دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
تکمیل خانه‌موزه استاد مطهری در فریمان در انتظار بودجه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریمان ضمن معرفی خانه‌موزه پدری استاد مطهری در این شهرستان از اقدامات توسعه‌ای صورت گرفته در آن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، خانه‌ موزه‌ها، میراث گرانبهای زندگی پر فراز‌ و نشیب پیشینیان هستند؛ راویان صامتی که با نقش و نگارهایشان، با معماریشان، با اسباب و وسایلشان و با عطر و بوی منحصربه فردشان، زندگی آدم‌هایی تاثیرگذار را روایت می‌کنند که در میان این چهاردیواری رشد پیدا کرده و بالنده شدند.

معمولا خانه‌موزه‌ها، خانه‌های پدریِ شخصیت‌های مهم هستند و درمجموع خانه‌ موزه‌های تاریخی، بر اساس ویژگی‌های موزه‌شناسی با نام‌های خانه‌های شخصیت‌ها، خانه‌های زیبا، خانه‌های مجموعه، خانه‌های رویدادهای تاریخی، خانه‌های جوامع محلی، خانه‌های اجدادی، خانه‌های قدرت، خانه‌های روحانیت، خانه‌های عوام، خانه‌های روزگار و خانه‌ها برای موزه‌ها، گروه‌بندی شده‌اند.
 

خانه پدری استاد شهید مرتضی مطهری در فریمان یکی از خانه‌موزه‌هایی است که به عنوان بنایی تاریخی، فرهنگی، زینت بخش این شهرستان شده است؛ خانه‌ای که مكان زندگی پربار استاد مطهری و محل نشو و نمای وی بوده است.

به گفته حسن گیاهی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریمان، خانه پدری استاد مرتضی مطهری در ابتدا خانه‌باغی با وسعت حدود 3700 مترمربع بوده كه از مجموع زیربنای قدیمی آن، تنها حدود 120 مترمربع شامل دو اتاق،‌ هال و پذیرایی و فضای بهارخواب (تراس) به‌جای مانده است.
 

خانه پدری استاد مطهری قدمتی مربوط به دوره پهلوی اول دارد که در همان زمان در طرح شهرسازی قرار گرفته و تملک می‌شود و پس از آن در خانه فعلی که هم‌اینک به موزه تبدیل شده است، ساکن شده است.

«بعد از درگذشت والدین استاد مطهری، این خانه‌باغ با وسعت 3700 مترمربع میان ورثه تقسیم شد تا اینکه در سال 1382 سازمان میراث فرهنگی تصمیم به تبدیل این خانه به موزه گرفت»؛ این نکته را رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریمان گفت و ادامه داد: موزه شهید مطهری پس از تكمیل كارهای مرمتی به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، در 28 اردیبهشت ماه 1382 با همكاری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی و بنیاد شهید، مشتمل بر آثار متعدد و یادگاری‌های به‌جای مانده از آن شهید، افتتاح شد.
 

در این موزه بیش از 100 جلد از آثار استاد مطهری در معرض دید عموم قرار گرفته كه می‌توان به مجموعه كامل آثار، لوازم شخصی، یاداشت‌ها و تصاویر استاد در سنین مختلف به همراه والدین و دوستانش اشاره کرد.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که قصد داشت این خانه را به همان خانه‌باغ گذشته تبدیل کند، از سال 1394 شروع به خرید زمین‌های اطراف کرد. گیاهی در این مورد گفت: برای اینکه این خانه تاریخی یادآور زمان حضور استاد در فریمان باشد، شروع به خریداری خانه‌ها و زمین‌های اطراف کردیم، به‌گونه‌ای که آذرماه سال 1394 این خانه ۳۵۰ مترمربع بود اما امروز فضای آن به ۲۵۰۰ مترمربع رسیده است.
 

به گفته حسن گیاهی، از اردیبهشت‌ماه سال گذشته عملیات عمرانی و فرهنگی کلیه ساختار محتوایی موزه با به‌کارگیری مشاور و طراح هنری دوباره طراحی و اجرا شد؛ به گونه‌ای که اکنون شاهد طرح محتوایی جدیدی در داخل موزه هستیم.

وی در ادامه گفت: نصب تندیس شهید، اجرای دکوارسیون جدید، ایجاد کتابخانه، حذف الحاقات، تعبیه سیستم صوتی، نمایش برخی از آثار و تصاویر شخصی و خانوادگی استاد در کنار رفع اشکالات ظاهری و زیرساختی بنا ازجمله اقدامات بازپیرایی خانه موزه شهید مطهری است.

با اینکه داخل و محتوای موزه تکمیل شده ولی همچنان بخش‌هایی از این خانه‌موزه که جدیدا و طی اقدامات توسعه‌ای اضافه شده، به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریمان «همچنان در انتظار بودجه برای تکمیل پروژه است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها