دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
آیا شما شبیه جغد هستید یا چکاوک؟

تا حالا فکر کرده‌اید که چرا در طول روز کارایی شما متفاوت بوده و اغلب با آدم‌های اطراف فرق می‌کنید؟ کلید اصلی این معما در فهمیدن ساعت بدن است که ژیلیان برن توضیحات کاملی را در این باره به شما می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «آسایش در محیط کار» نوشته ژیلیان برن کمک و راهنمای موثری برای مدیران و گروه کارکنان، صرف‌نظر از بزرگی یا کوچکی تشکیلات اداری است.
 
اهمیت آسایش و رفاه کارکنان در محیط کار این روزها یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های نظام اداری هر سازمانی است. بسیاری از محققان بر این نظر متفق‌القول هستند که اگر کارمندان به صورت طولانی‌ مدت از شرایط کاری خود رضایت نداشته باشند یا از آسایش کافی برخوردار نباشند، به طور قطع خلل و شکافی زیادی میان عملکرد مثبت با میزان ساعات کاری به وجود خواهد آمد.
 
 
درواقع تمرکز ژیلیان برن(نویسنده) در این کتاب بیشتر بر روی پر رنگ‌ نشان دادن حوزه‌هایی است که در آن تغییرات مفید و مثبت می‌تواند صورت پذیرد و همچنین ارائه اطلاعات و استراتژی‌هایی که این تغییرات را به آسایش بیشتر کارکنان و محیط کاری ایده‌آل تبدیل می‌کند.
 
در پژوهشی مرتبط با موضوع کتاب با عنوان «تاثیر مشخصه های فیزیکی محیط کار بر عملکرد کارکنان» که از سوی رحمان اقبالی، محسن حامدی و فاطمه هاشمی در مجله پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی صورت گرفته بود مشخص شد؛ «عدم پرداخت به عوامل آسایش محیط کار در ساختمان‌های صنعتی موجب کاهش رضایت‌مندی کارکنان از محیط و در برخی موارد آسیب جدی به سلامتی ایشان شده است. از طرف دیگر رضایت‌مندی از هر مشخصه، اثر مستقیم بر عملکرد فرد در ارتباط با عامل مذکور داشته که البته میزان اثرگذاری عوامل مختلف، متفاوت ارزیابی شده است.»
 
گفتنی است توصیه‌های مندرج در این کتاب عوامل کلیدی عادات و روش رفاه کارکنان در یک روز کاری و محیط کار را معرفی می‌کند. شاید بتوان این کتاب را در زمره آثاری دانست که درباب ایمنی بهداشت و محیط‌زیست نوشته شده‌اند.
 
در مشاغل مختلف همواره شاهد بروز حوادثی بوده‌ایم که خسارات جبران‌ناپذیری را هم به بار آورده‌اند. متاسفانه برخی از این سوانح منجر به نقص عضو افراد می‌شوند. در اغلب موارد، وضعیت جسمانی این افراد در طول زمان بهبود می‌یابد و روند مثبتی پیدا می‌کند. اما کم نیستند افرادی که در اثر حوادث شغلی دچار نقص عضو شده‌اند و یا توانایی گذشته در انجام فعالیت‌ شغلی سابق خود را نداشته باشند، قطعا این افراد به علت دوری از فضای کار و ناتوانایی‌های جسمی پیش آمده دچار آسیب‌های روحی و بیماری‌ افسردگی می‌شوند و اگر هم موفق به یافتن شغلی جدید شوند قطعا داشتن آسایش شغلی برای این افرا نسبت به دیگران ضروری خواهد بود.
 
درباره موارد مذکور نویسنده این اثر معتقد است؛ «رفاه و کامیابی ما متضمن روش زندگی و گزینه‌های سلامت است بنابراین هریک از ما در برابر آن مسئول هستیم. همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد این کتاب به طور مفصل در بسیاری از عناصر به هم پیوسته مرتبط با احساس رفاه و آسایش محیط کار بعلاوه تغذیه، ورزش، آرامش فکری، الگوهای خواب، هیجان و رفتار کاوش می‌کند.»
 
در واقع این اثر می‌تواند راهنمای موثری برای مدیران و گروه کارکنان باشد.
 
درباره نویسنده
برن در سال 1999 به منظور بهبود سلامتی و کیفیت زندگی در محیط کار، برنامه‌های آموزشی کارکنان و شرکت‌ها را در تشکیلاتی به نام انجمن‌های سلامتی با مسئولیت محدود تاسیس کرد. این نویسنده دارای درجه استادی در علوم ورزش و سلامتی بوده است.
 
برگی از کتاب
در بخشی از کتاب می‌خوانید؛ «تا حالا فکر کرده‌اید که چرا در طول روز کارایی شما متفاوت بوده و اغلب با آدم‌های اطراف فرق می‌کنید؟ کلید اصلی این معما در فهمیدن ساعت بدن است که به توانمئندی شما به محیط کاری و احساسات شما مربوط می‌شود. در این بخش از کتاب راجع به چگونگی تغییرات ساعت بدن گفت‌وگو می‌کنیم و شما متئجه خواهید شد که رفتار و طبیعت شما بیشتر به طبیعت یک جغد نزدیک‌تر است یا یک چکاوک؟ در ان صورت می‌توانید کارها و وضایف روزانه خود را طبق ساعت بدن و سطح انرژی‌تان برنامه‌ریزی کنید.»
 
کتاب «آسایش در محیط کار» در 120 صفحه با شمارگان دویست نسخه و با ترجمه سید‌‌محمدعلی بهروزی به قیمت هفده هزار تومان از سوی انتشارات رسپینا راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها