دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
تلاش کردم تحقق برنامه‌های وزارتخانه را تسریع کنم

ایوب دهقانکار، درباره عملکرد خود در این جایگاه، شفاف‌سازی در توزیع کاغذ، چابک‌سازی و ساماندهی یارانه‌های نشر را سه هدف محقق شده معاونت امور فرهنگی دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ‌(یبنا) آئین تکریم ایوب دهقانکار و معارفه علی اسماعیلی، مشاور اجرایی جدید معاون امور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محسن جوادی، معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب؛ هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان تهران؛ پورمند، رئیس هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان تهران و جمعی از مدیران فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دهقانکار در ادامه این آیین بیان کرد: اعتقاد دارم همین که بدون تنبیه از عرصه مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی خداحافظی می‌کنم، جای شکر دارد. از همه اظهار لطف‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم قصور بنده را در این عرصه ببخشید. کارهایی که باید انجام می‌دادم در مقایسه با کارهایی که انجام دادم بسیار بیشتر است.
 
وی در تشریح عملکرد خود به‌عنوان مشاور اجرایی افزود: در آیین تکریم دکتر صالحی از معاونت امور فرهنگی و معارفه دکتر محسن جوادی، وزیر محترم به مجموعه کلیدواژه‌هایی که بعدها به سیاست کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شد اشاره داشتند. این مجموعه کلیدواژه‌ها را می‌توان به دو دسته رویکردی و عملیاتی تقسیم کرد. واسپاری امور به صنف، توجه به فضای مجازی و همچنین تاکید بر اهمیت اقتصاد فرهنگ ازجمله این کلیدواژه‌ها بود.

 
وی ادامه داد: صحبت‌های من در این جلسه به معنای گزارش عملکرد من نیست؛ بلکه همه این موارد عملکرد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ به‌عبارت دیگر بدون همراهی این معاونت دستاوردها محقق نمی‌شد. نقش من را باید صرفاً تسهیل‌کننده و یا تسریع‌کننده تلقی کنید.
 
دهقانکار با اشاره به موضوع چابک‌سازی فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی بیان کرد: ادغام سه موسسه زیرمجموعه معاونت امورفرهنگی و یا چابک‌سازی یکی از دستاوردهای معاونت امورفرهنگی است. امیدوارم هیچ خللی در ارائه خدمات مخاطبان این موسسه در جریان ادغام وارد نشود. نگرانی‌هایی درباره این موضوع وجود دارد که کاملا بی‌جاست و البته ما این موضوع را درک می‌کنیم.
 
سرپرست موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران درباره چابک‌سازی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود نیز چابک‌سازی شد به‌عنوان مثال در بخش اجرایی نیروی انسانی از 1500 نفر به 800 نفر کاهش پیدا کرد و تعداد کمیته‌ها ابتدا به هشت و در ادامه به هفت کمیته تقلیل داده شد. البته کمیته‌های حذف شده دولتی بودند؛ به عبارت دیگر تلاش کردیم نقش صنف را حداکثری حفظ کنیم.
 
دهقانکار با اشاره به ساماندهی یارانه نشر گفت: بعد از 31 دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هیچ سابقه‌ای از یارانه‌های تخصیص داده شده به حوزه کتاب مربوط به این رویداد در دست نبود و با ایجاد ساماندهی یارانه‌های نشر این امر محقق شد و اطلاعات قابل‌توجهی را در اختیار ما قرار داد.
 
وی درباره تعامل با صنف ادامه داد: شخصا خود را در تعامل با صنف موفق نمی‌بینم اما تلاش کردم از نظر مشورتی فعالان این حوزه استفاده کنم.
 
دهقانکار درباره توسعه فعالیت‌های معاونت امورفرهنگی فراتر از عرصه کتاب بیان کرد: توجه به کالاهای فرهنگی و خارج شدن از عرصه تک محصولی با برگزاری جایزه فیروزه یکی دیگر از اقدامات معاونت امور فرهنگی است. البته این رویداد به معنای کم شدن اهمیت کتاب نیست.
 
وی درباره توجه ویژه معاونت امورفرهنگی به موضوع شفاف‌سازی به‌ویژه در موضوع کاغذ ادامه داد: به نظر می‌رسد هیچ فعالیت و کالایی در کشور به اندازه جریان توزیع کاغذ شفاف‌سازی نشده است. یادآور می‌شوم این موضوع را مدیون اتحادیه آشنا و همچنین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هستیم. همه فرایند واردات تا مصرف کاغذ در این مدت به طور کامل شفاف‌سازی شده است البته این به معنای نبود هیچگونه نقض نباید تلقی شود.
 
سرپرست موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی درباره مصوبات هیأت خرید کتاب افزود: در چند سال اخیر مصوبات هیأت خرید معاونت امور فرهنگی به‌طور بی‌سابقه اعلام شده است این جریان به معنای تحقق ویترین شیشه‌ای مورد نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

برای ورود به بازار‌های بین‌المللی تلاش می‌کنم
علی اسماعیلی، مشاور جدید اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دوره سختی در پیش داریم اما امیدواریم و تلاش خواهیم کرد توجه به بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌ها به‌عنوان رویکردهای اصلی وزیر را پیگیری می‌کنیم علاوه بر این همه باید تلاش کنیم که در سال جهش تولید با کلیدواژه عرضه محصولات بومی با ایجاد بازاریابی در فضای بین‌الملل اقدامات قابل توجهی انجام دهیم. تاکید دارم این هدف شدنی است. حمایت محصولات فرهنگی از عوامل موثر در عرصه دیپلماسی فرهنگی است.

هومان حسن‌پور در ادامه این نشست خطاب به علی اسماعیلی گفت: در دوره سختی قبول مسئولیت کرده‌اید.

وی درباره ویژگی‌های ایوب دهقانکار نیز بیان کرد: دهقانکار در مواجهه با مسایل مختلف بسیار دقیق برخورد می‌کرد حتی گاهی تا دیروقت درباره موضوعات حوزه کتاب با وی صحبت می‌کردند.

پورمند در ادامه این آیین درباره اهمیت چاپخانه‌ها بیان کرد: نشر کتاب تنها 10درصد از فعالیت صنعت چاپ را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین توجه بیش از پیش به این عرصه ضروری است.

 غلامرضا شجاع نیز در ادامه این نشست حضور دهقانکار در معاونت امور فرهنگی را یادآور روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها