دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
قفل اقتصاد به کتابفروشی‌های زنجان/ 5 کتابفروشی دیگر استان تعطیل شد

از آغاز سال جاری یک واحد کتابفروشی در زنجان تعطیل شده است و 4 واحد کتابفروشی نیز درخواست ابطال مجوز را داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با وجود اینکه حرفه کتابفروشی و تأسیس کتابفروشی به معنی اختصاصی به ظاهر بسیار جذاب و پررونق است، اما مشکلات خاص خودش را هم دارد؛ به ویژه در روزهایی که با شیوع کرونا خانه‌نشینی تشدید شده و سرگرمی‌های دیگر جای مطالعه و کتاب را گرفته‌اند، یار مهربان غریب‌تر از همیشه در کنج کتابفروشی‌ها خاک می‌خورد.

هرچند ضربه اقتصادی که شیوع ویروس کرونا به کتابفروشی‌ها وارد کرد، جبران‌ناپذیر بوده اما در بحبوحه همین وضعیت کرونایی، ضربه مهلک دیگری به کتابفروشی‌ها وارد آمد و آن هم گرفتن حق امتیاز فروش کتب درسی بود؛ موضوعی که اعتراض بسیاری از کتابفروشان را در برداشت اما به جایی نرسید.

حالا با گذشت چند روز از اعلام این موضوع، حرفه کتابفروشی که شاید تا چند سال پیش ممکن بود بتواند با وجود هزینه‌های مربوط به اجاره، هزینه‌های جاری، دارایی، بیمه، شارژ، برق و... به کار خود ادامه دهد، دیگر توانایی ادامه فعالیت ندارد و تصمیم به تعطیلی گرفته است.

طبق گزارش میدانی خبرنگار ایبنا فقط در مرکز شهر زنجان 5 کتابفروشی اقدام به تعطیلی و جمع‌آوری واحد خود کرده‌اند و علت این تعطیلی را هم مسائل و مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتابفروشان زنجان در این به خبرنگار ایبنا گفت: کتابفروشی‌ها امسال سال سختی را پیش روی دارند چون از طرفی شیوع ویروس کرونا موجب دو ماه تعطیلی آنها شده و از طرفی مجوز فروش کتب درسی از آنها گرفته شده است.

فریدون رستمخانی با اشاره به اینکه یکی از کتابفروشی‌های شهر زنجان به‌علت نبود صرفه اقتصادی واحد خود را بدون ابطال مجوز تعطیل کرده است، افزود: 4 واحد دیگر نیز که در کار کتابفروشی و نوشت افزار بودند، درخواست ابطال مجوز داده‌اند.

وی تعطیلی کتابفروشی‌های زنجان را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: اقتصاد کتابفروشی‌ها بسیار ضعیف است و چرخ کتابفروشی‎ها با فروش همین کتب درسی می‌چرخد، که با گرفتن این امتیاز وضعیت این واحدها بدتر هم شده است.

رستمخانی با اشاره به تعدد چک‌های برگشتی کتابفروشان گفت: متاسفانه برخلاف وعده داده شده، مهلتی به واحدها داده نشد و حمایتی هم صورت نگرفت.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت افزار زنجان همچنین افزایش قیمت کاغذ و نوشت افزار را یکی دیگر از دلایل تعطیلی این واحدها عنوان کرد و افزود: قیمت کاغذ A4 از 35 هزار تومان به 42 هزار تومان رسیده است و کتابفروشی‌‎ها برای تهیه آن دچار مشکل هستند.

مرادی، مدیر یکی از واحدهای کتابفروشی و نوشت افزار در زنجان نیز به خبرنگار ایبنا گفت: کتابفروشی یکی از مشاغل کم‌سود است و در واقع باید به عنوان شغل دوم به آن نگاه کنیم.

این کتابفروشی با اشاره به اینکه گذران زندگی با شرایط اقتصادی موجود برای کتابفروشی‌ها واقعا سخت شده است، گفت: شرایط موجود حاکم بر جامعه، شرایط اقتصادی، فروش پایین و هزینه‌هایی که به کتابفروشی تحمیل می‌شود با درآمدی که این واحدها دارند، قابل مقایسه نیست، از همین رو کتابفروش مجبور به تعطیلی می‌شود.

مرادی با انتقاد از عدم حمایت دولتی و مسؤولان افزود: بدون حمایت و با این فروش پایین کتاب نمی‌توان یک مجموعه به این شکل را در شرایط اقتصادی فعلی سرپا نگه داشت.

وی با اشاره به اینکه فروش محصولات فرهنگی و یا کتاب یک فعالیت فرهنگی است، گفت: به نظر می‌رسد این شغل جایگاهی در بین عموم مردم ندارد و با این درآمد بسیار ناچیز نمی‌توان به فعالیت ادامه داد.

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ارتباط با مشکلات واحدهای فرهنگی و خسارات وارده به آنها به خبرنگار ایبنا گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مشکلات و خسارات وارده، واقف بوده و در این زمینه هم تسهیلاتی به خسارت دیدگان پرداخت خواهد کرد.

محمود علیمحمدی با اشاره به اینکه در کل استان نیز احصاء خسارات 5 میلیارد تومان بوده است که شامل واحدهای کتابفروشی و مراکز فرهنگی نیز می‌شود، گفت: حمایتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این واحدها انجام خواهد داد، پرداخت تسهیلات است تا بخشی از خسارات آنها جبران شود.

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد بحران تعطیلی کتابفروشی‌ها در زنجان به مرحله جدی و جدیدی رسیده است یا بهتر است بگوییم زنجان به وضعیت قرمز تعطیلی کتابفروشی‌ها رسیده است؛ بحرانی که حل آن، نیازمند توجه جدی مسئولین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها