سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
داوری 1070 اثر در جشنواره «سرخ نگاران»/ پنج نویسنده برتر انتخاب شدند

پنج نویسنده برتر در زمینه نشر کتاب و سه اثر بین‌المللی در جایزه «سرخ نگاران»؛ نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب سال ایثار و شهادت تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب سال ایثار و شهادت، جایزه «سرخ نگاران» با شعار «ادبیات ایثار و شهادت محور توسعه فرهنگی کشور»، سه‎شنبه 30 اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق فضای مجازی در سالن جلسات بنیاد شهید و امور ایثارگران مرکز برگزار شد.
 
پس از تلاوت آیاتی از کلام وحی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: با توجه به وضعیت موجود در کشور که شیوع ویروس کرونا اجرای برنامه‌های تبلیغی را در مساجد و اماکن مذهبی با مشکلاتی مواجه کرده است تلاش کردیم در راستای تقدیر از مروجان فرهنگ ایثار و شهادت جشنواره سرخ‌نگاران را برگزار کنیم. شهدا با خون خودشان ضمن دفاع از کشور، فرهنگ ایثار و شهادت را برای ما به یادگار گذاشتند و ما هم باید این فرهنگ را با شیوه‌های مختلف در جامعه ترویج کنیم.
 
حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره برپایی این جشنواره گفت: جشنواره یک اقدام عملی برای شناسایی نویسندگان در عرصه ایثار و شهادت هم در درون کشور و هم آثاری که ترجمه شده از سایر زبان‌هاست، زیرا ما به گردآوری مجموعه اطلاعات که در این زمینه تولید می‌شود نیاز داریم در این راستا باید تولیدات این عرصه مورد ارزیابی قرار گیرد. نمی‌توان سررشته نگارش این ارزش‌ها را بدست هر فردی سپرد. همچنین این جشنواره به ما کمک می‎کند که در کدام زمینه باید فعالیت بیشتر داشته باشیم و زمینه تشویق استعدادهایی را که خون نگاره‌ها ثبت می‌کنند و متولی اصلی ترویج و توسعه آثار شهدا هستند، فراهم می‌کند.
 
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: ایفای نقش ادبیات ایثار و شهادت در توسعه فرهنگی و تولید ارزش‌ها در این زمینه، ارزیابی علمی و پژوهشی محتوای کتاب‌های ژانر ایثار و شهادت، حمایت از آثار فاخر کیفی ناشران و نویسندگان حوزه ایثار و شهادت، انگیزه‌دهی به نویسندگان نوقلم برای تولید محتوا در این حوزه و تدوین نقشه راه و سند راهبردی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از اهداف برگزاری این جشنواره است.


 
وی اظهار کرد: 4500 اثر در فرایند ارسال آثار مورد بررسی قرار گرفته و 1070 اثر به مرحله داوری رسیده است. در مرحله داوری از اساتید فن استفاده شده و 5 نویسنده برتر در زمینه نشر کتاب انتخاب شده‌اند و 3 اثر بین المللی که ترجمه شده نیز مورد تجلیل قرار گرفته و 30 نویسنده به رسم تجلیل و تشویق از استان‌ها انتخاب شدند تا از این به بعد در این عرصه بیشتر قلم بزنند.
 
حجت‌الاسلام کاویانی راد به رونمایی از یک اثر ارزشمند معنوی در این مراسم اشاره کرد و گفت: اکنون که در ماه نزول قرآن قرار گرفته‌ایم و شهید «شریف اشراف» هم کتابت قرآن را در ماه رمضان آغاز کرده است، در این مراسم از دست خط شهید بزرگوار رونمایی می‌شود.
 
وی افزود: با توجه به اینکه شعار ایثار اجتماعی همواره مورد تأکید بوده و هست و بدنبال فداکاری‌ها و ایثارهای اجتماعی که اخیراً در جامعه ما رقم خورده سعی شده در این مراسم از ایثارگران عرصه سلامت تجلیل به عمل آید.

در ادامه این مراسم، محمدرضا سوقندی، مشاور وزیر ارشاد برگزاری این جشنواره را در آستانه سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر و آغاز برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس به فال نیک گرفت و گفت: باید چشم‌انداز روشنی برای این جشنواره داشته باشیم و در چرخه این جشنواره از آغاز تا پایان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را اعلام می‌کند.
 
وی اظهار کرد: در توسعه، 3 نظام را باید با هم هماهنگ کنیم. در توسعه فرهنگ غرب عدالت قربانی می‌شود در تمدن اسلامی توسعه همراه با عدالت است. امروزه کتاب به عنوان نماد خردورزی و عقلانیت به عرصه چندرسانه‌ای راه پیدا کرده و کتاب جای خود را در عرصه کتاب‌های دیجیتال و چند رسانه‌ای پیدا کرده است. در نظام ارتباطات کتاب نشانه عقلانیت جامعه است. آسیب‌ها وقتی جامعه را تهدید می‌کند که از عقلانیت فاصله بگیرند متأسفانه با اینکه در عرصه تولید کتاب پیشرفت کرده‌ایم اما در بهره‌مندی از آن عقب مانده‌ایم. امید است برگزاری این جشنواره در عرصه استان‌ها و شهرها آغازی برای ادبیات و گفتمان جدید در عرصه ایثار و شهادت باشد که هم مخاطب داخلی و هم جهانی دارد.
 


امیر سرتیپ محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم به کتابت قرآن هنرمند شهید ارتشی؛ شریف اشراف اشاره کرد و گفت: شریف اشراف سال 1316 در شیراز، به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده افسری تهران شد. در سال 1338 با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شد. پویایی و علاقه‌اش به پیشرفت باعث شد تا پس از گذران دوره و آزمون زبان انگلیسی جهت تکمیل دانش حرفه‌ای، عازم آمریکا شود و دوره تکاوری کوهستان (رنجر)، نیز چتربازی مقدماتی و عالی را با درجه ممتاز طی کند. وی در سال 1339 و پس از بازگشت به وطن، ازدواج کرد و به عنوان دانشیار دانشکده افسری در شیراز مشغول به خدمت شد و به تدریس اسلحه شناسی پرداخت.
 


وی ادامه داد: سفر به قم در هر پنجشنبه و زیارت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) برایش مقدمه کتابت نور شد و در یکی از پنجشنبه‌هایی که به زیارت می‌رفت، علاوه بر زیارت، به بازدید موزه آستان مقدس رفت و قرآن‌های خطی و زیبا را دید و همانجا به پیشنهاد همسرش، تذهیب کلام‌الله مجید را آغاز کرد و 10 سال به طول انجامید. در این دوران بارها اشاره کرده که با پایان کتابت قرآن کریم، جام عمرش به آخر می‌رسد. در سال 1357 و به دنبال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به فرماندهی پادگان (06) تهران منصوب و سپس معاون لشکر 21 حمزه سیدالشهدا شد. با آغاز فتنه و غائله ضد انقلاب در کردستان، داوطلبانه عازم آنجا شد و در منطقه سردشت به هدایت و فرماندهی نیروها پرداخت. سرانجام روز دهم آبان هزار و سیصد و پنجاه و هشت و دوماه پس از پایان کتابت قرآن؛ در محور بانه و طی درگیری سخت با ضد انقلاب تا پای جا ایستاد و به ضرب گلوله‌های متعدد، شهید شد.

در ادامه این مراسم برگزیدگان جشنواره «سرخ جامگان» معرفی شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:
 
بخش داستان بزرگسال
«صادق کرمیار»، نویسنده برگزیده برای کتاب «مستوری» از انتشارات «کتاب جمکران»
«خدیجه بازوند»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «علویه نرگس» از انتشارات «ستاره‌ها»

بخش داستان کودک و نوجوان
«مجید محبوبی»، نویسنده برگزیده برای کتاب «پل جغاتو» از انتشارات «به نشر»
«حسین شکربیگی»، نویسنده برگزیده برای کتاب «سبز، سرخ، سفید» از انتشارات «سوره‌های عشق»
«رفیع افتخار»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «تپش» از انتشارات «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»

بخش مستندنگاری
«سعیده زراعتکار»، نویسنده برگزیده برای کتاب «حسرت یک آغوش» از انتشارات «ستاره‌ها»
«سعید علامیان»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «دارساوین» از انتشارات «سوره مهر»
«محمدحسین ولی پور زرومی»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «فاتحان فاو» از انتشارات «سرو سرخ»
«حسن و حسین شیردل»، نویسندگان شایسته تقدیر برای کتاب «شیری شبیه آهو» از انتشارات «سوره مهر»
«مریم السادات زکریایی»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «جاده گیلی گادر» از انتشارات «انجمن سپاس»

بخش پژوهش
زنده یاد «هادی نخعی»، نویسنده برگزیده برای کتاب «و عراق طبس تا سنندج (تهاجم ها و بحران‌های درون گذار» از انتشارات «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس»

بخش بین‌الملل
«عبدالمجید حیدری و محمد علی خرمی»، نویسندگان برگزیده برای کتاب «جنگ نفت کش‌ها (نبرد دریای ایران و عراق) از انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
«حجت الاسلام علی کارشناس»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «پژوهشی تطبیقی در فقه مقاومت» از انتشارات «زمزم هدایت»
«گلعلی بابایی»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «گردان نهم» از نشر «بیست و هفت»

بخش نویسندگان جانباز
«رمضانعلی کاووسی»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «سهم من از عاشقی» از انتشارات «سوره مهر»
«غلامحسین صفاری»، نویسنده شایسته تقدیر برای کتاب «آرام نگیریم» از انتشارات «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»

بخش خانواده شهدا
تقدیر از خانواده شهید «اشراف» برای کتابت قرآن مجید به قلم شهید سرلشگر «شریف اشراف»

بخش نویسندگان شایسته تقدیر نوقلم بر اساس استان:
«اسماعیل وکیل زاده» برای کتاب «پرستوهای غریب» از استان آذربایجان شرقی
«فخری مصری» برای کتاب «صدای پای سردار» از استان آذربایجان غربی
«الهام عبدالعلی اوغلی» برای کتاب «یک خط» از استان اردبیل
«فاطمه علی پور دهاقانی» برای کتاب «سرباز ولایت (نگاهی به اندیشه های شهید سردار قاسم سلیمانی)» از استان اصفهان
«انسیه معماریان» برای کتاب «عاشقانه های یک مادر» از استان البرز
«بتول میرزایی» برای کتاب «شوق وصال» از استان ایلام
«محراب بنافی» برای کتاب «از شلمچه تا تکریت عراق» از استان بوشهر
«معصومه حسینی» برای کتاب «سمفونی درد» از استان تهران
«هاجر پورواجد» برای کتاب «آبادان ۳۵۱ روز» از شهرستان های استان تهران
«کوروش صادقی چلیچه» برای کتاب «اندرز نیکو» از استان چهارمحال و بختیاری
«صدیقه بهاری» برای کتاب «چهل سردار» از استان خراسان شمالی
«عفت طوفی» برای کتاب «همیشه معلم مایی» از استان خراسان جنوبی
«طیبه وزیری» برای کتاب «ایثارنامه» از استان خراسان رضوی
«رقیه آذرنگ» برای کتاب «عصمت» از استان خوزستان
«سیده الهه موسوی» برای کتاب «جنگ به روایت لبخند» از استان زنجان
«علیرضا کلامی» برای کتاب «حسرت یک پلاک» از استان سمنان
«یونس اربابی قلعه نو» برای کتاب «سجده در ام الرصاص» از استان سیستان و بلوچستان
«مریم شیدا» برای کتاب «پشت در بهشت» از استان فارس
«محمد رسول ملاحسنی» برای کتاب «یادت باشه» از استان قزوین
«علیرضا صداقت» برای کتاب «دیدار در معراج» از استان قم
«شیلان آویهنگی» برای کتاب «فهمیده در کردستان» از استان کردستان
«الهام اسلام پناه» برای کتاب «زورکی خندیدیم» از استان کرمان
«نسرین مومنی» برای کتاب «سلول افضلیه» از استان کرمانشاه
«وجیهه خوشحال» برای کتاب «احمد و جواد در اهواز» از استان گیلان
«خدایار آزادی» برای کتاب «جمهوری هراس» از استان لرستان
«زینب بابکی» برای کتاب «جنگ فرخنده» از استان مازندران
«پرستو مختار» برای کتاب «ریحانه» از استان مرکزی
«زهرا نوری بشاگردی» برای کتاب «دامادی خوبان» از استان هرمزگان
«فاطمه حجه فروش» برای کتاب «قاصدک عشق» از استان همدان
«مصطفی زمانی فر» برای کتاب «سالار تکریت» از استان یزد
 
در این مراسم علیرضا بهرامی سرود «فصل عاشقی» را قرائت کرد که شعر آن به ایثار اجتماعی مربوط می‌شود. این سروده به کادر درمانی که جان خود را برای مقابله با کرونا به خطر انداخته‌اند، تقدیم شده و قرار است همزمان با عید فطر از صدا و سیما پخش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها