چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
رنسانسی در حوزه دین رخ داده است/ تاکید بر گسترش زبان مجلات قرآن

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گسترش زبان مجلات قرآن اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رنسانسی در حوزه دین رخ داده و هزاران رساله دانشگاهی در حوزه کاربردی و میان رشته‌ای در محور قرآن و عترت شکل یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با فرارسیدن ماه رمضان، معاونت قرآن و عترت با همکاری مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اقدام به انتشار ویژه‌نامه‌هایی با محوریت قرآن و گام دوم انقلاب به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و ترکی کرده است که این مجلات، امروز 31 اردیبهشت‌ماه طی مراسمی با حضور با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمود اسدی موحد، مدیرعامل مؤسسه الهدی در سالن اجتماعات معاونت قرآن و عترت رونمایی ‌شد.

محمود واعظی، مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز این مراسم با اشاره به فعالیت‌های این معاونت گفت: از ابتکارات چندساله معاونت قرآن این بوده که ظرفیت نظام جمهوری اسلامی را به دنیا معرفی کند. بیش از دو دهه است که نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، اما نمایشگاه آثار ماندنی زیادی ندارد، در حالی که تولید ویژه‌نامه مثل کتاب است و در کتابخانه می‌ماند به همین منظور تلاش شده به عنوان یک ابتکار ظرفیت‎های قرآنی ویژه نظام جمهوری اسلامی مطرح شود.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال در جهان بی‌نظیر است، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی دو دانشگاه قرآنی داریم و در حوزه مطالعات قرآنی بیش از چهل دوره تفسیر به دنیا عرضه شده است. برگزاری مسابقات قرآن، پژوهش‌های قرآنی و انتشار کتاب‌های متعدد دینی و مذهبی گواه این مطلب است. ابتکار دیگری که معاونت قرآن و عترت به خرج داده این است که هرسال 4 ویژه‌نامه به زبان غیر فارسی ترجمه می‌کند که تاکنون 12 ویژه‌نامه منتشر شده و قابل ارائه است و نسخه مکتوب آن نیز توسط انتشارات بین‌الملل در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
در ادامه حجت‌الاسلام محمود اسدی موحد، مدیرعامل مؤسسه الهدی طی سخنانی بر اهمیت نشر قرآن تأکید کرد و گفت: نشر فرهنگ قرآن از وظایف ذاتی سازمان فرهنگ و ارتباطات است که از طریق برگزاری مسابقات قرآن،‌ همایش‌های مختلف و حمایت از نشریه‌های علوم قرآنی به ایفای نقش خود می‌پردازد،‌ لذا باید از فرصتی که ایجاد شده در جهت انجام این وظایف بهره کافی را ببریم.
 
وی اظهار کرد: یکی از ابزار مهم برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع)، قرآن است و باید درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی درباره قرآن اطلاع رسانی بیشتری صورت پذیرد. با کمک قرآن می‌توانیم آموزه‌های دین را در جهان ترویج کنیم، لذا یکی از فعالیت‌هایی که رایزن‌ها در سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام می‌دهند، حمایت از دارالقرآن‌هاست.
 
حجت‌الاسلام اسدی موحد افزود: جای زبان مالایی و فرانسوی در نشریه قرآنی خالیست و ارسال نشریات توسط رایزن‌ها به مراکز اسلامی و دانشگاهی در سراسر جهان اسلام از برکات همکاری دو نهاد است و امید است در سال 2 تا 3 شماره از این نشریه داشته باشیم.
 
وی در ادامه به ظرفیت‌های همکاری دو نهاد اشاره کرد و گفت: با ادامه همکاری‌ها می‌توان نشریات را به زبان‌های دیگر توسعه داد و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و قرآنی را می‌توان در دستور کار قرار داد.
 
محمدرضا پاکروان، کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: معاونت قرآن و عترت می‌تواند با استفاده از فضای مجازی با کمترین هزینه بیشترین مخاطب را در حوزه فرهنگی جذب کند. در آمریکا اتاق فکری در سال تشکیل می‌دهند که پرمخاطره‌ترین مسائل را بیان می‌کنند که یکی از موارد جلوگیری از نشر قرآن است بنابراین باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای نشر قرآن بهره ببریم. با توجه به اینکه امکان برپایی نمایشگاه وجود ندارد، نمایشگاه مجازی می‌تواند بسیار کارساز باشد و در این زمینه می‌‎توانیم از همکاری هنرمندان قرآنی در سراسر جهان اسلام بهره‌مند شویم.
 
پاکروان ضمن تأکید بر برقراری ارتباط با استارتاپ‌های قرآنی گفت: باید برای جایزه جهانی قرآن فکری شود و در این راستا نیاز است تفاهم‌نامه اجرایی بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاونت قرآن و عترت منعقد شود.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  قرآن کریم را بزرگترین وجه اشتراک مسلمانان جهان عنوان کرد و گفت: قرآن، اصلی‌ترین نظام نامه اندیشه‌ها در فرق اسلامی و محبت اهل بیت(ع) سرمایه مذاهب اسلامی است. ما در منطقه جغرافیای ایران اسلامی بدنبال تشدید اختلاف و اختلاف سلیقه نیستیم و به قرآن و اهل بیت(ع) به عنوان دو سرمایه گرانقدر که در جهان اسلام مشترک است نگاه می‌کنیم.
 
وی اظهار کرد: مفتخریم که بیش از سایر مذاهب به عترت توجه داریم و فراتر از این عملی در تحریک احساسات مذاهب نداریم و در این راه از بزرگان دینی و فکری جمهوری اسلامی پیروی کرده‌ایم که در رأس آنها امام خمینی(ره) قرار دارد. نباید تصور کنیم که فقط قرآن و اهل بیت(ع)‌ مشترک است، کثیری از روایات بین شیعه و سنی در جهان اسلام مشترک است.
 
فقهی‌زاده عنوان کرد: بسیاری از روایات شیعی که از اهل بیت(ع) نقل شده دارای بن‌مایه مشترک است و این سرمایه اعتقادی، عاطفی و سرمایه فرهنگی می‌تواند اتفاقات شگرف بیشتری بین افراد ایجاد کند.
 
وی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران بیشترین اهتمام را به قرآن نشان داده و در هفته قرآنی که در سال 1398 در هندوستان برگزار کردیم در خدمت مخاطبان تخصصی بودیم و شاهد استعجاب آنها بودیم که مگر می‌شود نظامی اینقدر به حوزه دین اهتمام داشته باشد. جهان اسلام همه به عشق سوزان اهل بیت(ع) و معارف قرآن شناخته شده است و اختلافاتی که بر می‌انگیزند به حوزه دین رسوخ نکرده است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بیش از 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رنسانسی در حوزه دین رخ داده و هزاران رساله دانشگاهی در حوزه بنیادی و کاربردی و میان رشته‌ای در محور قرآن و عترت شکل یافته اما دریغ که زمینه انتشار پیدا نمی‌کند و یا به اتاق‌های فکری حوزه تولید راه نمی‌یابد.
 
وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را می‌توان منشور توسعه و پیشرفت در حوزه‌های مختلف تلقی کرد، افزود: باید به عنوان اولین گام، کارگروهی متشکل از دو یا سه نفر از مدیران کل سازمان فرهنگ و ارتباطات تشکیل شود و در صورت تأمین اعتبارات گام‌های بعدی نیز برداشته شود. دو ظرفیت در معاونت قرآن و عترت برای گسترش تعامل علمی و فرهنگی وجود دارد، حوزه اول، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و حوزه دوم کمیسیون فعالیت تبلیغی و ترویجی است که این دو ظرفیت می‌تواند ما را به مرحله‌ای برساند که رضایت بیشتر در حوزه بین‌المللی داشته باشیم.
 
فقهی‌زاده بیان کرد: برگزاری همایش‌ها و گسترش زبان مجلات مد نظر است و آمادگی داریم که که مجلات را به دو زبان دیگر در سال 99 ترجمه کنیم. همچنین در رابطه با برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن معاونت قرآن و عترت در فروردین و اردیبهشت‌ماه 99 جلساتی در زمینه برپایی این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار کرده و در هفته آینده سومین جلسه مجمع مشورتی برگزار خواهد شد. امید است در تابستان امسال فاز نخست نمایشگاه مجازی اجرا شود و انتظار می‌رود در این زمینه هم با سازمان فرهنگ و ارتباطات همکاری خوبی داشته باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها