چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
پاتوق فرهنگی شیراز در محاق تعطیلی

موسسه فرهنگی، هنری «پیرسوک» که در 44 ماه گذشته در شیراز میعادگاه شعر و داستان و فیلم و نقاشی و موسیقی بود، به دلیل مشکلات مالی به محاق تعطیلی رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، «پیرسوک» با مدیریت نیما تقوی، در این سه سال و اندی بیش از 500 برنامه و رویداد متنوع فرهنگی، ادبی و هنری برگزار کرد و صدها نویسنده، مترجم، شاعر، فیلمساز، مجسمه‌ساز، عکاس، تصویرگر و... از جای‌جای ایران مهمانش شدند و برای دوستداران فرهنگ، نشست‌ها و کارگاه‌ها و جلسات نقد و بررسی برگزار کردند.

این موسسه فرهنگی، هنری در شیراز در این ایام به طور متوسط هر هفته دو نشست خوانش و نقد و بررسی شعر و داستان برگزار کرد و افزون بر آن نیز به برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی، برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی، آموزش فلسفه و نقاشی، اکران فیلم‌های برتر سینمای اروپا و جهان، انتشار 5 عنوان کتاب و اجرای برنامه‌های هنری مانند موسیقی، شعرخوانی و نشست‌های فرهنگی همت گماشت.
 
پیرسوک فضایی تعاملی و پاتوقی فرهنگی بود
موسسه فرهنگی هنری پیرسوک در ایام حیاتش، با برگزاری فعالیت‌های فرهنگی، سعی بر معرفی و بررسی هنر و ادبیات جدی و نخبه‌گرا، و دوری از سلیقه مبتذل داشت و در این مسیر نیز با موفقیت، توانست ذائقه هنر جدی را در مخاطبانش ارتقا دهد. افزون بر آن، پیرسوک در این سه سال و اندی از حیاتش، به تجسم مکانی «پاتوق فرهنگی» در شیراز بدل شد؛ فضایی که در آن به تعبیر‌ یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی «حوزه عمومی فارغ از نهاد» شکل گرفت و برقراری گفت‌وگوی عمومی و مباحثه عقلانی ممکن شد.


فضای تعاملی شکل‌گرفته از پیرسوک، تجربه‌ای کم‌نظیر در فرهنگ‌شهر شیراز بود؛ شهری برخوردار از تاریخیت فرهنگی که در صد سال اخیر و در سایه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در پایتخت، کمتر مجال بروز و ظهور جدی در عرصه هنر و ادبیات داشت، امروز اما به لطف پیرسوک، تجربه‌ای کم‌نظیر از فضای تعاملی در حوزه فرهنگ را در تقویم خود می‌بیند.
 
پیرسوک ذائقه فرهنگی مخاطبانش را ارتقا بخشید
پس اغراق نیست اگر ادعا کنیم پیرسوک در این 44 ماه، بخش قابل‌توجهی از توسعه فرهنگی در شیراز (و حتی جنوب کشور) را با دستان خالی و کمتر حمایتی از جانب متولیان فرهنگ، پی گرفت، ذائقه مخاطبش را به سمت هنر و ادبیات جدی سوق داد و فضایی تعاملی شبیه کافه‌های روشنفکری تهران در دهه‌های 20 و 30 خورشیدی را ایجاد کرد؛ و در این سعی نیز بار اصلی تمامی مشکلات، محدودیت‌ها و از آن سو خلاقیت و ذوق و تلاش‌ها بر دوش نیما تقوی بود؛ شاعر و روزنامه‌نگاری که حجم و کیفیت گسترده و کم‌نظیر آن همه رویدادهای برگزارشده در پیرسوک در این ایام، تنها بخشی از آنچه او می‌خواست و در سر داشت، بود. در پی‌ریزی این مسیر، معدود فرهنگورانی خوش‌ذوق نیز با او هم‌گام بودند و بخش قابل‌توجهی از اهالی فرهنگ و ادب و هنر شهر نیز با او همراه. و این خوان گسترده، که با شعار «با قصه در سفریم» رسالت فرهنگی‌اش را آغاز کرد؛ اکنون در آستانه اتفاقی ناخوشایند است؛ بادا که بیش باد عمر گران‌بار پیرسوک.
 
پیرسوک پاتوق اهالی فرهنگ و ادب بود
در همین راستا ابوتراب خسروی، نویسنده پیشکسوت خطه فارس، با اظهار تأسف نسبت به تعطیل‌شدن موسسه پیرسوک می‌گوید: واقعیت آن است که پیرسوک از نظر مالی تحت فشار بود و از این منظر می‌توان این تصمیم را درک کرد.


نویسنده «دیوان سومنات» در ادامه با اشاره به اینکه پیرسوک نخستین موسسه فرهنگی خصوصی در شیراز و به‌نوعی پاتوق نویسندگان و اهالی فرهنگ بود، از این منظر تعطیلی پیرسوک را یک اتفاق متأثرکننده می‌داند.

خسروی در ادامه با اشاره به اینکه شیراز شهر و بستری فرهنگی است، یادآور می‌شود: از همین رو شیراز و جامعه فرهنگی به وجود مؤسسات فرهنگی همچون پیرسوک نیازمند است.
 
نیما تقوی برای پیرسوک فداکاری کرد
نویسنده «رود راوی» با بیان اینکه تأمین هزینه‌های مالی چنین مؤسساتی برای بخش خصوصی و اهالی فرهنگ دشوار است، می‌افزاید: از این رو مؤسسات فرهنگی باید حمایت شوند.

ابوتراب خسروی با تأکید بر فداکاری و تحمل نیما تقوی (مدیر پیرسوک) برای ایجاد و حفظ موسسه فرهنگی پیرسوک، یادآورر می‌شود: مهم‌ترین مسئله برای حفظ حیات چنین موسساتی مسئله مالی است و مسئولان و نهادهای فرهنگی همچون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و شهرداری شیراز باید شرایطی فراهم کنند که پیرسوک بتواند به حیات خود ادامه دهد.

 
پیرسوک با جریان‌سازی فرهنگی، به آبروی شیراز تبدیل شد
همچنین احمد اکبرپور نویسنده شیراز حوزه ادبیان کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه حضور و وجود مؤسسات فرهنگی مانند پیرسوک در شیراز به سود نهادهای فرهنگی مانند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و شهرداری شیراز است، می‌گوید: در مدت‌زمان حیات موسسه پیرسوک، تعداد فراوان و قابل‌توجهی از نویسندگان، شاعران، مترجمان، تصویرگران، نقاشان، فیلمسازان و... از همه ایران در این موسسه حضور یافتند و کلاس‌های آموزشی، جلسات نقد و بررسی و نشست‌های فرهنگی برگزار کردند.

نویسنده «قطار آن شب» در ادامه با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی باید از مؤسسات فرهنگی خصوصی مانند پیرسوک حمایت کنند، می‌افزاید: پیرسوک آبروی شیراز بود و حضور بیش از 300، 400 مهمان نخبه فرهنگی در شیراز به خاطر این موسسه، جریانی فرهنگی و ادبی در شهر شیراز به وجود آورد. احمد اکبرپور با تأکید بر ضرورت واسپاری فعالیت‌های فرهنگی به مؤسسات خصوصی و سپس حمایت از این مؤسسات خاطرنشان می‌کند: باعث تأسف است اگر نهادهای مسئول در حوزه فرهنگ در این مدت از پیرسوک حمایت نکردند.
 
پیرسوک، کافه‌نادری شیراز بود
نویسنده «شب بخیر فرمانده» در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های کارگاهی داستان‌نویسی برای کودکان در موسسه پیرسوک بیان می‌کند: امکان مناسبی که پیرسوک در اختیار من قرار داد سبب شد که بتوانم کارگاه‌های داستان‌نویسی را برای کودکان مشتاق به داستان‌نویسی و والدین‌شان فراهم کنم؛ اتفاقی کم‌سابقه که سبب شد کودکان و خانواده‌هایشان در مسیر داستان‌نویسی و انتخاب کتاب‌های مناسب قرار گیرند.
 
نهادهای فرهنگی برای بازگشایی پیرسوک تلاش کنند
احمد اکبرپور سپس با اشاره به فضای آرام، باصفا و دلنشین موسسه پیرسوک برای صحبت‌کردن و گپ‌زدن اهالی فرهنگ، یادآور می‌شود: پیرسوک پاتوقی فرهنگی بود که نویسندگان، شاعران و اهالی فرهنگ توانستند تجربه فرهنگی کافه نادری در تهران را لمس کنند.

نویسنده «غول و دوچرخه» در پایان با اظهار تأسف مجدد نسبت به تعطیلی موسسه پیرسوک یادآور می‌شود: جای خالی پیرسوک که با فداکاری و شرافت نیما تقوی در شیراز عرصه حضور یافت، بسیار حس خواهد شد و نهادهای فرهنگی باید از هرگونه حمایت و پشتیبانی خود برای بازگشایی مجدد پیرسوک دریغ نکنند.
 
پیرسوک موفق بود، بسته‌های حمایتی ارشاد به‌زودی پرداخت می‌شود
در همین راستا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با بیان اینکه موسسه پیرسوک یکی از مؤسسات بسیار موفق در حوزه‌های مختلف فرهنگ بود، می‌گوید: پیرسوک توانست در این مدت با برگزاری نشست‌های متنوع فرهنگی در حوزه‌های کتاب، فیلم و هنر توانست موفقیت‌ چشمگیری کسب کند.


صابر سهرابی با اشاره به اینکه تمامی مؤسسات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در دو ماه گذشته که کشور درگیر مسئله کرونا بود، متضرر شدند، یادآور می‌شود: از همین رو با هماهنگی‌های انجام‌شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است بسته‌های حمایتی دولت را به این مؤسسات آسیب‌دیده پرداخت کنیم.
 
رایزنی با استاندار فارس و شهردار شیراز برای حمایت از پیرسوک
سهرابی سپس با تاکید بر اینکه نمی‌توان اجازه داد که موسسه پیرسوک تعطیل شود، می‌افزاید: از شنیدن خبر تعطیلی پیرسوک متأسف شدم و در اسرع وقت با نیما تقوی مدیر موسسه پیرسوک جلسه‌ای را برگزار خواهم کرد؛ چراکه باید همه تلاشمان را انجام ‌دهیم تا پیرسوک تعطیل نشود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس سپس با بیان اینکه هر چراغی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری خاموش شود، زیانی جبران‌ناپذیر به فرهنگ وارد می‌کند، یادآور می‌کند: سال‌ها زمان می‌برد که یک درخت تناور فرهنگی به بار بنشیند و ازهمین‌رو باید از این مؤسسات حمایت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه با بیان اینکه اگر نیاز باشد موضوع تعطیلی موسسه فرهنگی هنری پیرسوک را با استاندار فارس و شهردار شیراز نیز مطرح خواهد کرد، می‌افزاید: تلاش خواهم کرد تا با رایزنی‌ در این خصوص بتوانیم مشکلات مالی این موسسه را جبران کنیم.
 
شهرداری شیراز احیای پیرسوک را پیگیری می‌کند
در همین راستا رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه موضوع تعطیلی موسسه فرهنگی هنری پیرسوک را در اسرع وقت پیگیری خواهد کرد، می‌گوید: شهرداری شیراز از هر موسسه و فردی که در شیراز فعالیت فرهنگی انجام دهد، حمایت می‌کند.

مرتضی جعفری با تأکید بر اینکه موسسه پیرسوک سابقه‌ای درخشان و بسیار خوب در حوزه فرهنگ داشته است، یادآور می‌شود: به‌زودی با مشورت با همکارانم در سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، موضوع حمایت از احیای مجدد پیرسوک را مطرح خواهم کرد و امیدوارم این موسسه بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها