جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
غارت کتابخانه‌ها؛ مأموریت دیگر صهیونیست‎ها برای محو تمدن فلسطین

مسئول مرکز مطالعات فلسطین از کتاب «تا فراموش نکنیم» به عنوان موشک فرهنگی جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: صهیونیست‎ها علاوه بر راندن فیزیکی با غارت کتابخانه‌ها سعی دارند تمدن را از فلسطینی‌ها بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه نقد و بررسی کتاب «تا فراموش نکنیم» نوشته ولید الخالدی، پنجشنبه یکم خردادماه با حضور علیرضا سلطانشاهی، مسئول مرکز مطالعات فلسطین و ناصر ضرابی، دبیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری، به صورت زنده در فضای مجازی برگزار شد.
 
کتاب «تا فراموش نکنیم» روایتی از ماجرای غم‌انگیز ویرانی و اشغال 418 روستای فلسطین و کشتار، اخراج و آوارگی ساکنان آن است که توسط انتشارات حامیان آزادی قدس وابسته به جمعیت حامیان آزادی قدس به چاپ رسیده است.
 
ناصر ضرابی، دبیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری در رابطه با نقد و بررسی کتاب «تا فراموش نکنیم» گفت: با توجه به اینکه در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم و فردا قرار است در چنین روزی برای اولین بار از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حالیکه امکان برگزاری راهپیمایی وجود ندارد بهره‌مند شویم، نهاد کتابخانه‌ها به معرفی و نقد کتاب «تا فراموش نکنیم» پرداخته که 9 سال کار تحقیقی و آماده‌سازی آن به طول انجامیده است. پیش از این نیز کتاب مذکور به زبان انگلیسی و عربی منتشر شده است.
 
علیرضا سلطانشاهی، مسئول مرکز مطالعات فلسطین در رابطه با محتوای کتاب «تا فراموش نکنیم» گفت: کتاب مذکور که ترجمه عربی این اثر است دربرگیرنده معرفی 418 روستای فلسطینی است که اواخر سال 1947 توسط صهیونیست‌ها اشغال شده و ساکنین آن کشته یا رانده شدند. آبادی‌ها تخریب شده و بعد به مرور خانه‌های صهیونیستی احداث شده و ماهیت اسرائیلی پیدا کرده است این اثر توسط ولید الخالدی یکی از محققین مطرح فلسطین با گروه 50 نفری از کسانی که در منطقه بوده‌اند در مورد شهرهای فلسطین و آثار محققان نوشته شده است.
 
وی اظهار کرد: ویژگی مثبت کتاب این است که به برخی منابع صهیونیستی رجوع کرده که مبنی بر ویران کردن روستاهای فلسطینی و پاکسازی قوم فلسطین است و شخصیتی مثل موریس این کشتارها را در 418 روستای فلسطین تأیید کرده‌اند. صهیونیست‌ها معتقد بودند که طبق طرح تقسیم فلسطین این حد و مرزی است که سازمان‌ملل به آنها اختصاص داده است. همچنین صهیونیست‌ها در سال 1968 طبق طرح «دالت» تصمیم می‌گیرند به مراکزی مثل کرانه باختری و نوار غزه حمله کنند و روستاها را منهدم کنند و طوری از بین ببرند که آثاری از آنها باقی نماند. آنها حتی خانه‌ها را با این هدف که امید به بازگشت را برای فلسطینی‌ها از بین ببرند، ویران می‌کردند. طرح «دالت» به بدترین شکل توسط صهیونیست‌ها اجرا و 418 آبادی اشغال شد.
 
سلطانشاهی عنوان کرد: ولید الخالدی برای احیای تمدن این سرزمین‌ها اقدام به تألیف این کتاب می‌کند و تمدن 418 آبادی به صورت دقیق و مشخص در کتاب معرفی می‌شود و نویسنده حتی سابقه تمدنی، جمعیتی، آموزشی، بهداشتی، صنعتی، کشاورزی و ... مربوط به این آبادی‌ها را برمی‌شمرد. در بررسی آثار وقتی نسخه‌ها را کنار هم قرار دادیم متوجه شدیم که خیلی از روستاها دارای مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف بودند. همچنین تصاویری در کتاب وجود دارد که بناهای روستاها را نشان می‌دهد، بناهایی که بسیار مستحکم بودند. به گونه‌ای که هرکس کتاب را مطالعه می‌کند به این نتیجه می‌رسد که واقعاً تمدنی در فلسطین وجود داشته که مستحق استقلال همه جانبه است در واقع ظلمی که به فلسطینی‌ها شد ادامه اشغالگری بود که انگلیسی‌ها ظرف سی سال به مردم این سرزمین روا داشتند.
 


ضرابی در ادامه به توضیحات کتاب در رابطه با فرمانداری‌ها اشاره کرد و گفت: این کتاب علاوه بر توضیحاتی که درباره روستاهای فلسطین دارد 14 فرمانداری این سرزمین را به طور مبسوط از تمام ابعاد شناسنامه‌ای مورد بررسی قرار داده است همچنین نویسنده در ضمائم کتاب به آبادی‌های اسرائیلی اشاره می‌کند که وابستگی سیاسی دارند و شاهد این مدعا این است که فقط قصد بیرون کردن مردم از سرزمینشان را نداشتند بلکه می‌خواستند ریشه آنها را قطع کنند و این اقتضای طبیعت صهیونیستی است که ویرانگری کند و آن طور که می‌خواهد آباد کند در واقع تغییر هویت این مناطق مد نظر بوده است.
 
 سلطانشاهی در ادامه به اتفاقاتی که در سال 2005 در زمان آریل شارون، نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس رخ داد اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای همزمان با دوران نخست وزیری آریل شارون که به قتل و غارت فلسطینی‌ها معروف است، یهودی‌ها مجبور می‌شوند از نوار غزه عقب‌نشینی کنند و زمانی که می‌خواستند شهرک‌ها را واگذار کنند اتفاقی افتاد که مصداق آیه 2 سوره شرح است و صهیونیست‌ها 18 آبادی و خانه‌هایی که در آن زندگی می‌کردند را با دست خود ویران کرده و تحویل می‌دادند.
 
وی به نکته‌ای درباره شکل غارت و کیفیت تهاجم با توجه به موضوع کتاب اشاره کرد و افزود: این طور نبوده که صهیونیست‌ها فقط به فکر تخریب و کشتار باشند، بلکه یگانی در کنار یگان‌های دیگر مشغول غارت کتاب‌های فلسطینی‌ها بوده به این صورت که عده‌ای از صهیونیست‌ها مأموریت داشتند تا کتاب‌ها را از کتابخانه‌های مرجع غارت کرده و بعد آنجا را تخریب کنند در واقع بدنبال این بودند که علاوه بر راندن فیزیکی تمدن را از آنها بگیرند به گونه‌ای که فلسطینی‌ها ابزاری مثل کتاب هم در دست نداشته باشند تا بتوانند موجودیت خود را اثبات کنند.
 
تهیه نقشه تفصیلی؛ گامی در جهت احیای جغرافیای اسمی 
مسئول مرکز مطالعات فلسطین عنوان کرد: از جمله فعالیت‌هایی که در جمهوری اسلامی صورت گرفته، تهیه نقشه تفصیلی فلسطین است که مراحل تکمیلی خود را طی کرده، زیرا صهیونیست‌ها نقشه‌هایی را تولید می‌کنند که حتی نسبت به محو اسامی شهرها و روستاها تأکید دارند. با طرح این نقشه نسبت به احیای اسم‌ها اقدام شده به نحوی که جغرافیای اسمی فلسطین احیا شود. البته فلسطینی‌ها نیز باید اهتمام داشته باشند که این اسم‌ها بکار برده شوند.
 
وی اظهار کرد: در این کتاب در 70 صفحه به غزه و آنچه بر سر مردم این سرزمین آمده پرداخته شده اینکه تا قبل از سال 1947 چگونه بوده و بعد چه اتفاقاتی در این بخش از فلسطین رخ داده و چه یگان‌های نظامی آنجا را با خاک یکسان کرده‌اند، ناصره از دیگر استان‌هایی است که در 112 صفحه در این کتاب به آن پرداخته شده است در واقع وقتی به عنوان پژوهشگر می‌خواهیم به بررسی موضوع فلسطین بپردازیم این کتاب بهترین منبع و در اصل سندی برای محاکمه اسرائیل است.
 
سلطانشاهی به انگیزه نویسنده برای انتشار این اثر اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها قهرمانان تحریف تاریخ هستند همانطور که در طرح دالت 418 روستا را از بین بردند و نگذاشتند هیچ اثری باقی بماند ولید الخالدی می‌دانست که اگر دست به انتشار این اثر نزند ایده صهیونیستی که می‌خواستند هویت فلسطینی‌ها را نابود کنند و حتی مقاومت آنها را انکار می‌کردند به وقوع می‌پیوندد.
 
وی افزود: اینکه جدیداً باب شده که می‌گویند فلسطینی‌ها خود زمین هایشان را فروختند اشتباه است. واقعیت این است که از 27 هزار کیلومتر مربع اراضی فلسطین تنها 3 درصد به فروش رسیده که آن هم توسط یکی از دلالان خرید و فروش که غیر فلسطینی بوده صورت گرفته و این فرض از نظر عقلی هم رد است که فردی خانه خود را بفروشد و بعد آواره شود. این فرضیه همانند بحث هولوکاست و مظلوم نمایی صهیونیست‌هاست که بر اساس آن اظهار می‌کنند اگر دولت داشتیم 6 میلیون یهودی از بین نمی‌رفت.
 
مسئول مرکز مطالعات فلسطین گفت: اخیراً صهیونیست‌ها کتاب‌هایی با مضمون «اسرائیل قبل از تأسیس و بعد از تأسیس» منتشر کرده‌اند که قبل از تأسیس شتری را در بیایان نمایش می دهند و بعد از آن شهری مدرن را نشان می‌دهند و افکار عمومی را اینگونه تحریک می‎کنند که افرادی بی سرزمین وارد سرزمینی می‌شوند که مردمی در آنجا حضور نداشته‌اند اما وقتی مطالعات ما گسترده‌تر شود ناکارآمدی شگردهای صهیونیست‌ها خود را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: در طرح تقسیم اراضی بیش از 56 درصد اراضی به یهودی‌ها اختصاص داده شد بخشی از آنچه به فلسطینی‌ها رسید نیز توسط یهودی‌ها اشغال شد و غزه که 360 کلیومتر مربع است در اختیار فلسطینی‌ها قرار گرفت و در این شهر علاوه بر ساکنین غزه 10 اردوگاه آوارگان فلسطینی به جمعیت غزه اضافه شده است و این شهر متراکم‌ترین نقطه جمعیتی در دنیاست و مساحت غزه تا قبل از طرح تقسیم نزدیک به دو برابر الان یعنی تقریباً 800 کیلومتر مربع بوده است. در حال حاضر یک میلیون و 900 هزار فلسطینی در 360 کیلومتر مربع در بدترین شرایط معیشتی زندگی می‌کنند.
 
سلطانشاهی تصریح کرد: یهودی‌ها اقدام به احداث مهمترین آبادی‌ها در کرانه باختری و اطراف شهر قدس کرده‌اند. هم‌اکنون 27 شهرک یهودی اطراف شهرقدس احداث شده و قانون‌های بی منطقی در این مناطق اعمال می‌کنند مانند اینکه اگر شخصی به مسافرت برود و به مدت 6 ماه برنگردد دیگر صاحب ملک خود نیست و یا اینکه از نظر هویتی معلوم نیست عرب اسرائیلی هستند یا فلسطینی و حق تعیین سرنوشت خود را ندارند.
 
وی گفت: نهاد و حرکتی مبارک با عنوان روز قدس در 16 مرداد سال 1358 از سوی امام خمینی(ره) ابداع شد. ایشان قبل از تأسیس انقلاب اسلامی نیز به فلسطین توجه ویژه داشتند طبیعی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز یکی از محورها بحث فلسطین بود و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی سفارت رژیم صهیونیستی آزاد شد و تقدیم به رژیم آزادی‌بخش فلسطین شد.
 
مسئول مرکز مطالعات فلسطین بیان کرد: با توجه به پیام‌های امام خمینی(ره) می‎توانیم افق دید ایشان و اهمیت روز قدس را مشخصاً به عنوان سرفصل برای همگان تبیین کنیم. یکی از تأکیدات ایشان جهانی بودن روز قدس بود. ایشان تأکید داشتند این روز باید روز جهانی باشد، زیرا روز مقابله مستضعفان با مستکبران است و تأکید دیگر اینکه روز قدس، روز اسلام است و به عنوان روز تمیز متعهدین و منافقین می‌تواند عامل وحدت مسلمانان باشد.
 
وی در پایان تصریح کرد: دستمایه تحقیقی که از قبل در دانشگاه‌ها فراهم بوده دستمایه انتشار کتاب «تا فراموش نکنیم» را برای ولید الخالدی فراهم کرده و متولی حمایت از این اثر مؤسسه الدراسات الفلسطینیه بیروت بوده است. بیش از 7 سال ترجمه، تدوین و چاپ این کتاب به طول انجامیده و این کتاب به عنوان موشک فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مورد استفاده حق‌جویان قرار گیرد.
 
کتاب «تا فراموش نکنیم»، تألیف ولید الخالدی، ترجمه امیرحسین بابالار در 768 صفحه، شمارگان 1500 نسخه از سوی انتشارات حامیان آزادی قدس روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها