یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
عطر محبوبتان را خودتان خلق کنید

کتاب «چگونه عطرساز شویم» علاوه‌بر اینکه به شما می‌آموزد با روش‌های مختلف ساخت عطر در منزل آشنا شوید، شما را یک عطرشناس حرفه‌ای خواهد کرد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بوها دنیای عجیبی دارند. برخی از آن‌ها ما را به یاد دوران کودکیمان می‌اندازند؛ برخی دیگر خاطرات و روزهایی را برایمان زنده می‌کنند که شاید سال‌ها از آن گذشته است.
 
بسیاری از روانشناسان بر این باورند که بو و عطرها نقش بسیار پررنگی در یادآوری خاطرات از ضمیر ناخودآگاه افراد دارند. آ‌نها معتقدند یک بو می‌تواند در بیداری احساسات خفته افراد نقش مستقیمی داشته باشند، برای مثال امکان دارد فردی با حس بوی بنزین احساس ناامنی کند چراکه برایش یادآور روزهای تلخ جنگ ویتنام با ایالات متحده بوده است.  
 
در این رابطه کتاب «چگونه عطرساز شویم» نوشته شهرام مقصودی شرح مفصلی درباره شناخت انواع بوها و عطرها و مراحل ساخت آن در خانه و کارخانه است.
 
همواره بشر در طول هزاران سال تلاش کرده است بوی خوش مواد موجود در طبیعت را استخراج کند گرچه در بسیاری موارد ناموفق بوده اما در موارد بسیار زیادی موفق شده و در نهایت با کشف روش‌های ساخت عطر توانسته این صنعت را توسعه دهد.
 

 
نویسنده در این اثر قصد دارد خوانندگان را با روش‌های مختلف ساخت عطر در منزل آشنا کند؛ البته وی در پیشگفتار این اثر معتقد است؛ ساخت عطر در منزل بیش از هر چیز نیازمند دقت و حوصله است. بنابراین اگر تازه‌کار هستید نباید یکی دوبار اول انتظار رایحه‌های خاص و هارمونیک داشته باشید. در واقع درست کردن عطر هم درست مانند آشپزی است باید  ابتدا کمی تمرین کنید تا بتوانید مزه‌ها را با هم ترکیب کنید و مزه جدید خلق کنید.
 
در حقیقت «چگونه عطرساز شویم» علاوه‌بر اینکه به شما می‌آموزد با روش‌های مختلف ساخت عطر در منزل آشنا شوید، شما را یک عطرشناس حرفه‌ای خواهد کرد. در واقع وقتی اصول عطرسازی را بلد باشید و با تئوری‌های ساخت عطر و راحیه آشنا باشید هم می‌توانید عطرهای گرانقیمت را با هزینه کم بسازید و هم خودتان رایحه جدید خلق کنید و اینگونه کسب و کار جدید برای خودتان به راه بیاندازید.
 
گفتنی است در این اثر پس از مباحثی که درباره ساخت عطر مناسب درج شده است نویسنده به روش صحیح عطر زدن اشاره دارد در واقع برای عطر زدن فوت و فن‌های زیادی وجود دارد که بسیار مهم‌تر از خرید عطر و ادکلن است و با رعایت ان ماندگاری عرتان چندین برابر می‌شودو این کتاب شما را بارازهای جالبی از دنیای عطر و ادکلن اشنا می‌کند.
 
برگی از کتاب
یکی از موضوعات درج شده در این اثر منابع عطرهاست که به چهار دسته گیاهی، جانوری، طبیعی و مصنوعی دسته‌بندی می‌شود. شناخت منابع عطرها نقش مهمی در انتخاب بوی مورد نظر خواهد داشت. نویسنده درباره منابع گیاهی عطرها درکتاب نوشته است؛ «زمان زیادی است که گیاهان به عنوان منابع اسانس و ترکیبات معطر استفاده می‌شوند. این مواد معطر معمولا به عنوان یک فرایند ثانویه در گیاهان جهت محافظت آن‌ها در برابر گیاهخواران، امراض و جذب حشرات گرده‌افشان تولید می‌شود. گیاهان بزرگترین منبع در تامین مواد معطر در صنعت عطرسازی هستند. یک گیاه بیش از یک ماده معطر می‌تواند داشته باش، برای مثال دانه گشنیز نسبت به ساقه و برگه آن بوی کاملا متفاوتی دارد.»

عطری با رایحه گربه آفریقایی
در گزارشی از شرکت ایران صنعت درباره نحوه ساخت عطر آمده است، «بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوط‌های ‏كمپلكس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی، مصرف تركیبات آلی ‏سنتزی خالص كه بوی آن‌ها همانند بوی عطر خاصی است، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون، یک كتون حلقوی است كه از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت، ماده‌ای است كه از غده‌های گربه سیویت ترشح ‏می‌شود. گربه سیویت، حیوانی شبیه به گربه است كه در اتیوپی و آفریقای ‏مركزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطرسازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است»
 
همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد یکی دیگر از موارد مهم درج شده در کتاب «چگونه عطرساز شویم» شیوه عطر زدن است. در فصلی با عنوان «همه چیز درباره عطر زدن» شما می‌توانید هر آنچه که لازم است بدانید تا چگونه و اصولی عطر بزنید را خواخید خواند. در این بخش آمده است؛ «موهای شما نه پوست بهترین مکان برای اسپری کردن عطر است. به خاطر اینکه چربی موجود در موها می‌تواند عطر را مدت زمان بیشتری روی خودش نگه دارد. چون در اغلب موارد در حال حرکت هستید به همین دلیل می‌تواند باعث پراکنده شدن بیشتر عطر شود. می‌دانید بهترین زمان عطر زدن برای ماندگاری بیشتر چه موقع است؟ بعد از حمام و زمانی که هنوز بدن کمی مرطوب است زیرا پوست مرطوب عطر را به خود جذب می‌کند و اینکه بعد از عظر زدن پوستتان را به هم نمالید.»
 
کتاب «چگونه عطرساز شویم» در 126 صفحه به قیمت بیست‌و شش هزار تومان از سوی انتشارات آقای کتاب راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها