سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
امروز بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شناخته شده‌است

در آیین توریع مهدی قزلی، مدیر‌عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بر حفظ جایگاه این نهاد فرهنگی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آیین تودیع و معارفه مدیر‌عامل و سرپرست بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان عصر دوشنبه(12 خرداد‌ماه) در ساختمان این بنیاد برگزار شد.

بنیاد مطالبه‌گری ایجاد کرد
همایون امیر‌زاده در این مراسم، ضمن ادای احترام به سالروز رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، قیام 15 خرداد و شهید حاج قاسم سلیمانی درباره سابقه آشنایی با مهدی قزلی گفت: من و آقای قزلی 6 سال دوستی را تمرین کردیم. جاذبه دکتر سید‌عباس صالحی، همه را دور هم جمع کرد. تفاوت دیدگاه‌ها وجود داشت اما اصل، کار و فعالیت بود.

وی پیگیری را از ویژگی‌های شاخص قزلی دانست و ادامه داد: یکی از سماجت‌های آقای قزلی، ایجاد پاتوق و استقرار بنیاد در یک ساختمان بود. کناره‌گیری از حضور در جشنواره‌های ادبی یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های اخلاقی آقای قزلی است. ما به این روحیات به شدت نیازمندیم.    

امیر‌زاده افزود: ایجاد مطالبه برای برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه شعر و ادبیات در شهرستان‌ها از نتایج عملکرد بنیاد است. در عین‌حال؛ آقای قزلی به حوزه نخبگانی نیز توجه ویژه داشتند.

بنیاد اعتماد اهل فرهنگ و ادب را جلب کرد
اسماعیل امینی در ادامه این آیین، گفت: جمع کردن عده‌ای از اهل فرهنگ و ادب در بنیاد، نشان‌دهنده توفیق نسبی در جلب اعتماد این قشر است. اقدام مهم در بنیاد توجه به استعداد‌های پنهان در سراسر کشور است.   

وی با مقایسه گردش مالی در فوتبال با بخش فرهنگ بیان کرد: نظام اداری کشور هزینه‌کرد برای بخش فرهنگ را زیادی می‌داند. خوشبختانه در زمانی فعالیت می‌کنیم که مسئولان فرهنگی نیز از نفوذی‌های اهل فرهنگ هستند. مدیران فعلی اهمیت دفاع از حیثیت شعر و اصحاب فرهنگ و فلم را می‌شناسند.    
    
امینی، شاعر و مدرس دانشگاه، درباره ویژگی‌های مهدی قزلی گفت: دلسوزی، متنانت‌، ادب؛ همچنین هوشمندی، جدیت و پیگیری را در همکاری با آقای قزلی، در ایشان دیدم.  
      
نویسندگان دیگر قشر تاثیرگذار نیستند
شهریار عباسی، در ادامه این آیین با اشاره به ارتقا جایگاه جشنواره‌های ادبی بین اصحاب فرهنگ و ادب درباره همکاری با مهدی قزلی، گفت: همکاری با آقای قزلی، سهل و ممتنع است. صداقت، جدیت و رویکردش به جایگاه اعضای هیات داوران جشنواره‌های ادبی را دوست داشتم. در جریان برگزاری جشنواره‌ها دخالت نداشت و معتقدم جشنواره‌ها در 6 سال گذشته به معنای واقعی ملی شدند.

وی افزود: هیچگاه در این 6 سال چهره یک مدیرت کلاسیک را از ایشان ندیدم. همیشه دوست و همکار بوده و همواره تلاش کرده به ادبیات خدمت کند. مطمئنم هر جا باشد، موفق خواهد بود.

عباسی بازار داستان ایرانی را رها توصیف کرد و ادامه داد: در‌حالی‌که ترجمه‌ بی‌رویه بازار داستان ایرانی را خفه کرده‌است، حمایتی نیز از این داستان ایرانی وجود ندارد. بار‌ها گفته‌ام سینمای ایرانی در اختیار فیلم ایرانی است و بخشی‌‌ از موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی سینمای ایران مدیون همین حمایت است.

این نویسنده با بیان این مطلب که مردم نخوانده درباره داستان ایرانی قضاوت می‌کنند و بی‌توجه هستند گفت: یکی از مسائل دردناک، دخالت نهاد‌هایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره داستان ایرانی و حتی بیش از کتاب‌های ترجمه است که جای شگفتی دارد.

عباسی، با اظهار تاسف از وضعیت کلی فرهنگ در فضای مجازی گفت: بین نویسنده و مخاطب فاصله ایجاد شده‌است. نویسندگان دیگر قشر تاثیر‌گذار اجتماعی نیستند و مسئولان فرهنگی در این بی‌تاثیری نقش داشته‌اند؛ البته این حرف‌ها نافی تلاش‌های صادقانه نیست.

امروز بنیاد در کشور شناخته شده‌است
احمد دهقان در بخش دیگری از این آیین، درباره بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، بیان کرد: بنیاد باید بالا‌تر از همه مراکز فعال در زمینه شعر و ادبیات در سراسر کشور باشد. امروز بنیاد بعد از پشت سر گذاشتن دشواری‌ها در همه ایران شناخته شده‌است. یکی از دوره‌های تاثیر‌گذار بنیاد، برگزاری دوره آل‌جلال با حضور علاقه‌مندان از دور‌ترین نقاط کشور است.

وی افزود: امید‌وارم در سامان‌دهی آینده و مسیر سرپرست جدید بنیاد، پرچم ایران همواره بالای سر این نهاد فرهنگی باشد. بنیاد از آنِ همه نویسنده‌ها و شعرای ایران باشد.

در این آیین ایوب دهقانکار، سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، همایون امیر‌زاده، مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب،‌ محسن مومنی‌ شریف‌، رئیس حوزه هنری، جواد محقق،پژوهشگر، اسماعیل امینی عضوهیات مدیره بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، شهریار عباسی دبیرعلمی دهمین دوره جایزه جلال آل احمد و احمد دهقان، نویسنده حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها