چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ساده می‌شد اگر از انرژی‌ چشم‌پوشی می‌کردیم

نویسنده در کتاب «پیامد‌های جوی صنعت نفت و گاز» معتقد است؛ انرژی باعث پیشرفت است؛ اما بهره‌برداری از منابع آن و رشد اقتصادی معمولا به بهای تخریب محیط‌زیست محدود است؛ ساده‌تر می‌شد اگر می‌توانستیم از ان چشم‌پوشی کنیم.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) هوایی که نفس می‌کشیم و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، در این دوران بیش از گذشته متحمل آلودگی‌ها شده است. به طور مشخص یکی از این فرایند مربوط به جو و اتمسفر کره زمین است که نسبت به دیگر نمودهای محیط‌زیست قدمت بیشتری دارد. از سوی دیگر استفاده بیش از حد بشر از سوخت‌های فسیلی باعث شده این موهبت الهی فراتر از انتظار مکانی برای تجمع آلودگی‌ها باشد.
 
گفتنی است بررسی مسائل زیست‌محیطی به عنوان بزرگترین و موثرترین سیستم حیاتی پیرامون انسان امری مهم به شمار می‌آید که نیازمند تحقیقات عمیق و گسترده است در چند سال گذشته روش‌های متنوع و جدیدی برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به محیط‌زیست و همچنین پاکسازی آلودگی موجود توسط دانشمندان و پژوهشگران علوم مختلف ارائه شده است.  
 
کتاب «پیامد‌های جوی صنعت نفت و گاز» نوشته ادواردوپی. اولاگوئر با ترجمه فرشید توفیقی با تشریح ابزارهای علمی و فناوری به بیان راه حل‌های جلوگیری از ورود بیش از اندازه آلاینده‌های نفتی و گازی پرداخته است.


 
در واقع این اثر به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ بخش اول خلاصه فنی و توصیفی مسائل کیفیت هوا و تغییر جهانی مربوط به صنعت نفت و گاز است؛ که برای طیف وسیعی از دانشمندان، مهندسان و سیاست‌گذاران قابل دسترسی و تبیین است. اما بخش دوم به ارائه سواد فنی در سطح یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی علوم یا مهندسی می‌پردازد و به اختصار اما دقیق روش‌های نوین مربوط به آنالیز و حل مسائل مشخص شده در بخش اول را خلاصه می‌کند.
 
نویسنده در ابتدای کتابش سوالاتی را مطرح کرده است، اینکه؛ آلاینده‌های جوی منتشر شده توسط صنعت نفت و گاز چگونه به صورت شیمیایی منتقل و در محیط‌زیست توزیع می‌شود؟ انسان‌ها و جمعیت بوم‌شناختی حساس چقدر در معرض این آلاینده‌ها و فراورده‌های جانبی تجریه آن‌ها هستند؟ یا بحران‌های همراه با قرارگیری انسان و زیست‌بوم در معرض الودگی هوا ناشی از صنعت نفت و گاز چیست؟ اگرچه این کتاب پاسخ جامع به تمام این سوالات را ارائه نمی‌کند اما گاهی از اینکه چگونه چنین پاسخ‌هایی را می‌توان بر اساس علم و فناوری یافت، موضوعاتی را ارائه می‌کند.
 
در ایران چه می‌گذرد
در این رابطه چندی پیش ایبنا در گفت‌وگو با فردی آگاه در باب انتشار آلاینده‌های نفت و گاز که حاصل سوختن بیش از اندازه فلرهای گازیست، به این موضوع اشاره شد که «عسلویه عظیم‌ترین منبع آلودگی گازی ایران است که طی سازوکاری و در بستر توسعه پایدار باید از میزان آن کاسته شود که متاسفانه بنا بر دلایلی این مهم هنوز اجرایی نشده است. در این زمینه تمام شرکت‌های مهم و تاثرگذار از جمله شرکت نفت و گاز پارس، مجتمع گاز پارس جنوبی، پتروشیمی‌ها و دیگر تاسیسات موجود در منطقه باید در جهت کاهش این آلاینده‌ها اقدامات لازم را به جا بیاورند. از طرفی سازمان‌هایی در دنیا وجود دارد که در صورت اقدام و تصمیم به کاهش میزان آلایندگی‌ها وام‌های بلاعوض بلند مدت و با سود بسیار کم در اختیار قرار می‌دهد. در کل هم شرکت نفت و گاز و هم شهرداری‌ها و هم سازمان محیط‌زیست خواهان کاهش این آلاینده‌ها هستند، اما بسترسازی فعالیت این شرکت‌ها مشکلاتی را به همراه دارد که باید ابتدا این مشکلات حل و فصل شود.»
 
با توجه به مباحث یاد شده و محتوایی که در این کتاب برای کاهش آلاینده‌های جوی نفت و گاز وجود دارد، این اثر و راهکارهایی که نویسنده آن ارائه داده است می‌تواند در شرایط کنونی کشور ما حائز اهمیت باشد. البته نباید از یاد ببریم که بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی صنایع گوناگون در اغلب مناطق دنیا این کاهش صورت گرفته است. حال باید دید در دوران پسا کرونا شاهد چه رویکردها و تصمیماتی از سوی سیاست‌گذاران هستیم.
 
درباره نویسنده
اولاگوئر نویسنده این اثر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ام ای تی است و دارای بیش از 25 سال تجربه تحقیقاتی  در زمینه‌های محیط‌زیست مرتبط با انرزی و مواد شیمیایی است. وی مدل‌های اتمسفری جهانی و شهری پیچیده‌ای را ساخته است که تکنیک‌های پیشرفته برای تخصیص منابع و حسگر کامپیوتری از راه دور مجهز به پرتونگاری را توسعه داده است و دو کمپین در زمینه کیفیت هوا را هدایت می‌کند.
 
برگی از کتاب
در بخشی از کتاب این نویسنده به تشریح مسئله پرداخته است. در این بخش می‌خوانید؛ «انرژی باعث پیشرفت است اما بهره‌برداری از منابع انرژی و رشد اقتصادی حاصل از آن معمولا به بهای تخریب صرفا به اتفاقات کوچک‌تر محدود بود، ساده‌تر می‌شد از آن برای تولید ثروت و رشد انسان چشم‌پوشی کرد؛ اما مسئله این طور نیست. به طوری که هرچه علم و فناوری به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند ما بیشتر و بیشتر پی‌ می‌بریم که زمین یک سامانه پیوسته و متقابل است.»
 
کتاب «پیامدهای جئی صنعت نف و گاز» در 196 صفحه، به شمارگان یک‌هزار پانصد نسخه از سوی انتشارات فن‌آذر راهی بازار کتاب شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها