شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
هاوکینگ می‌پرسد، «زکجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود؟»

استیفن هاوکینگ در کتاب «طرح بزرگ» در صد پاسخگویی سوالاتی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد، از قبیل سرنوشت جهان چیست؟ جایگاه ما کجاست؟ از کجا آمده‌ایم و علت آمدنمان چه بوده است؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- کتاب «طرح بزرگ» نوشته استیفن هاوکینگ و لئونارد ملودینوف با استفاده از اکتشافات جدید  و پیشرفت‌های تئوریک در علم فیزیک به برخی سوالات بشر درباره علم پاسخ می‌دهد.
 
هاوکینگ؛ این دانشمند فقید و مشهور بریتانایی که زمینه تحقیقاتش کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی بود همواره سولاتی از قبیل اینکه ما در دنیای حیرت‌‌انگیز و گیج‌کننده زندگی می‌کنیم حال سرنوشت جهان چیست؟ جایگاه ما کجاست؟ از کجا آمده‌ایم و علت آمدنمان چه بوده است؟

 
خدای من با تو فرق دارد
حسین صداقت و امیر امیرآبادی ترجمه این اثر را برعهده داشته‌اند که در بخش پیشگفتار کتاب به نکته مهم خداباوری هاوکینگ اشاره کرده‌اند. به اعتقاد آنان خدایی که هاوکینگ به رد آن می‌پردازد با آن خدایی که در اغلب ادیان الهی و یکتاپرستی از آن یاد شده است کاملا متفاوت است. منظور هاوکینگ از این خدا موجودی ماورایی با ویژگی‌های انسانی که در اغلب اساطیر باستانی می‌توان آن را یافت.
 
خورشید برای هیچ کس نمی‌گیرد
در این بخش آمده است؛ «در این کتاب منظور نویسنده از خدا موجودی ماورایی است. خدایی که در اساطیر باستانی و در نسخ تحریف شده تورات و انجیل توصیف شده است.این خدای ساختگی و انتزاعی نسبتی با خدای خدشه‌ناپذیر و احد و واحد مسلملنان ندارد. این دیدگاه اسلامی درباره خدا در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) مشهود است؛ نقل شده است که هنگام دفن پسر ابراهیم، کسوف شد. همه مردم این را به دلیل مصیبتی دانستند که به پیامبر وارد شده، حتی کفار هم داشتند کم کم ایمان می‌آوردند؛ اما او از این موقعیت استفاده نکرد به بالای منبر رفت و گفت: خورشید نه برای من و نه برای هیچ کس دیگر نمی‌گیرد و نخواهد گرفت. خورشید گرفتگی نشانه قدرت خداوند است.»
 
همانگونه که در پیش‌تر اشاره شد این اثر با بهره‌گیری از جدیدترین اکتشافات علمی در صدد پاسخ‌گویی به برخی سوالات است. در حقیقت این اکتشافات و پیشرفت‌ها تصویری کاملا جدیدی از گیتی و جایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، ارائه می‌دهد که با تصویر قدیمی آن بسیار متفاوت است، مخاطبان و علاقه‌مندان به تئوری‌ها می‌توانند در این اثر مفاهیم جدیدی که از حدود یک قرن پیش بیان شده است را دریابند.
 
یک دانشمند مردمی دیگر
هاوکینگ به علت طرح نظریاتش در فیزیک و در نهایت با پیش کشیدن اعتقادات مربوط به خداباوری شهرت جهانی یافت؛ البته باید گفت وی پیش از این‌ها به دلیل شرایط خاص جسمانیش و تاثیری که در علم داشت نظر و توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده بود اما نویسنده دیگر این اثر یعنی لئونارد ملودینوف دیگر نظریه‌پرداز در علم فیزیک است که این اثر با همکاری وی در سال 2010 نوشته شد. سایت فستیوال جهانی علم  worldsciencefestival درباره ملودنوف نوشته است؛ «ملودینوف مدرک دکتری فیزیک خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرده است و یک سخنران بین‌المللی برای عموم است. وی نویسنده شمار زیادی از مقاللات علمی-اکدمیکی است که در کنار آن هشت کتاب علمی که برای عموم تالیف شده است را هم در کارنامه خود دارد که چهار تا از این کتاب‌‌ها درلیست پرفروش‌ها بودند. آخرین کتاب وی با عنوان «دانشمندان درستکار؛ سفر بشر از میان درختان تا تا درک جهان» نام دارد. علاوه بر این دیگر کتاب وی با عنوان «بی‌نظمی؛ چگونه ذهن ناخودآگاه شما بر رفتارهایتان حاکم است» برنده جایزه پن‌ویلسون و به عنوان بهترین نویسنده آثار علمی شناخته شد.»
 
 
بخش دیگر توضیحاتی که این سایت درباره کتاب «طرح بزرگ» است که علاوه بر اشاره به همکاری وی با استیفن هاویکینگ به اهمیت این اثر در دنیای علم سخن می‌گوید. با توجه به مطالب درج‌شده در این سایت آمده است؛ «کتاب طرح بزرگ که با همکاری استیفن هاوکینگ نوشته شده است یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی است که از آن یک مستند سه بخشی ساخته شد که در کانال Discovery پخش شد. همچینی ملودینوف مقالاتی برای بسیاری از مجلات عمومی و علمی از جمله نیویورک تایمز، مجله وال‌استریت، ساینتیفیک امریکن، نیچر و غیره نوشته است.»
 
فلسفه مرده است
یکی دیگر موضوعات جالب توجه در کتاب « طرح بزرگ» این است که نویسندگان اعتباری برای فلسفه در یافتن به پاسخ سوالات خود قائل نبودند آن‌ها در مقدمه کتابشان اینگونه نوشته‎اند؛ «پیش از این،  ‌اینها سوالاتی بودند پیش روی فلسفه، اما فلسفه مرده است. فلسفه نتوانسته همپای پیشرفت‎های نوین در علم، خصوصا فیزیک، حزکت کند. دانشمندان پرچمداران جستجوی علم هستند.»

 
کتاب «طرح بزرگ» با تیراژ پانصد نسخه . به قیمت 28 هزار تومان از سوی انتشارات امضا بهار سال جاری راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها