پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
کتابخانه‌های دیجیتال باید به سرعت در استان راه اندازی شوند

استاندار خوزستان گفت: با گسترش فعالیت کتابخانه های خوزستان در فضای مجازی باید کتابخانه‌های دیجیتال به سرعت در استان راه اندازی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان ، وی در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی  سال 99   هفتم خردادماه (بعد از ظهر) در سالن اجتماعات استانداری افزود: اواخر سال گذشته در آخرین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان مصوب شد که همه کتابخانه‌های عمومی استان از طریق فضای مجازی خدمات‌رسانی کنند و در فضای مجازی حضور داشته باشند‌ و کتاب‌ها وارد فضای دیجیتال شوند.

وی تصریح کرد: کتابخانه های عمومی استان با داشتن یک صفحه اینستاگرامی توانستند خدمات شایانی را به کسانی که طالب کتابخوانی هستند، ارائه دهند.

وی ضمن قدردانی از زحمات کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان در فضای مجازی بیان کرد: کتابداران و مجموعه کتابخانه‌های عمومی باید تا پایان شکست کرونا با قدرت این مسیر را ادامه داده و با برنامه ریزی دقیق بتوانند خدمات مجازی را روز به روز افزایش و کیفیت بخشی کرده تا روند فعالیت های حضوری کمتر شود.

 استاندار خوزستان گفت: وظیفه ما نیز کمک به فعال کردن هرچه بیشتر کتابخانه های دیجیتال است تا ناخواسته این مشکلات موجب آسیب رساندن به  امر کتابخوانی و گسترش فرهنگ آن نشود.

شریعتی ادامه داد:  اگر آسیبی به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی وارد شود،  بر همه شئون جامعه اثر خود را نشان می‌دهد و همه آسیب‌هایی که در جامعه به‌وجود می‌آید به‌علت  نبود ارتباط نزدیک و ملموس مردم با کتاب و کتابخوانی و کاهش سرانه مطالعه است که برای جبران آن باید با عزمی قطعی و برنامه ریزی های لازم گام برداریم.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در این نشست گفت: ایجاد شرایط جدید به‌دلیل شیوع کرونا باعث شد تا بسیاری از افرادی که قبلاً به کتاب‌ها دسترسی نداشتند دسترسی پیدا کنند و این یک تحول عظیم بود.
 

علی حسین حسین زاده افزود: هر چند بیشترین فعالیت دستگاه های فرهنگی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی خوزستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گسترش کتاب و کتابخوانی در دوران تابستان است ،  اما با توجه به شرایطی که به دلیل بروز اپیدمی کرونا پیش آمده این فعالیت ها رو به افول است و امیدواریم با بهره گیری از فضای مجازی در این دوران که ناچار به حرکت در مسیرش هستیم بتوانیم کتابخوانی را گسترده تر کرده و دریچه ای جدید در کنار سایر دریچه های علمی برای شهروندان باز کنیم.

حسین زاده تاکید کرد: چون مشخص نیست بیماری کرونا تا چه زمانی ماندگار خواهد بود باید عزم خود را جزم نماییم که از فضاهای جدید بیش از پیش استفاده نماییم.
 
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به تاسیس
کتابخانه‌های روستایی با جمعیت بیش از ۱۰۰۰ نفر بیان کرد: با توجه به اعتباراتی که در اختیار دهیاری‌هاست باید جلسه ای توسط اداره کتابخانه‌ها با حضور مسئولان ذیربط تشکیل شود تا اگر از لحاظ ارتباطات مخابراتی شرایط و بستری فراهم باشد، راه اندازی کتابخانه های روستایی در دستور کار قرار گیرد ، تا بتوانیم بهره بیشتری در این حوزه داشته باشیم.
 

 
دراین جلسه منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: هرچند در دوران کرونا مدتی کتابخانه‌ها در کشور و استان تعطیل شد ، اما کتابخوانی تعطیل نیست و در این مدت تلاش کردیم تمام منابع آموزشی را از مرکز بهداشت دریافت کرده و پروتکل‌ها را در شبکه های اجتماعی کتابخانه‌ها قرار دادیم.

کوهی رستمی افزود: همزمان با اجرای برنامه ها در فضای مجازی 8 کتابخانه در استان تهیه لوازم بهداشتی و تولید ماسک برای مناطق محروم را بر عهده داشتند.

وی اضافه کرد: همه کتابخانه‌های استان در فضای مجازی فعال و از ظرفیت کامل کتابخانه‌ها برای تولید محتوا در فضای مجازی استفاده کردیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: در این دوران  برنامه‌های مختلفی چون : پویش های متنوع کتابخوانی ،  داستان نویسی ، نقاشی در فضای مجازی اجراشد  که مهم ترین آن‌ها  برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی براساس سیره معصومین بود که با استقبال خوبی در استان مواجه شد . با توجه به آمار ارائه شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور استان خوزستان توانست رتبه بالایی در این زمینه را کسب کند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها