شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
غصه کرونا، قصه مالیات

کتابفروشان پاساژ کتاب مهتاب در مشهد که این روزها درگیر کسادی بازار نشر و فروش کتاب هستند، می‌گویند که اداره دارایی هم با اعلام دریافت مالیات از این کسبه، نمک بر زخم کتابفروشان و ناشران مشهدی پاشیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، خبر ساده بود و روشن؛ ناشران و کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف هستند، قانونی که در سال 1380 باتوجه به درک ارزش کار ناشران و کتابفروشان توسط قانونگذار تصویب شد و در سال 1394 هم در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحاتی صورت گرفت، اما این اصلاحیه، معافیت مالیاتی ناشران را لغو نکرد بلکه با اصلاحاتی، آن‌ها را صرفا به ارائه «اظهارنامه مالیاتی» مکلف کرد تا از مالیات معاف شوند.

با وجود اینکه این قانون در سال 1398 تمدید شد، اما باز هم شاهد تفسیرهای گوناگونی از آن بودیم به‌طوریکه بارها و بارها ناشران را به پرداخت مالیات مجبور و یا برایشان جریمه تعیین کردند.

این روزها، با شیوع اپیدمی کرونا، بلای تازه‌ای بر جان کتاب‌فروشان و ناشران افتاده است؛ بازار کساد است و کتاب برای مردم بیش از گذشته حکم یک کالای غیرضروری را دارد، چنین شرایطی حمایت‌های دولتی را بیش از بیش می‌طلبد، حمایتی برای تداوم حیات آنان که در عرصه فرهنگ گام برداشته و زحمت می‌کشند.

با اینکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرهایی مبنی بر حمایت و کمک به کسب و کارهای فرهنگی به گوش می‌رسد اما، اهالی پاساژ کتاب مهتاب مشهد این روزها حیران از برگه‌ای هستند که از سوی اداره دارایی برای آن‌ها آمده و حکایت از حساب و کتاب این اداره، برای پرداخت مالیات کتابفروشان و ناشران این پاساژ دارد؛ واضح‌تر بگوئیم این روزها که صنعت نشر کشور با بحران جدی روبه‌روست کتابفروشان و ناشران را از حق طبیعی‌شان هم محروم کردند.

رضا امینی مقدم، مسئول انتشارات درخشش ضمن انتقاد از فشاری که اداره دارایی بر کتابفروشان برای پرداخت مالیات وارد کرده است، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: دو سالی می‌شود که بر اساس قانون، کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شده‌اند اما، دوباره امسال از سوی اداره دارایی برای ما برگه‌ای فرستادند مبنی بر ارائه اسناد و مدارک برای پرداخت مالیات؛ عملی که اگر محقق شود، فشاری مضاعف بر پیکر نیمه جان کتابفروشان وارد می‌کند.


وی ادامه داد: پیشرفت تکنولوژی و قرار دادن کتاب‌ها در فضای مجازی آن هم برای کشور ما که قانون مشخصی برای کپی‌رایت ندارد از سویی و همه‌گیر شدن کرونا از سوی دیگر، باعث شده است که میزان مراجعه به کتابفروشی، به شدت تنزل پیدا کند.

امینی مقدم افزود: حال با این شرایط اداره دارایی هم فشار مضاعفی بر ما وارد کرده و آخرین رمق‌های کار کتاب را از افرادی با پیشینه زیاد در این شغل و علاقمند به کار فرهنگی، می‌گیرد.

«قصه قوانینی که تصویب، اما اجرا نمی‌شود، سر درازی دارد؛ اما، چنین شرایطی می‌طلبد که همه بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی نگاه ویژه‌ای به کسب و کارهای فرهنگی داشته باشند». این نکته را آقای امینی مقدم گفت و افزود: ما نیز در اعتراض به این اقدام نامه‌ای را به اداره دارایی تسلیم کردیم و منتظر جوابی از ناحیه مسئولان هستیم.

مسئول انتشارات درخشش اضافه کرد: اصل موضوع، معافیت مالیاتی ناشران است، بنابراین به‌طور منطقی وقتی اصل موضوع که پرداخت مالیات بوده توسط دولت معاف و دو سال پی‌درپی این قانون اجرا شده است، دیگر نمی‌توان از ما درخواست ارائه اسناد و مدارک کرد، با این حال ازسوی اداره دارایی مقرر شده که ما برخی اسناد خود را به آن‌ها برای پرداخت مالیات، ارائه دهیم.


«آنچه وظیفه ناشران و کتابفروشان بوده، ارائه اظهار نامه مالیاتی است که آن‌ها هم هر ماه موظف به پُر کردن فرم مربوطه و تسلیم آن به اداره دارایی هستند و این اداره هم بر اساس همان اظهارنامه و بر اساس بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، وظیفه دارد کتابفروشان را معاف از مالیات کند». مسئول انتشارات درخشش این نکته را گفت و افزود: آقای پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم مشهد در مجلس، در دوره‌های قبل هم پیگیر مشکل ما بودند با این وجود، امسال هم رونوشت نامه ارسالی به اداره دارایی را برای ایشان هم ارسال کردیم تا به قول معروف «زان پیش که دست و پا فروبندد مرگ / آخر کم از آن که دست و پایی بزنیم».

هاتف مصطفوی از دیگر کتابفروشان پاساژ مهتاب هم در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: ما در سال گذشته همه مراحل لازم برای تثبیت معافیت مالیاتی را طی کردیم و مدیر کل اداره دارایی هم دستورش را صادر کرد اما، متاسفانه امسال این حق ما نادیده گرفته شده و می‌خواهند برگه تشخیص صادر کنند، ما اهالی پاساژ کتاب هم در اعتراض به این اقدام، نامه‌ای را امضا و برای مدیرکل اداره دارایی ارسال کردیم که منتظر پاسخ آن هستیم.

به گفته مسعود یزدانجو، یکی دیگر از کسبه پاساژ کتاب مهتاب، در مشهد به‌راحتی معافیت مالیاتی کتابفروشان را قبول نمی‌کنند و هر بار دلیل و بهانه‌ای خاص برای دریافت آن دارند، یزدانجو در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: به افراد مختلفی هم رجوع کردیم تا پیگیر کار ما باشند، چندین مرتبه با آقای پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس نامه‌نگاری کردیم و ایشان پیگیر کار ما بودند، چندین بار هم با مدیرکل اداره امور دارایی استان، جلسه داشتیم اما نتیجه چندانی عاید ما نشد.


«برخی از همکاران ما حتی برای نتیجه بخش‌بودن این پیگیری‌ها مجبور به پرداخت مالیات شدند» این نکته را آقای یزدانجو گفت و افزود: مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ما همکاری کردند و سعی کردند از طریق نامه‌نگاری پیگیر این ماجرا باشند.

وی اضافه کرد: در مقطعی بخشنامه‌ای مشترک میان وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد که به موجب آن باید  کتابفروشان و ناشرانی که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه دارند با معرفی نامه‌ای ازسوی این اداره به اداره امور اقتصاد و دارایی، از پرداخت مالیات منع شوند که این اتفاق هم در مشهد افتاد اما بازهم این مشکل برای ما ادامه دار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها