سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
90 درصد مصوبات شورای فرهنگ عمومی شاهرود اجرایی شده است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود، گفت: در سال گذشته ۱۱ نشست شورای فرهنگی عمومی در این شهرستان برگزار شد که ۳۱ دستور نشست و ۴۴ مصوبه داشت و 90 درصد این مصوبات هم اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حجت‌الاسلام عباس امینی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شاهرود روز دوشنبه در هشتادمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شاهرود که با نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان این شهرستان به‌صورت مشترک برگزار شد، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا آیین‌های عزاداری لغو شده و هزینه‌های مربوطه صرف امور خیر شد این کار باید در آینده هم حفظ شده و بخش‌هایی از این قبیل هزینه‌ها صرف امور خیریه شود.

وی با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر می تواند در شناسایی برخی از مسایل فرهنگی یاور شورای فرهنگ عمومی باشد، تصریح کرد: یکی از عملکردهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر شاهرود در سال گذشته نظارت و پیگیری فعالیت سفره‌خانه‌ها از طریق نیروی انتظامی، اداره صنعت معدن و تجارت، بهداشت و اتاق اصناف در جلوگیری از رفتارهای منکراتی بود.

امینی از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی در اجرای طرح حجاب و عفاف تقدیر کرد و گفت: یکی دیگر از عملکردهای این ستاد جلوگیری از برگزاری برخی از کنسرت‌هایی بود که آسیب‌های جدی به مسایل اجتماعی شهر وارد می‌کرد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شاهرود ادامه داد: رسیدگی به وضعیت نمازخانه‌های دستگاه‌های اجرایی و غیر دولتی و آماده‌سازی آنها، پیگیری کمبود و گرانی اجناس و همچنین مشکلات بودجه و تهیه مکان برای ستاد امر به معروف از دیگر فعالیت‌های این ستاد در سال گذشته بود.

به گفته وی، نشست مشترک شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ماه‌های اردیبهشت، مرداد، آبان و بهمن ماه امسال پیش‌بینی شده است.

امینی با بیان اینکه در شهرستان شاهرود قرارگاه مرکزی رزمایش کمک مومنانه دفتر امام جمعه است، افزود: قرارگاه‌های محله‌ای در شهرستان با محوریت مساجد، هیات امنا و پایگاه بسیج است و قرارگاه‌های محله‌ای وظیفه دارند افشار آسیب‌پذیر از کرونا را شناسایی کرده و با حفظ حرمت و آبرو آنان را حمایت کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود گفت: به دنبال مسائل مهم فرهنگی و شناسایی آسیب‌های آن با محوریت شورای فرهنگ عمومی هستیم.

ثبت ۷۵۶ مورد طلاق در شاهرود در سال گذشته
روح الله اسماعیلیان رییس دادگستری شاهرود هم در این نشست با بیان اینکه طلاق یکی از معضلات اساسی اختلافات خانوادگی در این شهرستان است، افزود: سال گذشته ۷۵۶ مورد طلاق به ثبت رسیده که از این تعداد ۶۵ درصد طلاق توافقی بوده است.

وی تعداد طلاق ثبتی در سال ۹۷ را ۵۷۶ مورد برشمرد و تصریح کرد: در سال ۹۸ ثبت طلاق با رشدی ۳۰ درصدی روبه‌رو بوده که باید کمیته‌ای تشکیل شود تا با تحقیق و پژوهش توسط کارشناسان و دانشگاهیان علل ریشه‌یابی شده و راهکارهای مناسب ارایه شود.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه در این شهرستان روزانه بیش از ۲ طلاق به ثبت رسیده است، ادامه داد: بسیاری از آمار طلاق‌های ثبت شده افرادی بودند که از بیرون به این شهرستان رجوع کردند.

رییس دادگستری شاهرود در خاتمه یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیرانه از طلاق را مشاوره قبل از ازدواج دانست.

رضا مهدیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود هم با بیان اینکه ۹۰ درصد از مصوبات این شورا در سال گذشته اجرایی شد، افزود: شهرستان شاهرود از این لحاظ بیشترین و منظم‌ترین تعداد نشست‌ها را در استان سمنان برگزار کرده است.

وی برنامه‌ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه‌ریزی برای هماهنگ سازی کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی، فرهنگی و هنری درجهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها ازدیگر وظایف این شورا دانست.

در ادامه نادر فخری فرماندار شهرستان شاهرود در سخنانی، گفت: ستاد مبارزه با کرونا شهرستان‌های کشور را به شرایط قرمز، زرد و سفید تفکیک کرده است که شهرستان شاهرود بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی در شرایط قرمز قرار دارد.

فخری با بیان اینکه برای هر سطح تصمیم گیری‌های خاصی برای محدودیت و فاصله‌گذاری‌ها در نظر گرفته شده افزود: با تلاش کادر درمان و شهروندان امیدواریم در شرایط زرد و سفید قرار گیریم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های کسبی که ریسک پایین و متوسطی داشتند آغاز شده است تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره برخی از فعالیت‌ها از جمله شروع به کار دانشگاه‌ها و مدارس و مساجد با ستاد مبارزه با کرونا کشور است.

فرماندار شاهرود موفقیت در رزمایش کمک مومنانه در شهرستان شاهرود را نتیجه همدلی و هم افزایی مردم و مسوولان خواند و افزود: این رزمایش برای جبران بخشی از نیازمندی‌های اقشار آسیب دیده از کرونا انجام شد.

گردشگری شاهرود ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت دید
حمیدرضا حسنی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود هم گفت: در شهرستان شاهرود ۱۱۶ واحد گردشگری شامل هتل، مهمانپذیر، خانه مسافر، بومگردی، رستوران و سفره خانه‌ها فعال هستند.

وی ببا بیان اینکه با تعطیلی این واحدها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی به مجموعه گردشگری شهرستان وارد شده است، خسارت وارده را ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد و تصریح کرد: این اداره در این مدت با معرفی مناطق نمونه گردشگری، موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی شهرستان در شبکه‌های اجتماعی سعی داشت سهمی در مقابله با ویروس کرونا داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده در وزارت میراث فرهنگی، واحدهای صنایع دستی کم درآمد امسال از مالیات معاف شده و تسهیلات ۱۲ درصدی به آنان داده می‌شود.

در این نشست تعیین تقویم کاری ۲ نهاد در سال ۹۹ با مشورت اعضا، بررسی مسایل فرهنگی و معروف‌ها و منکرهای دوران مبارزه با کرونا و پسا کرونا، بررسی مسایل مربوط به گرانی کالاهای مصرفی، بررسی برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی مطرح و اعضای هر ۲ نهاد تصمیماتی در خصوص مسائل گرفتند.

همچنین در این نشست مهمترین مسایل مبارزه با کرونا و همچنین مسایل پسا کرونا از جمله مسایل فرهنگی و سلامت معنوی، مسایل مالی و معیشتی مطالبی مطرح شد و تصمیماتی گرفته شد که ادارات مربوطه باید پیگیری و نتیجه را گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها