جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶

خداوند پنج بار در قرآن قدس را برکت داده است. یکی از مهم‌ترین آنها آیه اول سوره مبارکه الاسری است. در احادیث نیز بارها به مسجدالاقصی و فلسطین اشاره شده و بر این مبنا بیت‌المقدس سومین شهر معظم نزد مسلمانان است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیت‌المقدس سومين شهر معظم و مقدس نزد مسلمانان است. شهر اول در اسلام، مکه مکرمه است که خداوند با مسجدالحرام به آن شرف و برتری داده است. دومين شهر در اسلام مدينه منوره است که خداوند آنرا با مسجد نبوی تقدیس کرد و آرامگاه پيامبر اکرم (ص) نيز در آن قرار دارد و سومين شهر در اسلام، قدس يا بيت‌المقدس است که خداوند آن را با مسجدالاقصی شرف و برتری داده است.

حق تبارک و تعالی در نخستین آیه از سوره مبارکه الاسری می‌فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ». معنای آیه چنین است: «منزه است آن [خدايى] كه بنده‏‌اش را شبانگاه از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‏‌ايم سير داد تا از نشانه‏‌هاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست.» بنابراین مسجدالاقصی محل معراج پیامبر است و خداوند پیرامون آن (به عبارتی شهر قدس یا بیت‌المقدس) را برکت داده است.

اهمیت بیت‌المقدس نزد مسلمانان
علاوه بر کلام‌الله مجید حدیثی نیز به روایت صحابی جلیل‌القدر پیمغبر مکرم اسلام، ابوذر غفاری درباره شرافت و قداست مسجدالاقصی به این شرح وجود دارد که: از پيامبر اکرم (ص) سوال شد: نخستين مسجدی که در روی زمين بنا شد کدام مسجد است؟ حضرت پاسخ فرمود :«مسجدالحرام»، سپس سوال کردند: بعد از آن کدام مسجد؟ حضرت فرمودند: «مسجدالاقصی».

بر این اساس بیت‌المقدس به دو شهر بزرگ اسلامی یعنی مکه و مدینه ملحق می‌شود. همانگونه که می‌دانیم، فلسطین شهر پیامبران بزرگ الهی نیز بوده است، پیامبرانی که نزد مسلمانان ارج و قرب والایی دارند، اما در دین یهود عقایدشان تحریف شده است. اسلام آمده تا ادیان دیگر را کامل کند. قدس شریف هم زادگاه پیامبران است. در حدیثی مصطفوی (ص) داریم که حضرت به یهودیان مدینه فرمود: «ما از شما به موسی اولی‌تريم.»

خداوند پنج بار در قرآن قدس را برکت داده است. یکی از مهم‌ترین آنها آیه اول سوره مبارکه الاسری است که به آن اشاره شد. همچنین برخی از مفسران بر اين باورند که مقصود از «تين و زيتون» در آيات قرآن نیز سرزمين يا شهری است که اين دو ميوه، يعنی انجير و زيتون، در آن می‌رويد که آن هم بيت‌المقدس است.

ابن‌کثير عقیده دارد که در اين آيات به سه مکان اشاره شده است که خدای دانا و توانا در هر کدام، يکی از پيامبران اولوالعزم را مبعوث کرده است: اول بيت المقدس است که جای تين و زيتون است و خداوند عيسی بن مريم عليه السلام را در آنجا به پيامبری برگزيد. دوم طور سينا است که خداوند در آنجا با موسی بن عمران سخن گفت. سوم هم مکه است، مکه شهر امت الهی، که هر کس وارد آن شود در امن و امان خواهد بود و با اين تفسير و تأويل اين اقسام همسو و منسجم می‌شود پس اگر شهر امين به جای رشد اسلام و رسالت محمد مصطفی(ص) اشاره دارد طور سينا به محل رويش يهوديت و رسالت موسی نظر دارد، پس تين و زيتون به رسالت عيسی اشاره دارد، چون عيسی در جوار بيت المقدس بزرگ شد و موعظه مشهورش را در کوه زيتون القا کرد.

آیا یهودیان نخستین ساکنان بیت‌المقدس بودند؟
رسانه‌های غربی و جعل کنندگان تاریخ بارها این مساله را مطرح کرده‌اند که بیت‌المقدس یا قدس شریف که اکنون در دست صهیونیست‌هاست، از نظر تاریخی هم این مالکیت برای آنها بوده است. می‌گوید که آنها از پیروان حضرت موسی هستند و دین یهود نخستین دینی است که مردم را به توحید دعوت کرده است. امام موسی صدر در یکی از سخنرانی‌های خود به خوبی خطر چنین عقیده‌ای را برای جامعه جهانی تبیین کرده است.

امام صدر در آن سخنرانی به درستی اشاره کرد که ریشه یکتاپرستی دین یهود نیست، بلکه اولین کسی که آن را پایه‌گذاری کرد و سنگ بنای آن را گذاشت، حضرت ابراهیم (ع) بود. قرآن کریم او را مؤسس اسلام و پدر انبیای بزرگ نامیده است.

وقتی یهودیان به فلسطین آمدند، در آنجا قبایلی از عرب‌ها و کنعانی‌ها و فینیقی‌ها و دیگران را دیدند و آنها را از خانه و کاشانه‌شان بیرون کردند. برای اثبات چگونگی رفتار یهودیان با فلسطینی‌ها، متن تورات کافی است. در تورات آمده که وقتی یهودیان وارد فلسطین شدند، آنان را بیرون راندند، فرزندانشان را کشتند و زنانشان را به اسارت گرفتند و با توسل به انواع حیله‌ها و نیرنگ‌ها بر آنان مسلط شدند. این قبایل به خدای یگانه ایمان داشتند و خدای خود را «ایل» می‌نامیدند. این فرقۀ منحرف (یهود) از این تفکر (یکتاپرستی) تأثیر گرفت و تلاش کرد تا برای خود خدای مخصوصی انتخاب کند و یهوه از اینجا درآمد.

کلام امام موسی صدر، سخن به‌حقی است. ترجمه‌ای از کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید) به قلم  فاضل خان همدانی، ویلیام گلن و هنری مرتن توسط انتشارات اساطیر منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد. مطالعه این کتاب نشان از تحریف عظیمی است که در کلام و عقاید پیامبران الهی صورت گرفته است و اسلام آمد تا گرد و غبار این تحریف‌ها را بزداید.

بنابراین قدس از آن مسلمانان است و بر هر مسلمانی واجب است تا در آزادسازی آن بکوشد. درباره قدس و اشغال آن بسیار نوشته‌اند، اما منابعی که حدود این شهر را در طول تاریخ و همچنین جغرافیای، تاریخی، سیاسی و اجتماعی آن را برای مسلمانان جهان مشخص کند، اندک است. شاید یکی از دلایل بی‌تفاوتی برخی از مسلمانان جهان نسبت به این شهر تقدیس شده در اسلام که اکنون توسط دشمنان اشغال شده، عدم آشنایی کامل با آن باشد.

معرفی یک کتاب
«از مدینه تا بیت‌المقدس: جستارهایی پیرامون تاکتیک دفاع شهری، اقدامات اصلاحی، و نگاهی به جغرافیای تاریخی فلسطین در قلمرو عربی آن» نوشته عمادالدین خلیل یکی از کتاب‌های خوبی است که ضمن بحث درباره جغرافیای تاریخی و سیاسی بیت‌المقدس، به موارد تاریخی دفاع و مقاومت مسلمانان دربرابر هجوم دشمنان می‌پردازد. این کتاب با ترجمه‌ای به قلم یعقوب شه‌بخش برای نخستین بار به سال ۱۳۹۶ با شمارگان دو هزار نسخه، ۲۱۶ صفحه و بهای ۶ هزار تومان توسط انتشارات ندوی منتشر شد. چاپ دوم این کتاب نیز پاییز سال گذشته (۱۳۹۸) با شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. (انتشارات ندوی ناشری فعال در شهر زاهدان است.)

کتاب ۶ فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب از این قرار است: «پایداری بلاد اسلامی در برابر پیکارجویان»، «تلاش‌های انقلابی در تاریخ ما»، «نظری اجمالی به روزگار جاهلیت اعراب»، «رخدادهایی آموزنده از تاریخ اسلام»، «مطالعاتی در خصوص میراث ملی سرزمین‌ها» و «فلسطین در جغرافیای تاریخی عرب». در فصل نخست مقاومت شهر حلب مقابل هجوم صلیبی‌ها، روایتی از ایستادگی مردم موصل مقابل مغولان و... طرح شده است. فصل دوم به تلاش‌های انقلابی در تاریخ اسلام اختصاص پیدا کرده است. نگاهی اجمالی به زندگی اعراب دوره جاهلیت و تعاریف قرآن از زندگی جاهلی مباحث فصل سوم کتاب است.  

فصل چهارم گفتارهايی مشتمل بر مباحث آموزنده از مطالعات سرزمينی و جنگ معروف عين جالوت و ديدگاه‌های برخی خاورشناسان مغرض که در خصوص تاريخ عنوان کرده‌اند، ذکر شده است. نبرد عین جالوت به سال ۶۵۸ هجری میان دودمان مسلمان مملوک بحری با مغول‌ها در فلسطین رخ داد و ارتش مغول شکست سختی خورد. این جنگ در جنوب خاوری الجلیل در منطقه عین جالوت واقع در بین شهرهای بیسان و نابلس اتفاق افتاد و طی آن مملوک‌ها موفق شدند تمامی نیروی حدود ۱۰ هزار نفره مغول را کشته و پیروز قطعی این نبرد شوند. در دو فصل آخر کتاب نيز مطالعاتی درباره ميراث ملی سرزمين‌ها، جغرافيای تاريخی سرزمين فلسطين ارائه شده است.

به عبارتی در این کتاب شاهد خواهیم بود که تمدن اسلامی و امت واحده پیامبر همیشه در معرض هجوم دشمنان و بیگانگان بوده است و مسلمانان در طول تاریخ همیشه مقابل مغرضان مهاجم ایستادگی کرده و لحظات درخشانی را در حفظ میهن و ناموس از خود برجای گذاشته‌اند. اکنون نیز یکی از مهم‌ترین مناطق مقدس اسلامی در اشغال بیگانگان قرار دارد و می‌توان به تاسی از رفتار و کنش تاریخی، به بازپس گیری این سرزمین ارزشمند و این نگین سرزمینی برکت یافته توسط خداوند، اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها