شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
زنجان؛ کتابفروشی‌های باز اما ورشکسته!

ورود آموزش و پرورش به موضوع فروش کتاب‌های درسی سبب ایجاد مشکلاتی برای صنف کتاب‌فروشان شده و آنها را در معرض خطر ورشکستگی و تعطیلی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، چندی پیش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که فروش کتب درسی از سامانه الکترونیکی و ثبت سفارش کتب درسی انجام خواهد شد. متعاقب همین موضوع اعلام شد که ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش‌آموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سناد انجام می‌شود و مدارس باید آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه‌ای و تحصیلی دانش‌آموزان را در این سامانه ثبت کنند.

بر اساس این روال در سال تحصیلی 1399-1400 کتاب‌های درسی دانش آموزان تمام دوره‌های تحصیلی از طریق مدرسه محل تحصیل آنها که در سفارش دانش آموز قید شده توزیع خواهد شد. مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند توزیع کتب درسی از طریق سامانه سناد، موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، کاهش تعداد کتاب‌های درسی منسوخه، کاهش توزیع کتاب‌های درسی چاپ سال‌های قبل، کاهش تعداد کتاب‌های درسی مرجوعی، اعمال نظارت دقیق‌تر بر نحوه توزیع و جلوگیری از هرگونه اعمال نظر و سلایق شخصی در توزیع و دریافت بهای مصوب کتاب‌های درسی خواهد شد.

اما همین ورود آموزش و پرورش به موضوع کتاب‌های درسی سبب ایجاد مشکلاتی برای صنف کتاب فروشان شده و آنها را تا خطر ورشکستگی و تعطیلی واحدهای صنفی پیش برده است.

در زنجان 65 واحد کتابفروشی کار توزیع کتب درسی را انجام می‌دادند که حالا با تغییر رویه در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
 
رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان در ارتباط با همین موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: تعطیلی حداقل 45 روزه کتابفروشی‌ها در اثر شیوع ویروس کرونا موجب ضرر و زیان بسیار کتابفروشی‌ها و حوزه نشر شد.

فریدون رستمخانی با اشاره به اینکه کتابفروشی‌ها هنوز در شوک ضرر ناشی از کرونا هستند که اعلام شده است، اختیار توزیع کتاب‎های درسی نیز از این واحدها گرفته شده است، افزود: متاسفانه این دو موضوع دست به دست به هم داده و موجب ورشکستگی واحدهای فعال در این صنف شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتراض کتابفروشان به طرح آموزش و پرورش در کل کشور انجام شده ولی به نتیجه نرسیده است، گفت: امروز کتابفروشان در وضعیت سختی قرار دارند و علاوه بر چک‌های برگشتی ناشی از کرونا، تنها کورسوی امید خود را برای فروش تابستانه هم از دست داده‌اند.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان فروش کنونی کتابفروشان و نوشت‌افزار را 10 درصد وضعیت قبل از کرونا اعلام کرد و گفت: وضعیت مالی این واحدها به‌حدی بُغرنج است که تعدادی از آنها به دنبال تغییر کاربری کتابفروشی‌های خود هستند.

وی تصریح کرد: برخی از کتابفروشی‌ها در صدد بودند که در اعتراض به سیاست در پیش گرفته شده از سوی آموزش و پرورش و همچنین عدم حمایت دولت، واحدهای کتابفروشی خود را به سیگارفروشی تبدیل کنند.

رستمخانی با انتقاد از تصمیمات گرفته شده در حوزه توزیع کتب درسی و عدم حمایت دولت گفت: این بی‌توجهی‌ها ضربه مهلکی به فرهنگ وارد کرده و موجب دلسردی فعالان این حوزه می‌شود.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان از فعالیت 65 واحد کتابفروشی در حوزه توزیع کتب درسی خبرداد و بیان کرد: این کتاب‌فروشی‌ها علاوه بر عرضه کتب درسی، نوشت‌افزار نیز عرضه می‌کنند که متاسفانه درآمد آنها تعریف چندانی ندارد.

وی افزود: به علت وضعیت نوسانی موجود در قیمت لوازم التحریر، خانواده‌ها نیز قناعت بیشتری خرج داده و طبق سنوات گذشته خرید نکرده و یا به اندازه نیاز خرید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها