شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
سروستان؛ شهری که کتابفروشی ندارد

سروستان از اندک‌شمار شهرهای استان فارس است که با وجود بیش از نیم قرن قدمت کتابخانه عمومی در آن، از داشتن کتابفروشی محروم است و به‌نظر می‌رسد تمایلی به خرید این کالای فرهنگی در آن دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، بر اساس سرشماری سال 95 شهرستان سروستان در استان فارس قریب به 38 هزار و 114 نفر جمعیت دارد و یکی از شهرهای تاریخی استان به شمار می‌رود که از جمله آثار باستانی آن، کاخ ساسانی است.

این سرزمین در دامان خویش فرزندان دانشمند و فرزانه‌ای چونان شیخ یوسف، شیخ محسن، شیخ ابوالقاسم و ملامحمدعلی سروستانی را پرورده است که آوازه شهرت علمی و معنوی ایشان روزگاری در اقصی نقاط ایران درخشان بوده است.

آموزش و پرورش این منطقه هم عمری هفتاد و پنج ساله را پشت سر می‌گذارد و کتابخانه عمومی شهرستان سروستان که در سال 1347 تاسیس شده، در حال حاضر بیش از 1500 عضو دارد و از کتابخانه‌های قدیم استان به شمار می‌رود.

کتابخانه عمومی علامه طباطبایی در سال ۱۳۴۷ در ساختمان شهرداری سروستان آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۱ به ساختمان فعلی کتابخانه منتقل شد. این کتابخانه در حال حاضر با زیربنای ۱۱۶۰ مترمربع و ۲۹ هزار جلد کتاب به اهالی سروستان ارائه خدمت می‌کند.

شهرستان سروستان علاوه بر منابع غنی کشاورزی مانند زیتون، پسته، زعفران و...، دارای منابع نفتی نیز هست و نفت سبز از چاه‌های آن استخراج می‌شود. از سوی دیگر با توجه به سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵، ۷۶ درصد مردم شهرستان سروستان دارای سواد عمومی بوده و ۱۰.۵ درصد هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

از بزرگان هنر موسیقی ایران سیدنورالدین رضوی سروستانی خواننده و از مدرسان آواز و موسیقی ایرانی است و بازیگران معروف مانند امین تارخ و مهدی سلطانی سروستانی، زاده این دیار هستند. همچنین سروستان از دیرباز زادگاه هنرمندان و ادیبان بسیاری‌ همچون سید نظام‌الدین جلالی سروستانی،‌ هادی فردوسی و حنیف سلطانی سروستانی بوده است.

از نویسندگان بنام این شهرستان نیز می‌توان به کورش کمالی سروستانی و صادق همایونی و اکرم مومنی نام برد که کتاب‌هایی را در زمینه فرهنگ این شهرستان نگاشته‌اند.

با وجود همه این توانمندی‌ها، سروستان در زمینه میزان مطالعه و کتابخوانی شاید رتبه خوبی نداشته باشد؛ به‌طوری که از داشتن حتی یک کتابفروشی نیز محروم است.

با اینکه چند سالی از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در این شهر می‌گذرد و برای مدتی یک کتابفروشی در مسیر این دانشگاه قرار داشت، اما بیش از 2 سال پیش این کتابفروشی که متعلق به آقای شمس بود، به دلیل «نداشتن توجیه اقتصادی فعالیت» تعطیل می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه کار کتابفروشی رونقی در این شهرستان نداشت، گفت: کتابفروشی آقای شمس تقریبا 3 سالی است که تعطیل شده است.

محمدحسن ضیایی آزاد در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی در نبود کتابفروشی و عدم امکان بهره‌مندی علاقه‌مندان کتاب از طرح‌های فصلی مانند بهارانه 99، اعلام کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروستان در طول سال چند نمایشگاه کتاب برگزار می‌کند.

وی از برگزاری دست کم سالانه 4 نمایشگاه کتاب در سروستان خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم برای تشویق مردم به کتابخوانی 50 تا 70 درصد تخفیف به خریداران داده شود.

از سویی به گفته ضیایی آزاد، در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس برای شهرستان سروستان نیز بن خرید کتاب تهیه می‌شود و در زمینه اهدا کتاب، کمتر خانوار سروستانی است که برخوردار از کتاب نشده باشد.

وی درخصوص شرایط کتابخانه عمومی سروستان هم، اعلام کرد: کتابخانه علامه طباطبایی یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های عمومی استان فارس است که 52 سال از تاسیس آن می‌گذرد.

ضیایی آزاد پیرامون پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه عمومی سروستان از سوی شهرداری، تصریح کرد: این سهم کم و بیش به کتابخانه عمومی داده می‌شود.

وی حمایت از کتابفروشی در سروستان را محدود به تبلیغات شهری عنوان و تصریح کرد: خرید کتاب از سوی مردم با شرایط اقتصادی حاکم بر شهرستان در اولویت بیستم قرار دارد و متاسفانه در میان خانواده‌ها کتاب در انتهای فهرست نیازمندی قرار دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سروستان درصد مطالعه در این شهرستان را بهتر از دیگر نقاط ندانست و عنوان کرد: بخش بزرگی از اوقات فراغت مردم در فضای مجازی می‌گذرد.

وی با این حال، اعلام کرد: کتابخانه عمومی سروستان حدود 1500 عضو دارد و از کتابخانه‌های غنی استان به شمار می‌رود.

مهدی روحانی یکی از شهروندان سروستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، اظهار کرد: تاکنون در این شهر کتابفروشی نداشتیم و اگر هم بوده، شاید در سال‌های دور بوده است.

وی ادامه داد: چندان تمایلی به کتاب در میان مردم دیده نمی‌شود و شاید حوصله کتاب خواندن هم نداشته باشند.

رضا توکلی،  یک علاقه‌مند دیگر حوزه کتاب در این شهرستان به خبرنگار ایبنا اظهار کرد: من اغلب کتاب را از شیراز تهیه می‌کنم و ندیدم که در سروستان کتابفروشی باشد.

وی که چندی است از شیراز به سروستان کوچ کرده است، افزود: توان اقتصادی مردم سروستان برای تهیه کتاب زیاد نیست زیرا اغلب افراد در شغل باغداری، کشاورزی، دامداری و کشت و زرع مشغول هستند.

یادآور می‌شود، سروستان در 80 کیلومتری شیراز واقع است؛ این شهر با قدمت تاریخی هزاران ساله یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان فارس به حساب می‌آید که به گفته مورخین و بنابر اسناد تاریخی این منطقه روزگاری یکی از مناطق بزرگ و آباد فارس بوده و با توجه به آثار و ابنیه باستانی برجا مانده از زمان ساسانیان حداقل قدمتش به آن دوران می‌رسد. این سرزمین در دشتی به وسعت ۲۲۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها