جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
پرفشاری خون سالیانه 7 میلیون قربانی می‌گیرد

«خودمدیریتی در بیماری پرفشاری خون»، ابعاد و عوامل موثر بر بیماری پرفشاری خون را شناسایی و نحوه مدیریت آن‌را به مبتلایان آموزش می‌دهد تا زندگی باکیفیت‌تری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نام دیگر پرفشاری خون، هیپرتانسیون است. به بیان ساده، پرفشاری خون زمانی پدیدار می‌شود که مقدار فشارخون در سرخرگ‌های شما افزایش پیدا کرده است. علت دقیق بیشتر موارد پرفشاری خون مشخص نیست. در بیشتر موارد پرفشاری خون قابل درمان نبوده، ولی قابل کنترل است. از هر 3 فرد بزرگسال، یک نفر مبتلا به پرفشاری خون است و بسیاری از افراد نیز از ابتلای خودشان به این مشکل آگاه نیستند. پرفشاری خون سبب افزایش میزان خطر سکته مغزی و حمله قلبی می‌شود. اما با کنترل فشارخون می‌توان بدون مشکل زندگی کرد. پرفشاری خون اغلب دارای هیچگونه علامتی نیست و دلیل خطرناک بودن آن نیز همین موضوع است. به‌طور منظم فشار خون خود را چک کنید و در صورت توصیه پزشک آن‌را تحت درمان قرار دهید.
 
افراد دارای اعضای خانواده نزدیک مبتلا به پرفشاری خون، افراد بالای 35 سال، افراد چاق، افراد فاقد فعالیت جسمانی، افرادی که نمک زیادی مصرف می‌کنند، مبتلایان به دیابت یا بیماری قند خون، نقرس و بیماری کلیوی، زنان حامله و افرادی که الکل زیادی مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
 
کتاب «خودمدیریتی در بیماری پرفشاری خون» تألیف مشترک مهناز صلحی، فخرالدین چابکسوار و مژگان ایراندوست، در 10 فصل ابتدا کلیاتی درباره بیماری پرفشاری خون ارائه داده و در ادامه به تشریح «مدیریت بیماری پرفشاری خون»، «تغذیه سالم»، «مدیریت و کنترل عوامل خطر بیماری پرفشاری خون»، «مدیریت و کنترل سرسختی و تاب‌آوری روانی در افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون»، «مدیریت استرس و مدیریت کنترل خشم»، «مدیریت تصمیم‌گیری و مدیریت حل مسأله»، «مدیریت و کنترل عوامل زیست‌محیطی»، «هدف‌نویسی و جلب حمایت اطرافیان» و «اندازه‌گیری فشارخون و درمان دارویی بیماری پرفشاری خون» می‌پردازد.


20 درصد از بزرگسالان در ایران فشارخون بالا دارند
پرفشاری خون ازجمله بیماری‌های شایع و مزمن و زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست که روی جسم، روان و کیفیت زندگی افراد اثرات نامطلوبی دارد. درباره این بیماری در کتاب می‌خوانیم: «این بیماری در عصر حاضر قابل کنترل بوده و به علت ایجاد عوارض و تغییرات وسیع و طولانی‌مدت، در رفتارهای مربوط به سبک زندگی، اختلالی دشوار و چالش‌برانگیز و از نظر درمانی پراهمیت محسوب می‌شود. این بیماری به راحتی قابل شناسایی و قابل کنترل است، درحالی‌که در صورت عدم مدیریت و درمان، اغلب سبب ایجاد عوارض کشنده از قبیل حوادث عروق مغزی، نارسایی قلبی، اختلالات بینایی، کلیوی و مرگ زودرس می‌شود. این بیماری معمولا نیاز به درمان در تمام طول زندگی دارد که با سبک زندگی، سلامت روانی و کیفیت زندگی بیماران ارتباط تنگاتنگی دارد و در صورت عدم کنترل به‌موقع و مناسب، به عوارض ناخوشایندی منجر می‌شود.

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری پرفشاری خون، دارای نشانه‌های واضح بیماری نیستند و مصرف بلندمدت داروهای ضد پرفشاری خون، با وجود اینکه در کاهش فشار خون این بیماران اثر مثبت دارند، اما قادر نیستند احساس منفی بیمار را نسبت به بیماری خود تغییر دهند و نقش بیمارگونه بیمار را از او بازستانند. پرفشاری خون به دلیل اثرگذاری بر جنبه‌های جسمانی و روانی فرد مبتلا، عاملی برای کاهش کیفیت زندگی است. فشار خون بالا طی چند دهه اخیر، شیوع آن در جوامع در حال توسعه افزایش چشمگیری داشته است، به‌طوری‌که حدود 20 درصد از جمعیت بالغین در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به این بیماری مبتلا هستند. پیش‌بینی‌ می‌شود در سال 2025 حدود 1/54 میلیارد نفر از بزرگسالان به این بیماری مبتلا شوند. سالیانه 7/1 ‌میلیون نفر در جهان در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.»


اهمیت ورزش برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون
«ورزش باعث کاهش فشار خون و کاهش تنش‌های روحی می‌شود و خلق را بهبود می‌بخشد و باعث ایجاد روحیه نشاط و شادابی می‌شود. گرچه فشار خون شما در حین تمرین‌های ورزشی به‌طور ناگهانی بالا می‌رود، اما اگر شما به‌طور منظم ورزش کنید، سالم‌تر خواهید بود و فشار خون‌تان پایین‌تر از کسانی خواهد بود که ورزش نمی‌کنند. هدف از انجام ورزش، ورزش کردن به میزان متوسط و به‌طور منظم است. انجام ورزش‌های سنگین و نامنظم برای افراد دارای پرفشاری خون توصیه نمی‌شود. با اثر مثبت روی میزان چربی خون، موجب کاهش چربی مضر (تری گلیسرید و تا حدی LDL) و افزایش چربی خون مفید (HDL) شده و از این طریق به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. موجب قوی‌تر شدن عضله قلب، منظم‌تر شدن ضربان‌ها و افزایش جریان خون قلب وعروق بدن می‌شود و بدین ترتیب از رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌شود...»
 
نخستین چاپ کتاب «خودمدیریتی در بیماری پرفشاری خون» در 158 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات برتراندیشان راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها