سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کتاب‌ها درباره حضرت خدیجه(س) چه می‌گویند؟

به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) در روز دهم ماه مبارک رمضان، با برخی کتب منتشر شده درباره آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سبقت در اسلام، اولین زن مسلمان بودن، بیشترین صحبت و معاشرت با پیامبر داشتن، مورد محبت و اشتیاق رسول خدا بودن، انفاق بی‌نظیر، حمایت از پیامبر اکرم (ص) در سخت‌ترین ایام، اولین همسر پیامبر بودن، مادر فاطمه زهرا(س)، از همه بالا‌تر ‏کسی که فرشته وحی الهی سلام و تحیت خداوند را برای او آورده است و... گوشه‌هایی از فضائل و مناقب بانویی است که همه ‏ائمه معصومین(ع) به فرزندی او افتخار می‌کنند. ‏

حضرت خدیجه(س) در ۶۵ سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت در خارج از شعب ابوطالب جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیغمبر خدا(ص) خود، حضرت خدیجه را غسل داد، حنوط کرد و با همان پارچه‌ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود، کفن کرد. رسول خدا (ص) شخصاً درون قبر رفت، سپس خدیجه را در خاک نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش استوار کرد. او بر خدیجه اشک می‌ریخت، دعا می‌کرد و برایش آمرزش می‌طلبید. آرامگاه خدیجه درگورستان مکه در «حجون» واقع است. به همین مناسبت برخی از کتاب‌هایی که تاکنون درباره ایشان ‏منتشر شده در ادامه آورده شده است.
 
«سرور زنان جهان، ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س)»
 کتاب سرور زنان جهان ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) به جهت تبیین شخصیت بزرگ بانوی اسلام تألیف شده است. حضرت خدیجه کبری نساءالعالمین(س) یکی از چهره‌های درخشان اسلام، همسر پیامبر گرامی اسلام(ص) و مادر حضرت فاطمه (س) است. ایشان در دوره‌های مختلف زندگانی خویش، از جوانی تا ازدواج و تشکیل خانواده، با حضور در صحنه‌های مختلف اجتماعی، الگوهای عملی فراوان برای مسلمانان به یادگار گذاشته‌اند، امّا به دلایل مختلف از فضایل و مناقب آن حضرت همچنان پنهان مانده است؛ که در این کتاب سعی بر بازگویی این فضایل پنهان شده‌است.

این کتاب ۳ بخش کلی دارد. ابتدا به گوشه‌هایی از زندگانی خدیجه(س) در عصر جاهلیت و جایگاه رفیع اجتماعی ایشان در آن زمان اشاره شده و سپس به تبیین شخصیت دینی و اخلاقی خدیجه(س) به عنوان نخستین زن ایمان آورنده به پیامبر اسلام(ص) پرداخته شده است. در ادامه نویسنده به خدمات خدیجه(س) به دین اسلام به ویژه با بذل مال خویش در این راه اشاره کرده و به اثبات باکره بودن ایشان تا قبل از ازدواج با شخص پیامبر اسلام(ص) پرداخته و به برخی از شبهات تاریخی در این زمینه پاسخ داده است. آنگاه وی به نحوه ازدواج خدیجه(س) با رسول خدا(ص) اشاره کرده و برخی از فضایل ایشان، نمونه‌هایی از رفتار و اخلاق وی، برخی از ابعاد تربیتی در زندگی ایشان، مقامات معنوی خدیجه(س) نزد معصومین(ع) و شکوه تاریخی این بانوی بزرگ اسلام به تصویر کشیده شده است. کتاب سرور زنان جهان ام‌المؤمنین خدیجه کبری(س) به قلم اکرم السادات هاشمی‌نژاد از سوی مرکز بین‎المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) به چاپ رسیده است.
 



«خصائص ام‌المومنین خدیجه کبری(س)»
 کتاب «خصائص ام‌المومنین خدیجه کبری(س)» در 684 صفحه شامل 160 ویژگی از خصوصیات همسر وفادار پیامبر اکرم(ص) و دارای یک پیشگفتار و 160 فصل است. مؤلف در فصل‌های این کتاب می‌کوشد بر آیات قرآن و روایات معتبر تکیه کند. و با بهره‌وری از آیات و روایات معتبر در منابع شیعه و سنی اشاره به ویژگی‌هایی از خصوصیات خدیجه کبری(س) کرده و در حد توان، فضایل آن حضرت را بازگو می‌کند. از ویژگی‌های مهم این کتاب، پرداختن به برخی جعلیات تاریخی درباره خدیجه(س) و ذکر بی محتوایی و عدم سندیت تاریخی برخی انتساب‌ها و برشمردن صفات عالی آن حضرت است.
 
در کتاب «خصائص ام‌المؤمنین خدیجه الکبری(س)»، به بررسی شخصیت آن بانوی با فضیلت پرداخته شده است که ویژگی های وی همانند ایمان و اعتقاد راسخ، نجابت و پاکدامنی، حق‌جویی و حق‌پذیری، ایثار و فداکاری، حسن رفتار با همسر، راستی و درستی، و مقاومت و صبوری از او شخصیت ممتازی ساخته است که وی را به عنوان یکی از بهترین الگوهای کمال و جمال انسانی برای همه مسلمانان به ویژه بانوان حق طلب مطرح می‌کند، ویژگی‎های والایی که سبب شرافت مقام و کسب امتیازات منحصر به فردی برای آن بانو شد، همچون: (اصطفا و برگزیده از سوی خدا)، (برخورداری از سلام خداوند و جبرئیل(ع))، (مباهات خداوند بر فرشتگان کریمش به وجود او)، (افتخار مادری بر نسل پاک پیامبر(ص))، (محسوب شدن از جمله اصحاب اعراف)، (قرار گرفتن در زمره مقربین بهشتی) و ....


 
«حامیة الرسول»
همچنین کتاب «حامیة الرسول» در 305 صفحه، ضمن اشاره به 53 ویژگی بر حسب سن شریف و مبارک حضرت خدیجه کبری(س)‌ به ذکر فضائل و شخصیت آن حضرت پرداخته است. کتاب محبوبة المصطفی(ص) نیز در 96 صفحه، در واقع سیری کوتاه در زندگانی ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) کرده است. مؤلف این سه کتاب، حسین تهرانی است که سعی کرده سه کتاب در سه سطح برای عموم جامعه تألیف کند و انتشارات طوبای محبت در قم موفق به انتشار آن شده است که امید آن می رود در ایام وفات آن بانوی مکرمه یعنی در دهم ماه رمضان،‌ این کتب مورد استفاده علاقمندان معارف دینی و اسلامی قرار گیرد.
 


حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر(ص) اسطوره ایثار و مقاومت

در كتاب «حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر(ص) اسطوره ایثار و مقاومت»، از بانويی سخن به ميان آمده است كه نخستين زن مسلمان و نخستين همسر پسامبر اسلام(ص) و از هر جهت مظهر كمالات انسانی و ايثار و مقاومت بود، همسری خردمند، مدبر و مهربان، مادری آزموده و فضيلت‌پرور، مجاهدی مقاوم و صبور، ايثار گری مخلص و بی‌نظير، راست قامتی با عزت و نستوه يعنی مادر زهرای اطهر(س) حضرت خديجه‌ كبری(س) كه به راستی زندگی سراسر درخشان او، عالی‌ترين الگو برای زنان با شخصيت است. اين كتاب به موضوعاتی مانند حضرت خديجه(س) از آغاز ولادت تا آغاز بعثت، پيامبر(ص) خديجه(س) نخستين بانوی مسلمان، و فداكاری‎های او می‌پردازد. كتاب «حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر(ص) اسطوره ایثار و مقاومت» تألیف محمد محمدی اشتهاردی در 287 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات نبوی روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها