حوزه آشنا باشند. تا بلایی که مهروموم‌ها پیش سر کتاب‌های ما آمد دوباره تکرار نشود.

این نویسنده قزوینی گفت: قرار نیست ما کتاب زیاد چاپ کنیم و بعد دوباره بدون مطالعه خمیر شود، قرار است کتاب خوب به چاپ برسانیم و چه‌بهتر که این کتاب بتواند در راستای تقویت باورها و مفاهیم ارزشی ما باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها