یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۵
نشست صمیمی اهالی قلم در ضيافت خانه کتاب

به مناسبت هفته‌کتاب جمعی از نویسندگان، شاعران، مترجمان و ناشران، شب گذشته طی ضیافت شامی ميهمان موسسه خانه کتاب و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند. این مراسم در هتل بزرگ انقلاب تهران برگزار شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مراسم که دیشب از ساعت 18 تا 21 در سالن همایش‌های هتل بزرگ انقلاب برگزار شد، دکتر محسن پرویز معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام ابهری مدیر مرکز ایرانشناسی کتابخانه ملی، دکتر فرامرز قراملکی، استاد فلسفه و الهیات دانشگاه تهران و علی آقاغفار، سردبیر خبرگزاری کتاب، سخنرانی کردند. 

در این مراسم شاعران، نویسندگان و محققانی چون دکتر علی موسوی گرمارودی، جواد محقق، مصطفی محدثی خراسانی، مرتضی امیری اسفندقه، راضیه تجار، دکتر غلامرضا جمشیدنژاد، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، حسین اسرافیلی، عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر، سیدعلی آل‌داود، رحیم زریان، دکتر حکیمه دبیران، دکتر امامی از برگزیدگان کتاب سال و جمعی از شاعران و نویسندگان جوان نیز حضور داشتند. 

اولین سخنران این نشست حجت الاسلام ابهری بود. وی در ابتدا درباره حاج آقا بزرگ تهرانی گفت: این عالم بزرگ شیعه صد سال پیش کاری را انجام داد که بسیار بزرگ بود. هم‌اکنون صد سال از نوشتن کتاب 29 جلدی «الذریعه الی تصانیف الشعیه» می‌گذرد. 

وی افزود: شیخ آقا بزرگ تهرانی از سال 1303 قمري که معمم شد، تا سال 1315 قمري در تهران سکونت داشت. نخست مراحل مقدماتی را در مدرسه دانگی آغاز کرد و در مدرسه پامنار و سپس در مدرسه فخریه (مروی ) آن را پی گرفت. او در عرض این دوازده سال توانست علوم و فنون مختلفی چون ادبیات، منطق، تجوید قرآن، فقه، اصول، خط نسخ و نستعلیق را یاد گیرد. او در این مدت به ‌جز تحصیل و تکمیل معلومات، کارهای جالبی هم داشته است که از آن میان استنساخ چندین نسخه از کتاب‌های معتبر و حایز اهمیت است. برخی از آن کتاب‌ها که امروز زینت‌بخش بعضی کتابخانه‌ها و گنجینه‌هاست، هر یک حاکی از سلیقه و خط زیبای او  و مهم‌تر از همه بیانگر تلاش و تکاپوی او در احیای متون و میراث علمی و فرهنگی شیعه است. 

این استاد دانشگاه در سخنان خود نتیجه گرفت: زندگی‌نامه شخصی مانند حاج آقا بزرگ تهرانی باید سرلوحه کاری بسیاری از ما باشد. 

این داور جشنواره کتاب فصل گفت: زبان پارسی محملی برای انتقال عرفان به کشورهای فارسی زبان منطقه بوده است؛ مثلا در شبه‌قاره با اینکه بسیاری از مردم اهل تسنن هستند، ولی دیدگاه‌های شیعی دارند؛ به‌دلیل این‌که فقه اسلامی شیعه و عرفان شیعی با زبان فارسی که زبان مشترک مردمان منطقه بوده به این مردمان منتقل شده است.

دیگر سخنران این جلسه دکتر فرامرز قراملکی استاد فلسفه و الهیات دانشگاه تهران بود که در ابتدا در باره شعر فارسی صحبت کرد و گفت: شعر، عروس زیبای زبان پارسی و آرایه‌های ادبی و جلوه‌های لفظی آن زینت‌بخش این زبانند. 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کتاب‌سازی معضل اساسی نشر ماست و باید اخلاق حرفه‌ای در مقوله نشر رعایت شود. 

وی درباره تبلیغات کتاب در صدا و سیما گفت: وظیفه اخلاقی صدا و سیما حمایت از ناشران و مولفان کتاب است. در دنیا سازمان‌های تجاری در منشور اخلاقی خود حمایت از مولفان و پدید آورندگان را در اولویت‌های نخست کاری خود قرار می‌دهند. 

قراملکی ابراز امیدواری کرد ناشران حقوق مولفان را جدی بگیرند و سازمان‌ها و صنایع نیز از آثار مکتوب حمایت کنند. 

در ادامه جلسه علی آقاغفار سرپرست و سردبير خبرگزاری کتاب ايران (ايبنا)، درباره اين خبرگزاري توضیحاتی آماری ارائه کرد و از اندیشمندان و اهل قلم درخواست کرد که خبرگزاری کتاب را از  خودشان بدانند و در تهیه خبر خبرنگاران را یاری کنند. 

وی با بیان این که 24 آبان دومین سالگرد تاسیس خبرگزاری کتاب است، درباره سرویس‌های خبری فعال این رسانه تخصصی کتاب گفت: پنج سرویس خبری هم اکنون در خبرگزاری فعالیت می‌کنند؛ سرویس ادب و هنر، نشر و دانش، دین و اندیشه، و سرویس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که از یک سال پیش فعالیت خود را در خبرگزاری کتاب آغاز کرده است. 

آقاغفار ادامه داد: ما در خبرگزاری کتاب بخشی به نام پرونده هر مولف را در نظر گرفته‌ایم و تمام زندگینامه و آثار یک نویسنده، شاعر یا پژوهشگر را در این پرونده منعکس می‌کنیم؛ به طوری‌که بیننده با دیدن این پرونده بیش از 85 درصد اطلاعات مورد نیاز خود را درباره مولفان به‌دست می‌آورد. 

سردبیر خبرگزاری کتاب ایران با اشاره به بازدید 601 هزار مراجع از خبرگزاری کتاب طی 25 روز آغازین آبان‌ماه تاکید کرد: این در حالی است که در مهرماه، بازدید از خبرگزاری کتاب 570 هزار بوده است و این، افزایش روزافزون مراجعه به خبرگزاری کتاب را به مثابه یک رسانه تخصصی و قابل اتکا در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب نشان می‌دهد.

آقاغفار از نویسندگان خواست خبرنگاران این رسانه تخصصی را در پوشش بهتر و فراگیرتر مسائل مرتبط با حوزه کتاب یاری کنند و افزود: بازدید بیش از 25 هزار مراجع آن هم به طور روزانه از خبرگزاری کتاب، در مقایسه با آمار چاپ و نشر چندهزاری کتاب، نشان‌دهنده فراواني علاقمندان به كتاب و اخبارمرتبط با كتاب است.  
وی درباره بازخوردهای خبری ایبنا گفت: در تمام رسانه‌ها از خبرهای ما استفاده می‌شود، اگرچه گاه بدون ذکر منبع. ولی این مساله برايمان اهميت ندارد بلكه،اصل، ترويج اخبار كتاب در گستره كشور مهم است. 

در ادامه دکتر محسن پرویز معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به برخی از سوالات اهل قلم پاسخ گفت. گزارش سخنرانی دکتر  محسن پرویز و پرسش و پاسخ‌های انجام شده با اهالی قلم را اينجا بخوانيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها