دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
این «هانسل و گرتل» از آن «هانسل و گرتل» ترسناک‌تر است

آدام گیدویتز در کتاب «هانسل و گرتل برادران گریم، تاریک‌تر و ترسناک‌تر» داستانی متفاوت از هانسل و گرتل برادران گریم را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اغلب ما در دوره کودکی داستان هانسل و گرتل را شنیده‌ایم. همان دختر و پسری که با پدر هیزم‌شکن و نامادری‌شان در جنگل زندگی می‌کنند تااینکه قحطی می‌شود و نامادری‌ برای اینکه غذای بیشتری برای خودش و همسرش باقی بماند، نقشه‌ای می‌کشد و به هیزم‌شکن می‌گوید تصمیم دارد بچه‌ها را به جنگل ببرد و در آنجا رهایشان کند تا از گرسنگی بمیرند. هیزم‌شکن که با این نقشه مخالف است سرانجام بااکراه تسلیم همسرش می‌شود. هانسل و گرتل پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده می‌رسند و از سوی جادوگر آدمخوار صاحب آن خانه زندانی می‌شوند.
 
این داستان از جمله قصه‌های پریان محسوب می‌شود که سال‌ها پیش از سوی برادران گریم نوشته شده و بارها به زبان‌های مختلف ترجمه شده و اقتباس‌هایی از آن صورت گرفته است. اما سه‌گانه گریم که بعدها از سوی آدام گیدویتز نویسنده، معلم و کتابدار امریکایی نوشته شد داستانی متفاوت را نقل می‌کند. گیدویتز در این مجموعه پا در کفش برادران گریم-جاکوب و ویلهم- کرده و با مخلوط کردن افسانه‌ها و شخصیت‌ها و موجودات خیالی آن‌ها و توصیف‌های طنزآلودش آثار جذابی خلق کرده است.
 
«هانسل و گرتل برادران گریم، تاریک،تر و ترسناک‌تر» نخستین جلد این مجموعه است که با ترجمه شهره نورصالحی از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است.

نورصالحی درباره این مجموعه به ایبنا می‌گوید: انتخاب این مجموعه از سوی ناشر صورت گرفت تصمیم براین شد ابتدا جلد نخست آن ترجمه شود و درصورت استقبال مخاطبان جلدهای بعدی را هم ترجمه کنیم.
 
او در ادامه می‌افزاید: آدام گیدویتز در این کتاب از نگاه دیگری به این داستان می‌نگرد. او ابتدا پیش تاریخی برای هانسل و گرتل به‌وجود آورده و داستانی درباره اینکه پدرومادرشان چه‌کسانی هستند و چگونه به دنیا آمده‌اند بیان می‌کند. سپس ماجرای بعد از گم‌شدن‌شان در جنگل و فرار از دست جادوگر را بیان می‌کند. هانسل و گرتل در این کتاب معتقدند پدرومادرشان یعنی شاه و ملکه به آن‌ها علاقه ندارند و به دنبال یافتن پدرومادری مهربان هستند که دوستشان داشته باشد. در این راه اتفاق‌ها و ماجراهای مختلفی برای‌شان پیش می‌آید که شاید کمی ترسناک به‌نظر برسد اما کاملا طنزآلود و فانتزی است. حتی گیدویتز در این داستان، برادران گریم را نیز وارد داستانش می‌کند و به عنوان خدمتکار قصر به کار می‌گیرد.
 
به گفته نورصالحی، قلم آدام گیدویتز در این مجموعه واقعا تواناست. او خیلی زیبا با داستان قبلی بازی می‌کند و در هر ماجرایی گوشه‌ای از داستان را می‌گیرد و درگیر ماجرای تازه‌ای می‌کند. و مدام در قالب طنز به مخاطب یادآوری می‌کند که داستان واقعی هانسل و گرتل همین است که او نوشته و داستان براداران گریم، اصلی نیست و می‌گوید «داستان‌های گریم-یعنی آن‌هایی که به‌خاطر بچه‌های کوچک دستکاری نشده‌اند-خشونت و خونریزی دارند. و داستانی که قرار است الان بشنوی یعنی تنها داستان واقعی کتاب افسانه‌های برادران گریم، تا دلت بخواد خشونت و کشت و کشتار دارد».
 
در آغاز این داستان می‌خوانیم: «روزی روزگاری قصه‌های پریان معرکه بودند. بله، می‌دانم حرفم را باور نمی‌کنی. بهت حق می‌دم. تا همین چندوقت پیش، خود من هم باورم نمی‌شد. مثلا اینکه هی بگویند دخترهای کوچولو با شنل‌های قرمزشان تو جنگل لی‌لی می‌کنند؟ این معرکه است؟ به نظر من که نه. اما بعد شروع کردم به خواندن این قصه‌ها. یعنی قصه‌هایی که گریم اورژینال و فابریک بودند! توی داستان‌ها خیلی کم شنل قرمزی می‌بینی...»
 
انتشارات پیدایش، کتاب «هانسل و گرتل برادران گریم، تاریک،تر و ترسناک‌تر» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 44 هزار ریال منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها