شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
تئاتر اگر عقب باشد، یک ملت عقب است

محمود طياری گفت: کارهای بنیادی همانند تئاتر اگر عقب باشد به این معنی است که یک ملت عقب است و اگر جلو باشد از بیدار چشمی مردم حرف می‌زند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمود طياری، نويسنده‌ پيشکسوت حوزه تئاتر با هشت نقد و يک گفت‌وگو و عليرضا طياري با هجده يادداشت تئاتری مولفان مشترک  کتاب «تئاتر بی‌حامی امروز» هستند. اين کتاب، معرفی و نقد 26 اثر نمايشی اجرايی از سال 1372 تا 1397 را در برمی‌گيرد.

محمود طياری، گفت‌وگو با ایبنا درباره کتاب «تئاتر بی حامی امروز» گفت: این کتاب شامل دو بخش می‌شود که در هر دو فصل درباره تئاتر دیدگاه‌های محتلفی ارائه شده است. بخش اول نقد و آنالیز هجده اجرایی که در طول چند سال اخیر روی صحنه رفته‌اند را دربرمی‌گیرد که پسرم علیرضا طیاری آن‌ها را نوشته است. در این میان علاوه بر نقد و بررسی نمایش‌ها به کلیه عوامل اجرا از تهیه کننده تا کارگردان تا بازیگر پرداخته و در هرمتنی معرفی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: بخش دیگر کتاب نیز به دهه هفتاد برمی‌گردد و کارهای اجرایی در همین رشت مدنظر بوده است. در این فصل من به هشت اجرا پرداخته‌ام و موقعیت و جایگاه خود اثر، نویسنده، کارگردان و بازیگر و موفقیت‌‌هایشان را نیز مدنظر قرار داده و در کتاب «تئاتر بی حامی امروز» هم ثبت شده است.

این نویسنده درباره نام کتاب، «تئاتر بی حامی امروز» اظهار کرد: درواقع نوعی هشدار است به کسانی که در حوزه هنری و فرهنگی جایگاه و مسئولیت‌هایی دارند. برخی از آن‌ها بسیار برای کارهایی که چندان ماندگار نیست جانفشانی می‌کنند؛ ولی کارهای بنیادی و بنیانی همانند تئاتر اگر عقب باشد به این معنی است که یک ملت عقب است و اگر جلو باشد از بیدار چشمی مردم حرف می‌زند.

محمود طیاری همچنین گفت:‌ آنچه که به راستی تجربه و دیده شده بچه‌هایی هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی کار می‌کنند و به ندرت کسی پیدا می‌شود که حال یکی‌شان را بپرسد یا حتی کار را تماشا کنند. در این کتاب به 26 کار اجرایی و عوامل آن نگاه شده است؛ یعنی به همین تعداد کارگردان‌ نیز معرفی شدند.

در بخشی از متن یادداشت تئاتری تاخت بی باخت! آمده است:
«آیا زمانه به کار قربانی کردن ارزش‌های انسانی، مُجمل در قباحت نازل‌ترین اعمال حیوانی است که ردِ سرخِ خونش را هر روز صبح می‌توان در صفحه حوادث روزنامه‌ها از قتل نفس تا مقاتله‌‌های به روز شده پی گرفت؟»
 

نویسنده دیگر کتاب علیرضا طیاری نیز در گفت‌وگو با ایبنا در پاسخ به این سوال که با توجه به این که امروزه سطح مطالعه مردم ما کم شده، آیا فکر می‌کنید این کتاب می‌تواند بر تعداد مخاطبان تئاتر افزون کند گفت: وقتی دارید غرق می‌شوید برای نجات به هر سویی دست می‌برید. اگر چه همه می‌دانیم معجزه‌یی در کار نیست؛ اما این کتاب تلاشی است برای جلب توجه همگان به مهجوری تئاتر.

وی همچنین اظهار کرد: خالی ماندن سالن‌های تئاتر از تماشاچی می‌تواند برایندی از تصمیم‌های نادرست کلان و عدم فرهنگ‌سازی بین مردم باشد. اگر درک درستی در بینش عمومی از جایگاه تئاتر به لحاظ روشنگری در بازسازی ناگفته‌ها و حقیقت‌جویی داشته باشیم؛ صد برابر شدن سالن‌های تئاتر از مطالبات اصلی مردم می‌شود.

این نویسنده و منتقد با اشاره به این که آگاهی بر چگونگی هستی از ادراک بی‌واسطه و دریافت روابط انسان و پیرامونش به دست می‌آید گفت: از آنجا که این شناخت با بازسازی عینی روی صحنه از پیش اندیشیده، نگاشته و اجرا می‌شود؛ تئاتر کوتاه‌ترین مسیر را برای تکامل خرد جمعی پیشنهاد می‌کند. ما بیش از سخن درمانی ناصحان زمانه به اشتراک درد نیازمندیم. جامعه ما از درجازدگی ممتد، رنجور از زخم بستر فرهنگی در دور باطل زمانه رو به افول است که می‌توان مظاهرش را در کف شهر دید.

 
                                                علیرضا طیاری

وی افزود: برای مثال در پرخاش دو راننده تاکسی در رقابت برای گرفتن یک مسافر در خیابان ببینیم و دردا که موارد این چنین از آنجا که در میدان دید ما هستند، قابل رصد می‌شوند و چه فریاد‌های خاموشی در فراسوی بدنه‌ اجتماع از فقر، اعتیاد، بی‌عدالتی، پشت دیوارها و درهای بسته در بغض‌های فروخورده پنهان مانده و این جاست که تئاتر ناب (مبتنی به متون ادبی پرمایه که از ذخایر تئاتر ملی ماست.) با برداشتن دیوار جهل بین تماشاچیان و زندگی بازآفرینی شده، فرصت دوباره نگری جامعه به خودش را می‌دهد. (آینه‌یی برابرآینه‌ات می‌گذارم تا از تو ابدیتی بسازم./شاملو)

علیرضا طیاری در پایان گفت: تئاتر بخش جدا نشدنی زندگی است؛ به بازیگران دهر که بنگریم؛ می‌بینیم بی‌لکنت و مو به مو سرنوشت نامکتوب شان را بازی می‌کنند. از آنجا که گوشت از ناخن جدا نمی‌شود، بر این باورم تیشه بی‌توجهی به ریشه تئاتر نمی‌تواند این ققنوس آتش زاد را بمیراند. ما از این تاریکی عبور خواهیم کرد، چرا که فرداها از آن ماست. کتاب «تئاتر بی حامی امروز» نهیبی است از بطن جامعه و درد آشنایی که به اشتراک گذاشته می‌شود؛ ما اگر صدای هم را نشنیده بگیریم، تنها تر از اینی که هستیم می‌شویم.
 
انتشارات سمام کتاب «تئاتر بی حامی امروز» اثر محمود طیاری و علیرضا طیاری را در 158 صفحه و با قیمت 30000 تومان منتشر کرده است.
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها