یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
جنون، بخشی از وجود تک تک ماست

دارین لیدر در کتاب «جنون چیست» دامنه جنون را آنقدر گسترش می‌دهد تا در نهایت همه ما به آسانی در یکی از طبقه‌های جنون گنجانده شویم یا بپذیریم که جنون بخشی از وجود تک تک ماست. به عبارت دیگر جنون بیماری وانمود کردن و متقاعد شدن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «جنون چیست» نوشته دارین لیدر به حقایق شگفت‌انگیزی از جنون آمیز بودن روان انسان می‌پردازد. در واقع لیدر در کتابش دامنه جنون را آنقدر گسترش می‌دهد تا در نهایت همه ما به آسانی در یکی از طبقه‌های جنون گنجانده شویم یا بپذیریم که جنون بخشی از وجود تک تک ماست. این اثر بهار امسال از سوی انتشارات ارجمند در قفسه کتاب‌فروشی‌ها جای گرفت.
 
اگر بخواهیم تعریف دقیقی از جنون رائه دهیم باید گفت؛ یک نوع اختلال شدید و مزمن روانی است که معمولا بصورت حاد یا ناگهانی شروع شده و بعد در طول زندگی شخص ادامه می‌یابد. در این اختلال، فعالیت فکری تا حد زیادی مختل شده و تجربه و برداشت انسان از واقعیت غیرعادی می‌شود.
 
سیامک موحدی، استاد روانکاوی دانشکده بوستون با توجه به مقدمه‌ای که در این کتاب درج کرده، معتقد است؛ هدف مترجم از ترجمه این اثر بیشتر از آنکه معرفی بحث‌های بالینی و نظری درمورد سوال جنون چیست؟ باشد، ترغیب کردن مخاطبان به اندیشیدن در مورد این سوال است. وی در ادامه نوشته است؛ «جنون ابرمعمای همه معماهای بشر است. این ایده که برای درک جنون، دی اس ام یعنی راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی کفایت می‌کند، به خودی خود نشانه‌ای از جنون است. تا کنون کتاب‌های مشهور بی‌شماری بر تاریخچه جنون، جنون و تمدن یا جنون در تمدن به رشته تحریر درآمده‌اند، اما در این کتاب دارین لیدر بحث خود را به شیوه غیر متعارف آغاز می‌کند.»
 
می‌توان مجنون باشی و مجنون نشوی
نویسنده معتقد است فرد می‌تواند مجنون باشد، اما مجنون نشود. در واقع هذیان و سلامت عقل را نمی‌توان به طور کامل از هم متمایز دانست.  وی در این کتاب به موضوع ایده بودن جنون اشاره می‌کند و باور دارد در شکل پارانویا و اسکیزوفرنی بیش از آنکه در ایده یا هذیان وجود داشته باشد، در قطعیت و انعطاف‌ناپذیر بودن نهفته است. به معنای دیگر جنون بیماری وانمود کردن و متقاعد شدن است.
 

 
نهاله مشتاق؛ پژوهشگر و مترجم این اثر معتقد است؛ «اینکه لیدر دامنه جنون را با طرح موضوع جنون روزمره یا جنون سفید گسترش داده و به خصوص الگوی تفکر مسلط طبقه‌بندی‌های تشخیصی را به چالش کشیده بود، باعث شد این اثر را ترجمه کنم. همچنان معتقدم که این صدا می‌تواند خواننده را به رها کردن گوشه امن آموزه‌های خود تشویق کرده و افق متفاوتی برای کار بیماران روان‌پریش تصویر کند.»
 

در بخشی از مقدمه‌ای که نویسنده در کتابش درج کرده، مباحثی درباره روان‌شناسی لکانی آماده است. گفتنی است دانشجوی جوان پزشکی، ژان لکان، آموزش روان‌پزشکی خود را در دهه 1920 در پاریس آغاز کرد و امروزه کار بالینی لکانی با روان‌پریشی در نقاط مختلف دنیا به ویژه فرانسه، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، کشورهای آمریکای لاتین و انگلستان انجام می‌شود. در این میان حسن مکارمی پژوهشگر در مقاله خود درباره ژان لاکان و روشش در درمان‌گری معتقد است؛ «آثار لاکان بر مدارس روانکاوی  در فرانسه و سپس در آمریکای لاتین بیشترین تأثیر را گذاشته است. او بر شکل‌گیری و کارکرد ناخودآگاه تاکید می‌ورزد. در سال ۱۹۵۳ ژاک لاکان از انجمن روانکاوان پاریس جدا می‌شود و مدرسه‌ای به نام «مدرسه روانکاوی فرانسه» بنیان می‌نهد، این مدرسه سپس به «مدرس  فرویدی پاریس» تغییر نام می‌دهد. لاکان در اندیشه  خود سه عنصر امر واقع, نماد و خیال را مبنای کار قرار می‌دهد، گویا که امر واقع تنها از راه حواس ما قابل درک است، نمادسازی که از ژست و حرکت شروع شده و با بکارگیری اشیاء و اختراع واژه و زبان کامل شده و هم‌پای خیال، به ما امکان می‌دهد تا رسیدن پاسخ به نیازهای بدن، صبر و تحمل داشته باشیم.»
 
با استناد به مقدمه نویسنده در این کتاب، فرد روان‌پریش بیشتر مفعولی است که باید مورد درمان قرار بگیرد تا فاعلی که باید به او گوش داده شود. مشخصات فردی و قصه زندگی بیمار اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. زمانی کتاب‌های روان‌پزشکی مملو از گزارش صحبت‌های بیماران بود، اما بروز جای آن را آمار  و نمودارهای شبه ریاضی گرفته‌اند. مطالعات به ندرت به آنچه در موارد خاص اتفاق می‌افتد اشاره می‌کنند، در عوض همه موارد با هم جمع شده و نشان داده می‌شوند.

کتاب «جنون چیست» در 236 صفحه، به شمارگان یک هزار و صد نسخه و به قیمت سی هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها