شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کتابخانه مرکزی سبزوار 15 سال در انتظار کلنگ‌زنی!

تا سال‌ها، نبود زمین مناسب برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار، علت تاخیر در راه اندازی این پروژه عنوان می‌شد اما سال ۹۸ و به‌رغم حل این مشکل، این بار نبود اعتبار مانع اصلی کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه مرکزی سبزوار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، قصه تأسیس کتابخانه‌های مرکزی سر دراز دارد؛ اگر بخواهم از لزوم تاسیس کتابخانه مرکزی در یک شهر روایت را شروع کنم، می‌شود تکرار همان مطالبی که سال‌ها شنیده‌ایم و خوانده‌اید؛ پس، از تکرار پرهیز کرده و می‌رویم سراغ اصل ماجرا؛ در ابتدا، گزارش را محدود به جغرافیای خراسان رضوی و پروژه‌های کتابخانه مرکزی مشهد که پس از حدود 20 سال و نیشابور و سبزوار که هنوز افتتاح نشده‌اند، نمی‌کنم، روی سخنمان با پروژه‌های افتتاح کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور است؛ چرا که متولیان فرهنگ در این زمینه، قدمتِ از حرف تا عمل‌شان به دهه می‌رسد و ظاهراً در این امر دوستدار تاریخچه‌سازی هستند، چرا که اگر پروژه‌ای 20 سال را رد نکند و به بلوغ کامل نرسد، حتی نمی‌شود حرفی از افتتاح آن زد!

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آذرماه سال گذشته، در ارتباط با بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: دولت برای نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال 1399، مبلغ 199 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته یعنی کمتر از یک دوم نیاز کتابخانه‌ها.

فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بودجه فرهنگی سال 1399 را که 19 درصد از سال گذشته کمتر است، ناامید کننده خوانده و معتقد است: اقتصاد بدون فرهنگ بی‌فایده است ما برای هر کاری از فرهنگ‌سازی د‌م می‌زنیم اما متاسفانه این مقوله، همیشه مغفول می‌ماند.

و اما دوباره بازگردیم به خراسان رضوی و شهرستان سبزوار؛ شهری فرهنگی و دانشگاهی با 35 هزار دانشجو که با وجود 9 کتابخانه عمومی و 7 کتابخانه مشارکتی، نیاز به داشتن کتابخانه مرکزی در آن به شدت احساس می‌شود، چراکه به گفته معصومه فلاحی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار، سرانه مطالعه و فضای کتابخانه‌ها در این شهرستان پایین است، کتابخانه‌های موجود از لحاظ پراکندگی استاندارد نیست و مناطق حاشیه و پایین شهر با جمعیت ۳۰ هزار نفر، کتابخانه ندارند.

وی همچنین با بیان این نکته که از 9 باب کتابخانه نهادی سبزوار فقط ۲ باب، با نقشه تیپ کتابخانه‌ای ساخته شده‌اند، گفت: آخرین کتابخانه‌ای که در سبزوار احداث شد، کتابخانه حاج ملا هادی سبزواری با ۵۰۰ مترمربع زیربنا در سال ۱۳۷۲ بوده است و بعد از آن کتابخانه‌های اضافه شده به شهرستان، توسط خیّرین انجام شده که البته برخی از آنها استانداردهای کتابخانه را ندارند.

در طی 15 سال گذشته، پیگیری‌های متعددی برای احداث این کتابخانه در سبزوار انجام شد که به‌دلیل نبود زمین مناسب و مطابق با استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی، سرانجامی نداشت. در نهایت سال گذشته، با پیگیری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، معاون فنی و عمرانی فرماندار و با همکاری اداره راه و شهرسازی، زمین این کتابخانه مشخص شد و علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، 3 مرداد سال گذشته، در حاشیه بازدید از کتابخانه‌های شهرستان سبزوار، از کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی سبزوار در هفته ولایت خبر داده بود؛ حالا ماه‌ها از هفته ولایت گذشته اما همچنان خبری از کلنگ‌زنی این پروژه نیست.

تا سال‌ها، نبود زمین مناسب برای ساخت کتابخانه، علت تاخیر در راه اندازی این طرح فرهنگی عنوان می‌شد اما در سال ۹۸ با حل این مشکل و اختصاص زمین کتابخانه مرکزی سبزوار به مساحت 4500 مترمربع و زیربنای 2000 مترمربع، نبود اعتبار مانع اصلی طرح عنوان شد.

به گفته معصومه فلاحی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار با اینکه موضوع ساخت کتابخانه مرکزی در سبزوار از ۱۵ سال قبل مطرح بوده است اما از دو سال و نیم گذشته پیگیری جدی برای احداث این کتابخانه در شهرستان انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۷ ما توانستیم یک کُد پروژه برای آغاز عملیات اجرایی ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار تعریف کنیم و در همان زمان یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان اعتبار برای پروژه تخصیص داده شد که در حال حاضر ۲۷۰ میلیون تومان آن برای پروانه و برنامه مطالعاتی جذب شده است. زمین هم با پیگیری همه مسئولین شهر بر اساس استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی معرفی شد اما، الان مشکل اصلی ما در بحث اعتبار است.

«سال گذشته، سبزوار از نظر شاخص فرهنگی، برخوردار محسوب می‌شد و به‌همین علت طبق قانون، به کتابخانه مرکزی از محل توازن، هیچ اعتباری تعلق نگرفت و بودجه دیگری هم وجود نداشت که بتوان با آن کلنگ‌زنی را شروع کرد»؛ این را رئیس اداره کتابخانه‌های سبزوار گفت و ادامه داد: نمایندگان سبزوار در مجلس، آقایان رمضانعلی سبحانی‌فر و حسین مقصودی هم وعده‌هایی داده‌اند و خود من نیز از آن‌ها درخواست کردم بودجه‌ای را که دارند، در اختیار ما برای این کار بگذارند اما، آن‌ها گفتند اولویت، احداث راه آهن و یک فرهنگسرا در سبزوار است.

«با این وجود نمایندگان سبزوار در مجلس پیگیر دریافت بودجه برای کتابخانه مرکزی، از منابع دیگر بودند اما، رسیدن به مرحله کلنگ‌زنی نیازمند مبالغی میلیاردی است»، فلاحی این نکته را گفت و افزود: در بحث شاخص زیربنا، باید تا سال 1400، یعنی پایان برنامه پنجم توسعه، 7000 مترمربع فضا در سبزوار داشته باشیم در حالی‌که اکنون، این فضا کمتر از 5000 مترمربع است و فقط کتابخانه مرکزی می‌تواند، شهرستان را به این شاخص نزدیک‌تر کند.

باید دید امسال، سرانجام کتابخانه مرکزی سبزوار چه خواهد شد و آیا به قول رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار «انشاالله فرجی می‌شود» یا اینکه باید یک سال دیگر به قدمت پروژه کاغذی کتابخانه مرکزی سبزوار، افزوده می‌شود؟!

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتابدار ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    چون غرض آمد هنر پوشیده شد یا بازگشت زمان به عقب در ایبنا گزارش اشتباه ایبنا ایبنا در گزارش مورخ ۲۷ اردیبهشت با نادیده گرفتن افتتاح کتابخانه های بزرگ و پروژه های بر زمین مانده توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اطلاعات نادرستی را منتشر کرده است. روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰/۱۰ صبح خبرگزاری کتاب ایران ایبنا به گزارش خبرنگار ایبنا در متن خبری با عنوان کتابخانه مرکزی سبزوار ۱۵ سال در انتظار کلنگ‌زنی، چنین گزارش می‌دهد: «در ابتدا، گزارش را محدود به جغرافیای خراسان رضوی و پروژه‌های کتابخانه مرکزی مشهد که پس از حدود ۲۰ سال و نیشابور و سبزوار که هنوز افتتاح نشده‌اند، نمی‌کنم، روی سخنمان با پروژه‌های افتتاح کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور است، چرا که متولیان فرهنگ در این زمینه، قدمت حرف تا عمل‌شان به دهه می‌رسد و ظاهراً در این امر دوستدار تاریخچه‌سازی هستند، چرا که اگر پروژه‌ای ۲۰ سال را رد نکند و به بلوغ کامل نرسد، حتی نمی شود حرفی از آن زد!» در طول سال‌های اخیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بارها و بارها گزارش‌هایی درباره عدم تکمیل یا ساخت کتابخانه‌ها منتشر کرد و هر بار با تذکر این که خبر ایبنا یا ناقص یا بکلی معکوس بوده مسئولین آن خبرگزاری با پوزش تلفنی، موضوع را خاتمه یافته تلقی کرده‌اند. از جمله اشتباهات بزرگ در گزارش‌های ایبنا این بوده که در برخی گزارش‌ها نهاد را مقصر عدم تکمیل یا ساخت کتابخانه‌ها معرفی کرده‌اند اما در واقع تکمیل آن پروژه جزو تعهدات دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و نه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. اما گزارش اخیر نکته بسیار جالبی دارد، خبرنگار ایبنا در گزارش اخیر می‌نویسد کتابخانه مرکزی مشهد پس از ۲۰ سال هنوز افتتاح نشده و بعد به بیان جملات ادبی و کنایه‌آمیز با تعبیر ۲۰ ساله می‌پردازد. خوب است خبرنگار مزبور و نیز دبیر سرویس یا هر کس که این نوع خبرها را برای انتشار تهیه یا تأیید می‌کند به خبر منتشره در همین خبرگزاری ایبنا در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲/۱۴ مراجعه کنند با این تیتر: «افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد پس از ۲۳ سال» و گزارش مشروحی از این افتتاح!! ضمناً جالب است سال ۱۳۹۷ که کتابخانه مرکزی مشهد افتتاح شده تیتر زده‌اند پس از ۲۳ سال افتتاح شد و اینک یعنی در سال ۱۳۹۹ (دو سال بعد) می‌نویسند کتابخانه مرکزی مشهد پس از ۲۰ سال هنوز افتتاح نشده!!! ظاهراً در ایبنا زمان به عقب برمی‌گردد! بعلاوه چقدر خوب است خبرگزاری ایبنا به تقدیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از تکمیل و افتتاح ۶۰۰ کتابخانه در ۵ سال اخیر و از جمله کتابخانه مرکزی بجنورد در سال ۱۳۹۷، کتابخانه مرکزی پارک شهر در سال ۱۳۹۸، و تکمیل کتابخانه مرکزی یزد در اسفند ۱۳۹۸ (که به دلیل بیماری کرونا افتتاح آن به تأخیر افتاد) نیز توجه کنند. و جمله آخر این‌که وقتی میزان صحت و دقت مطالب خبرگزاری مثلاً تخصصی کتاب ایران (ایبنا) این‌گونه است چه انتظاری از دیگر رسانه‌ها!!
  • کتابدار ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به نظر من که یک کتابدار هستم ببینید مشکل اصلی و آبشخور این مشکلات کجاست. وقتی کتابخانه ها را از بطن وزارت ارشاد جدا کردند آیا بودجه اش را نیز جدا کردند؟ متاسفانه فقط مسئولیت کتابخانه ها را از روی دوش خودشان برداشتند بدون واگذاری هیچ بودجه و منبع اصلی و پایدار برای گرفتن هزینه ها و درآمد. خواهش می کنم در مورد کتاب و اخبار مربوطه بیشتر دقت کنیم. کتابخانه مرکزی مشهد را که همه می دانند سال 97 افتتاح شد اونم با پیگیری های نهاد کتابخانه های عمومی. اگه به وزارت خانه های دیگه بود که حالا حالا ها خبری از افتتاح نبود. نهاد کتابخانه های عمومی به شدت مظلوم واقع شده است. لطفا درست پیگیر باشید و اخبار موثق ارائه دهید. باتشکر
  • صالح ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    سلام کتابدار نویسنده متن اومده یه حذف به قرینه معنوی کنه که یکم غیر معنوی شده حذفش! و این شده که شما از جمله برداشت کردی که کتابخانه مرکزی مشهد هم افتتاح نشده!! در حالی که منظور ظاهراً این بوده که: کتابخانه مرکزی مشهد که بعد از ۲۰سال افتتاح شده و نیشابور و سبزوار هنوز افتتاح نشدن.
  • شاهد ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    سلام به دوستان موضوع و مسئله اصلي در گزارش خبرگزاري ايبنا ساخته نشدن کتابخانه مرکزي سبزوار است. موضوع اصلي اين است که 15 سال است که مسئولان مختلف استاني و شهرستان وعده ساخت کتابخانه مرکزي سبزوار را داده اند اما هنوز در مرحله کلنگ زني مانده است. کتابخانه اي که کلنگ زني اش 15 سال طول کشيده پس ساختنش چقدر طول خواهد کشيد. ممکن است خبرنگار اشتباهي در تاريخ افتتاح کتابخانه مشهد کرده باشد نويسنده اين جوابيه همان را گرفته و بزرگ کرده است. دوستان نهاد به جاي پرداختن به مسئله اصل يعني ساخته شدن کتابخانه مرکزي در سبزوار به يک اشتباه کوچک خبرنگار پرداخته اند. يعني انها به اين اين که مسئله اصلي را ببينند به فرعيات را ديده اند. خبرنگار هم مثل همه ادمها ممکن است گاهي اشتباه کند اما اين مسئله نبايد موجب فراموش کردن اصل مسئله شود. ساخته نشدن و بلاتکليف ماندن کتابخانه مرکزي سبزوار مسئله اصلي است؛ مسئولان نهاد و مسئولان استاني اين را فراموش نکنيد
    • كتابدار ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      اول برويد ببينيد ساخت اين كتابخانه برعهده كدام دستگاه بوده بعد اظهار نظر كنيد.ساخت اغلب كتابخانه ها اصلا برعهده وزارت ارشاد بوده .نهاد كتابخانه ها بهره بردار است نه سازنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها