دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
قزلی: بنیاد در 6 سال با 27 میلیارد تومان بودجه اداره شد

مدیر‌عامل پیشین بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان مجموع بودجه بنیاد در 6 سال زمان مسئولیتش، 27 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: شکل‌گیری حلقه نزدیکان در بنیاد را رد نمی‌کنم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آیین تودیع و معارفه مدیر‌عامل و سرپرست بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان عصر دوشنبه(12 خرداد‌ماه) در ساختمان این بنیاد برگزار شد.

27 میلیارد تومان بودجه برای 6 سال فعالیت بنیاد
مهدی قزلی در گزارش عملکرد بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بیان کرد: در 6 سال گذشته، سالانه به‌طور متوسط چهار و نیم‌میلیارد تومان و در مجموع 27 میلیارد تومان بودجه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اختصاص پیدا کرده‌است؛ 40درصد این بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود، بنابراین فعالیت‌‌های بنیاد سالانه با دو و نیم میلیارد تومان برابر با 15 میلیارد‌ تومان انجام شد.
 
وی افزود: 6 دوره جایزه جلال‌آل‌حمد و جشنواره شعر فجر، سه دوره جایزه پروین و ملک‌الشعرای پروین در این 6 سال برگزار شد. این گزارش کوتاه، گزارش فعالیت بنیاد باشد به‌کمیته شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

قزلی با بیان اینکه در ایران گرفتار معضل ناکار‌آمدی هستیم، بیان کرد: در ایران فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود اما مخاطبان از نتیجه آن احساس رضایت ندارند. امید‌وار بودم و تلاش کردم در بنیاد دچار معضل ناکارآمدی نشویم. حتما در برخی مواقع شکست خوردیم اما این به معنای آن نیست که توفیق نداشتیم.
 
وی با اشاره به جریان افزایش مسئولیت‌های بنیاد با محول کردن برگزاری جشنواره‌های شعر گفت: 20 خرداد‌ماه ‌سال 1394 به‌عنوان مدیر‌عامل بنیاد معارفه شدم و ابتدای پاییز همان سال هفتدمین دوره جایزه جلال آل‌احمد را در تالار وحدت برگزار کردیم. با مرور انجام این ماموریت‌ها که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده ما گذشته شده بود از خودم می‌پرسم چطور این کار‌ها انجام شد؟!

مدیر‌عامل پیشین بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان افزود: سرعت اجرای برنامه‌ها در بنیاد از جریان دیوان‌سالاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مجموع سیستم اداری کشور بیشتر بود اما با همکاری دوستان، ایده‌های مختلف در شرایط سخت مالی و حتی پلمب ساختمان بنیاد اجرایی شد.
 
قزلی ادامه داد: در زمان پلمب ساختمان از سوی شهرداری شبانه کشیک می‌دادیم و برای آوردن اسناد، همکاران را از پنجره‌ها به داخل ساختمان هدایت می‌کردیم. در این وضعیت سنگ‌بنای برخی فعالیت‌ها از‌جمله «پایگاه نقد شعر»، «پایگاه نقد داستان» اجرایی شد.
 
وی طرح «سرباز‌فرهنگ» را از خوشنام‌ترین ایده‌های بنیاد معرفی کرد و گفت: ایده «سرباز‌فرهنگ» بی‌نظیر است؛ حتی بنیاد ملی نخبگان از این ایده ذوق‌زده شده بود که می‌تواند خدماتی را دریافت و ارائه کند؛ علاوه‌براین ایده تدیون سند ملی «انجمن‌های ادبی» نیز از دیگر طرح‌‌های قابل‌توجه بنیاد است. البته تدوین این سند از سوی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد محول نشده بود.

 نیروی انسانی بنیاد در 6 سال گذشته اضافه نشد
قزلی با اشاره به تعداد نیروی انسانی شاغل در بنیاد در 6 سال گذشته بیان کرد: روزی که به بنیاد آمدم تقریبا 28 نفر در این مجموعه فعالیت داشتند و امروز در مجموع 26 نیروی‌انسانی حضور دارند؛ بنابراین نیرو‌ی انسانی به‌واسطه افزایش  مسئولیت‌ها، در بنیاد حذب نشد.
 
وی ادامه داد: «پایگاه نقد شعر» با 3860 کاربر با یک دبیر، اداره می‌شود. 28 منتقد نیز که رابطه استخدامی با بنیاد ندارند و فقط ارتباطشان مالی است با کاربران این پایگاه در تعامل هستند. «پایگاه نقد داستان» بنیاد نیز با 2156 کاربر خدمات رایگان دریافت می‌کنند. برخی از کاربران پایگاه شعر که عمدتا افراد ساکن مناطق دور‌افتاده بودند به مرحله نامزدی جشنواره شعر فجر نیز رسیدند.

قزلی با بیان اینکه با وجود همه کاستی‌ها از نظر بودجه و یا مجوز با حمایت وزیر محترم و معاون امور فرهنگی، تلاش کردیم گرفتار ناکارآمدی نشویم گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گلایه‌‌مندم اما این گلایه‌مندی به افراد برنمی‌گردد بلکه نظام دیوانی کشور ما دچار مشکل است.
 
وی با بیان اینکه در 6 سال گذشته شانس همکاری با افراد خوبی را داشتم، خطاب به محسن جوادی، گفت: در هر مجموعه‌ای با تعداد نیرو‌ی انسانی مشابه بنیاد، حلقه‌ نزدیکانی دارد که به هر دلیلی از‌جمله عقیدتی و یا مالی تشکیل می‌شود.

ارتباط 10 هزار علاقه‌‌مند به شعر و ادبیان با بنیاد
مدیرعامل پیشین بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت:ایجاد این حلقه را در بنیاد رد نمی‌کنم البته دشواری‌ها بر دوش این افراد بود. از سوی دیگر 1786 نفر یگانه داشتیم که در برگزاری برنامه‌های بنیاد نقش داشتند؛ علاوه‌براین با محاسبه روز‌های تعطیل در مجموع سالی 300 نفر یگانه و ادیب در بنیاد حضور داشتند. در مجموع 10 هزار نفر با بنیاد مراوده داشتند.  

قزلی با اشاره به اینکه تعداد اعضای تهرانی دو پایگاه نقد شعر و نقد داستان 8 درصد است، افزود:  در برگزاری 30 دوره آموزشی در حوزه شعر، داستان و مستند‌نگاری، کمترین سهم به تهرانی‌ها اختصاص داشت. تلاش می‌کردیم علاقه‌مندان از شهرستان از امکانات بهره‌مند شوند. این توجه موجب شده‌بود تا برای برگزاری این دوره‌‌ها در شهرستان‌ها استقبال شود.

 وی با اشاره به هدف حلقه نزدیکان در بنیاد، ادامه داد: هدف حلقه نزدیک، حلقه کاری بود البته تشکیل این حلقه به این نبود که دیگران با بنیاد نسبتی نداشته باشند. بسیاری بی‌جیر ومواجب کار می‌کردند.

قزلی افزود: مساله ادبیات زندگی است و بنیاد نیز قرار است به این موضوع کمک کند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها