جمعه ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۲
سرانه مطالعه به زودی اعلام می‌شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته 23 آبان ماه، همزمان با سومین روز هفته کتاب، در گفت‌وگو با شبکه پنج سیما، اعلام کرد: به پشتوانه تحلیل‌های آماری که طی دو سال گذشته تاکنون انجام شده است، در صددیم آماری صحیح درباره سرانه مطالعه و در مقابل آمار نادرستی که برای تضعیف روحیه ملی منتشر شده بود، ارائه کنیم که اين نتايج به زودی به اطلاع همگان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دکتر محسن پرویز، در گفت و گو با برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما، درباره سرانه مطالعه که پیش از این قرار بود در هفته کتاب اعلام شود، گفت: برای به دست آوردن آماری درباره سرانه مطالعه اقداماتی انجام دادیم و پژوهش هایی صورت گرفته است.

وی با اشاره به روش های متفاوت استخراج اطلاعات، گفت: برای به دست آوردن آمار صحیح و قابل استناد، باید مراجعه به کتابخانه ها و میزان کتاب هایی که در طول سه سال پیش تاکنون منتشر شده اند، مبنا قرار داده شوند؛ چرا که کتاب های سه سال اخیر در چرخه فروش و عرضه بازار در تبادلند.

دکتر پرویز تاکید کرد: مطالعه اتحادیه اروپا در سال 83 که بر اساس نمونه گیری از گروه های مختلف مخاطبان بوده است، نشان می دهد هر ایرانی دست کم 15دقیقه در روز مطالعه می کند که آمار قابل اعتنایی است و البته باید ضریب خطا را نیز برای آن در نظر گرفت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد: ارائه آمار به معنی تحلیل وضع موجود است، ولی به معنای پذیرش آن نیست. تحلیل اطلاعات پیشین(ارائه آمار 2 دقیقه مطالعه در روز) صحیح نبوده است و به عقیده من، این اقدام در راستای تضعیف روحیه ملی ارائه شده است.

وی با بیان این‌که ارائه آمار دو دقیقه مطالعه در روز و 30 دقیقه با یک دیگر قابل قیاس نیست، افزود: تحلیل راه را به ما نشان می دهد تا با پشت گرمی بیشتری به تحلیل آماری و ارائه اطلاعات بپردازیم.

دکتر پرویز در پاسخ به نبود آماری متقن طی سال های اخیر گفت: خوشبختانه متوجه این نقیصه شدیم و برای رفع آن اقدام کردیم و هم اکنون نیز در حال پژوهش، تحقیق و ارائه آمار هستیم.

وی درباره ارائه آمار سرانه مطالعه در کشور، خاطرنشان کرد: این آمار طی نشستی به زودی اعلام خواهد شد. 

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اقدامات انجام شده برای گسترش کتاب و کتاب‌خوانی از سوی اين معاونت گفت: قیمت کتاب در ایران به نسبت کشورهای همسایه ارزان تر است. البته ارزانی و گرانی کتاب نباید ملاک عمل در مطالعه قرار گیرد. کتاب باید همانند دیگر کالاها به قیمتی مناسب و عادلانه به دست مصرف کننده برسد. قیمت تمام شده کتاب به نسبت درصد درآمد هر ایرانی، کم‌تر از ديگر کشورهاست.

دکتر پرویز برای ارائه مصداق گفته خود اذعان داشت: نسبت میانگین 26 یا 36 یورو برای یک کتاب در نمایشگاه فرانکفورت در مقایسه با ایران، دو برابر است.

وی با بیان این که گرانی کتاب به عنوان عامل بازدارنده کتاب‌خوانی در رتبه چهارم و پنجم قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای مطالعه نیاز نیست که کتاب حتماً خریداری شود، بلکه می توان از سیستم امانت دهی کتابخانه ها استفاده کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفته کارشناسان درباره ترويج فرهنگ کتاب‌خوانی، افزود: نهادینه کردن کتاب‌خوانی باید از دوران کودکی انجام شود و برای انجام این امر مهم نیاز است که تمام مدارس به کتابخانه تجهیز شوند که متاسفانه به این مساله در گذشته کم‌تر بها داده شده است.

وی به امضای تفاهم نامه ای میان وزارت آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این تفاهم نامه، بودجه تجهیز کتابخانه را از صفر به 5 میلیارد تومان رسانده ایم که خود رقم قابل توجهی است.

دکتر پرویز همچنین خاطرنشان کرد: در گفت و گوهایی که با استانداران استان ها انجام شد، اين معاونت اعلام کرد در صورت تامین 50 درصد از هزینه نمایشگاه استانی یاد یار مهربان توسط استاندرای هر استان، معاونت نیز 50 درصد باقی مانده را تامین می کند تا با استفاده از این روش بتوان راهی به سوی تجهیز کتابخانه های مدارس باز کرد.

وی در دست یابی به این هدف، تجهیز مدارس به تازه های کتاب را گام نخست نامید و پوشش رسانه‌ای رسانه ملی را به عنوان مهم ترین خواسته و هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطرح کرد و آن را گام دوم در اين مسير خواند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: پوشش رسانه ای صدا و سیما نه به معنای تعریف و تمجید، بلکه به این معنی انجام شود که نقاط ضعف معاونت را نیز بیان کنند، ولی در مجموع به کتاب بپردازند تا مردم را متوجه این نکته کنند که کتاب موضوعی اساسی است.

وی صدور کارت های الکترونیکی دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه علمیه را اقدام دیگری در راستای حذف یارانه کاغذ و حمایت از مصرف کننده خواند و گفت: این اقدام با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 200 هزار ريال از سهم خود را به این کارت ها واریز کرده و به وزارت علوم تحویل داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها