چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
نخستین جشنواره مجازی شعر خلیج فارس آغاز شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آیین آغاز جشنواره مجازی شعر خلیج فارس، گفت: شعر هنری الهی است که شاعر حقایق را در آثار خود عرضه می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر - الهام بهروزی: دهم اردیبهشت‌ماه روز بزرگی در تقویم رسمی ایران به‌شمار می‌رود؛ روز که به نام خلیج فارس نامگذاری شده است. خلیجی که شناسنامه جنوب ایران و معرف هویت و تاریخ و فرهنگ این اقلیم است. هر ساله با فرا رسیدن این روز بزرگ برنامه‌ها و مراسم متنوعی در جوار این خلیج پهناور و منحصربه‌فرد برگزار می‌شود تا اهمیت آن نه‌تنها به منطقه بلکه به جهانیان یادآوری شود.

طبق قدیمی‌ترین نقشه‌های جهان و اسناد تاریخی و سفرنامه‌ها، خلیج فارس مهد فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن و باستانی جهان محسوب می‌‌شود. از این‌رو، پاسداشت این روز از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین ضرورت دارد به مناسبت این روز بزرگ برنامه‌های علمی، ادبی و فرهنگی پرباری با رویکرد شناسایی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران اسلامی، جاذبه‌های متنوع و بی‌نظیر سواحل و کرانه‌های خلیج فارس، دانش دریانوردی، عشق و مهمان‌نوازی مردمان سواحل و کرانه‌های منطقه خلیج فارس برگزار شود تا بدین‌وسیله نقش بسیار سازنده و تاثیرگذار خلیج فارس در همگرایی و شکل‌دهی و توسعه روابط فرهنگی، ‌اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تجاری ایران با ملل مختلف جهان در سراسر تاریخ بازشناسی شود.

امسال با توجه به شرایط بحرانی که کرونا بر کشور حاکم کرده است، امکان برگزاری برنامه‌های باشکوه و تجمعی وجود نداشت. از این‌رو انجمن‌های فرهنگی هنری و دستگاه‌های دولتی درصدد برآمدند با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ویژه‌برنامه‌ها و جشنواره‌هایی را با محوریت «خلیج فارس» برگزار کنند. نظیر جشنواره مجازی خلیج فارس که به‌همت انجمن سینمای جوانان بوشهر با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و انجمن‌های شعر و ادب و موسیقی استان پی‌ریزی شد و امروز در آیینی آغاز به کار کرد که به مدت هفت روز ادامه دارد و طی آن شاعران استانی و ملی با خوانش و سرودن اشعاری نغز بخشی از دین خود را به این خلیج زیبا ادا می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در این آیین رونمایی گفت: شعر هنری الهی است که شاعر حقایق را در آثار خود عرضه می‌کند.

فاطمه کرمپور برگزاری جشنواره‌های مجازی شعر و داستان را به‌منظور تقویت فرهنگ و شناسایی تولیدات ادبی فاخر شاعران و نویسندگان بومی و ملی در جامعه ضروری دانست و افزود: امروز ادای دین به تاریخ و تمدن خلیج فارس بود و خوشحالم که هنرمندان در این عرصه عاشقانه همت گماشتند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به رعایت نکات بهداشتی و نیل به اهداف فاصله‌گذاری هوشمند در جامعه بر آن شدیم تا با همکاری انجمن سینمای جوان، انجمن شعر، ادب و داستان و انجمن موسیقی بوشهر نخستین جشنواره مجازی شعر خلیج‌فارس را با هدف پاسداشت این روز بزرگ برگزار کنیم که خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان نیز در آیین پایانی نخسیتن جشنواره مجازی شعر خلیج فارس گفت: جامعه امروز نیاز به رویکردی جدید برای ارائه محتوا در فضای مجازی دارد که در این راستا با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت روز ملی خلیج فارس 25 ویدئو کلیپ با صدای شاعران تولید شد.

عبدالرحمن برزگر با تقدیر از هنرمندان و ادیبان استان، افزود: تولید این آثار با توجه به زمان کوتاه در نوع خود کم‌نظیر است و به مدت هفت روز در فضای مجازی به نمایش درخواهد آمد.

وی در حاشیه این آیین به خبرنگار ایبنا گفت: فراخوان نخستین جشنواره مجازی شعر خلیج فارس به‌مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس با محورهای شعر آزاد، شعر محلی، ترجمه و داستان کوتاه منتشر شد.

برزگر در ادامه با تاکید بر اینکه آیین پایانی این رویداد با توجه به شرایط بحرانی کرونا و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی برگزار شد، تصریح کرد: این آیین با میزبانی انجمن سینمای جوانان استان بوشهر میزبان برگزار شد که در آن آثاری از اساتید برجسته بوشهر در حوزه ادبیات شامل دکتر سیدجعفر حمیدی، عبدالمجید زنگویی، اسکندر احمدنیا، امید غضنفر و خلیل شیخیانی در حوزه تاریخ و شعر روز ملی خلیج را پخش شد.

رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر همچنین یادآور شد: به‌منظور حفظ و شناسایی میراث ناملموس فاخر استان بوشهر با همکاری انجمن موسیقی بوشهر آواها و نواهای دریایی به ویژه نی‌مه خوانی و جنگنامه، مقاومت و تاریخ خلیج فارس با حضور هنرمندان هم‌استانی در استدیو صدای بخشو و استدیو فیلم خلیج فارس تولید شده است که در فضای مجازی در حال پخش است.

برزگر در پایان گفت: با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منظور مهار این ویروس مسری ضرورت دارد که زیرساخت‌هایی ایجاد شود تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی تاریخ خلیج فارس و فرهنگ و تمدن دیرینه جنوب ایران با استفاده از توانمندی هنرمندان این اقلیم آن‌گونه در خور و شایسته است، به همگان معرفی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها