چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
«سه دقیقه آخر» چه خواهد شد؟ چه زمانی دیگر جهانی وجود نخواهد داشت

امکان ندارد که برای شما مهم نباید که سرانجام جهان چه خواهد شد؟ یا چه زمانی دیگر جهانی وجود نخواهد داشت؟ کتاب «سه دقیقه آخر» نوشته پائول دیویس روایت جذابی از دقیقه‌های آخر هستی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تقریبا همه می‌دانیم که اگر نظریه مه‌بانگ درست از آب دربیاید اغاز جهان چه داستانی داشته است. اینکه مبدا جهان با انفجاری به نام مه‌بانگ شکل گرفته و جهان مبدائی داغ و ناگهانی داشته است. این نظریه به قدری ساده است که بعد از طرح اولیه آن تا سه دهه مورد توجه قرار نگرفت اما دانشمندانی چون رابرت پنزیاس و آرنو ویلسون در سال 1965 با کشف تابش زیر موج کیهانی بیشتر پی به وجود مه‌بانگ بردند.
 
کتاب «سه دقیقه آخر» نوشته پائول دیویس روایت جذابی از دقیقه‌های اخر هستی است. امکان ندارد که برای شما مهم نباید که سرانجام جهان چه خواهد شد؟ یا چه زمانی دیگر جهانی وجود نخواهد داشت؟ اگر به فیلم‌های علمی تخیلی که بر مبنای تئوری‌ها ساخته می‌شوند علاقه‌داشته باشید باید بگوییم شاهکار کریستوفر نولان در فیلم میان‌ستاره‌ای به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌توان کتاب دیویس را مرتبط با این فیلم‌نامه دانست.
 
 
«سه دقیقه آخر» برای عموم نوشته شده است و هیچ زمینه اطلاعاتی‌ای درباره علوم ریاضیات مورد نیاز نیست. دلبته گفتنی است که گاهی هم درباره اعداد بسیار بزرگ یا بسیار کوچک صحبت‌هایی را به میان آورده و برای این امر از نمادگذاری ریاضی بهره گرفته شده است.
 
پائول دیویس (نویسنده) در ابتدای پیشگفتار خود پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که در باب مبداء جهان می‌چرخد اینکه، جهان یک میلیون سال پس از مهبانگ چقدر داغ بوده است؟ آیا اکنون بقایایی از آغاز خلقت وجود دارد ؟  در واقع دغدغه این نویسنده درباره فرجام جهان است و اینگونه می‌نویسد: «با فراگیر شد ن نطریه مه‌بانگ در ذهن دانشمندان و طرفداران توجه بیشتری به اینده جهان معطوف شد. به خوبی می‌دانیم که جهان چگونه آغاز شده است اما پرسش این است که چگونه پایان خواهد یافت؟ آیا بشر نوادگانش با نوادگانش به شکل ربات یا از جنس گوشت و خون برای ابد نجات خواهند یافت؟»
 
به طور قطع برای شما هم جالب خواهد بود که بدانید پایان جهان کی و کجاست، «سه دقیقه اخر» داستان اینده جهان به بهترین شکل که می‌توان آن را پیش‌بینی کرد و بر پایه اخرین اندیشه‌های برخی فیزیک‌دانان و کیهان‌شناسان معروف استوار است. نویسنده خود معتقد است این اثر بر مبنای مکاشفات نیست.
 
برای درک دقیق‌تر موضوع شما را به دیگر کتابی که چندی پیش گزارشی از آن از سوی خبرگزاری کتاب ایران منتشر شد ارجاع می‌دهم؛ نام این اثر «سه دقیقه اول» نوشته استیون واینبرگ یکی از مشهورترین فیزیک‌دانان جهان است. می‌توان ابن کتاب یعنی «سه دقیقه آخر» را دنباله کتاب واینبرگ دانست. در این کتاب، ارائه تخصصی از جهان با جزئیاتی متقاعدکننده راجع به فرآیندی که تنها چند لحظه پس از مه‌بانگ اتفاق افتاد وجود داشت. در واقع «سه دقیقه اول» کتابی است درباره کیهان‌شناسی، به ویژه درباره تاریخچه عالم آغازین. به عبارتی دیگر مبتنی بر فیزیک و اخترفیزیک امروز است. خوانندگان در  این اثر روایتی از  داستان مهبانگ یا همان بیگ‌بنگ را می‌خوانند و نویسنده شما را به سفری به قدمت چهارده میلیارد سال پیش می‌برد.
 
 در نهایت پس از گذشت تقریبا یک دهه استیفن هاوکینگ، فیزیک‌دان و ریاضی‌دان بریتانیایی، با اطمینان توانست آخرین ایده‌ها درباره اولین تریلیون-تریلونیومی ثانیه عمر جهان را در کتاب «تاریخچه کوتاهی از زمان» توصیف کند.
 
دیویس «سه دقیقه آخر» را کتابی نظری می‌داند. با وجود این بسیاری از ایده‌های بیان شده در کتاب بر اساس دانسته‌های کنونی علوم است و آینده شناسی جایگاهی متفاوت از تلاش‌های علمی دیگر دارد.
 
سایت علمی basicbooks درباره این کتاب نوشته است؛ «سه دقیقه آخر، خوانندگان را با طیف گسترده‌ای از حدس و گمان‌ها درباره سرنوشت نهایی جهان، آشنا می‌کند. مباحث این کتاب درباره فجایعی چون استعمار کهکشانی توسط ستاره‌های دنباله‌دار یا سقوط در یک سیاهچاله است.»
 
روز سرنوشت
در بخشی از کتاب می‌خوانید؛ «در آنسوی سیاره جمعیتی ناامید می‌کوشند پنهان شوند. برای این جمعین میلیاردی هیچ جایی برای رفتن وجود ندارد. برخی به زیرزمین فرار می‌کنند و به دنبال غار یا دالان‌های زیرزمینی می‌گردندیا به وسیله زیردریایی به زیر دریاها پناه می‌برند. برخی دیگر با بی‌توجهی به راه رفتن و غریدن ادامه می‌دهن؛ اغلب تنها نشسته‌اند، گیج و خشمگین منتظر پایان هستند.
مردم فقط می‌توانند نگاه کنند و منتظر بمانند...»
 
«سه دقیقه آخر» با ترجمه عاطفه حاتمی، با تیراژ 200 نسخه و به قیمت شانزده هزار تومان از سوی انتشارات سایلاو روانه بازار نشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها