شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
حیطه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راز و نیاز تا ساز و آواز است

آئین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بعدازظهر امروز شنبه 30 فروردین با حضور مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات استانی در محل فرهنگسرای کومش سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در آئین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان که بعدازظهر امروز شنبه 30 فروردین در فرهنگسرای کومش برگزار شد، گفت: کار کردن در حوزه‌های فرهنگی و هنری، اقدامی سخت و طاقت فرساست و لذا به جناب حجت الاسلام فضیلت (مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان) خداقوت می‌گویم.

خجسته‌پور عنوان‌کرد: در تعریف فرهنگ واژه‌های زیادی ذکر شده و نمی‌توان تعریف واحدی را برای آن عنوان کرد اما یکی از تعاریف بسیار خوب در این حوزه این‌چنین است که هر آنچه که در رده شایستگی‌های اخلاقی قرار گیرد، فرهنگ نام دارد.

وی اضافه کرد: اولین ویژگی مردمان دیار استان سمنان شهره بودن به اخلاق است و به‌واسطه اخلاق مردم این خطه مردمانی متمدن و با فرهنگ نیز هستند و این مهم، کار را برای مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آسان می‌کند چراکه این فرهنگ و اخلاق در وجود مردم این دیار نهادینه شده و البته به‌نوعی کار در این استان ممتنع نیز هست، چرا که می‌خواهیم این مردم را چند گام به جلو برسانیم و چون مردم این خطه اهل فرهنگ هستند لذا باید برنامه‌های متعالی‌تری را ارائه کنیم که تاثیرگذار باشد.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان گفت: گستره فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار زیاد و فراوان است و در واقع هر یک از ماموریت‌های آن می‌طلبید تا دارای اداره یا وزارتخانه‌ای جداگانه باشد؛ به‌گفته یکی از خادمان حوزه فرهنگ و هنر و اخلاق، حیطه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راز و نیاز تا ساز و آواز است و در واقع در این مجموعه باید به‌گونه‌ای تلاش کرد که هیچ یک از حوزه‌های ماموریتی و تکلیفی این وزارتخانه، رشد کاریکاتوری نداشته باشد به‌عبارتی هم قرآن و نهج البلاغه و هم فرهنگ و هنر و هم موسیقی و سایر فعالیت‌های هنری توجه متناسب به خود را نیاز دارد.

خجسته‌پور اظهار امیدواری کرد همه کسانی که چه به‌صورت رسمی و چه کسانی که در حوزه‌های جامعه مدنی و در قالب سازمان‌های مردم نهاد، موسسات، آموزشگاه‌ها و .... در استان سمنان فعالیت می‌کنند، یاری‌گر مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده و در ارتقاء این مجموعه تلاش کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب، به‌عنوان سال جهش تولید گفت: وقتی کلمه تولید را می‌شنویم اذهان به سمت صنعت و کشاورزی می‌رود، اما بدون شک یکی از تولیدات فاخر می‌تواند تولید فرهنگی باشد. لازمه پیشرفت هر جامعه تولید آثار و کالای فاخر و ارزشمند فرهنگی است و اگر تولیدات فرهنگی، درآمدزا نیز باشند، اولا ایجاد انگیزه نموده و ثانیا در راستای ادامه‌ی فعالیت هنری نیز تاثیر مستقیم دارد.


وی اضافه کرد: اگر هنر درآمدزا نباشد، به گوشه عزلت می‌رود و باید توجه داشت که اگر انسان بخواهد به رشد برسد باید نیازهای اولیه و ثانویه خود را برطرف کند و عدم تامین هر کدام از آنها موجب رشد و اعتلا نخواهد شد.‌ امیدوارم جناب آقای فلاح (مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان) در راستای تولید کالاهای فرهنگی و هنری و درآمد زا تلاش کرده و هنر و فرهنگ این سرزمین را اعتلاء بخشد.

خجسته‌پور همچنین با تاکید بر لزوم سامان‌بخشی خبرنگاران در سطح استان اظهار امیدواری کرد تا مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی این اقدام ناتمام مدیرکل سابق را به فرجام رساند و تصریح کرد: هر هنر و هنرمندی برای دیده شدن نیاز به رسانه دارد و برای تقویت رسانه باید اهالی رسانه را تقویت کرد و بی‌شک فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ملجاء و پناهگاه اهل رسانه باشد. ارتباط وسیع با اصحاب رسانه از ملزومات موفقیت در حوزه فرهنگ و هنر است و انشالله با حضور آقای فلاح، یادگار خوبی در این زمینه برجا بماند.

وی در پایان سخنانش گفت: در استان سمنان و در راس تمامی مسئولان این استان، آیت الله شاهچراغی و جناب آقای آشناگر استاندار سمنان نگاه ویژه ای به حوزه فرهنگ و هنر داشته و اقشار مختلف مردم و بویژه اصحاب فرهنگ و هنر نیز فعال و پای کار هستند و فقط لازم است تا بستر سازی مناسب از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و این ظرفیت‌ها از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.
 

در ادامه محمد مهدی احمدی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر بر اساس انگیزه‌های انسانی و شخصیتی اقدام موثری را به انجام برسانیم، این اقدام ماندگار بوده و رضایت خدا و خلق خدا را در پی‌خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر می‌گوییم به عنوان یک خدمتگزار فرهنگ و هنر باید اخلاق مومنانه داشته باشیم، به آن علت است که باید قلبا به این عقیده معتقد باشیم که اهل هنر موجب پایداری یک حکومت هستند. 

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر امروز پیامبر اسلام به عنوان پیامبر رحمت معروف است، این ماندگاری و موفقیت به دلیل اخلاق نیکوی آن حضرت است.

احمدی کاهش مصرف کالاها و تولیدات فرهنگی در دوران کرونا را از نگرانی‌های مسوولان فرهنگی بیان کرد و اظهار داشت: هنرمندان و اهالی فرهنگ با اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی تلاش کردند تا این میزان نه تنها کاهش نیابد بلکه افزایش نیز یافت که این خود یکی از بزرگترین خدمات اصحاب فرهنگ و هنر است.‌

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان اینکه هنرمندان می‌توانند در اصلاح اخلاق عمومی جامعه تاثیرگذار باشند از فرشید فلاح، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان نیرویی فعال، جوان، با نشاط  و تحول ساز نام برد.
 

حجت الاسلام علی‌اصغر فضیلت مدیکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در آئین تودیع خود، گفت: به دلیل شرایط خاص کرونایی، طبق معمول و عرف این گونه جلسات عمل نشد و از همه دعوت به‌عمل نیامد.
 
وی با بیان اینکه هر آمدنی را قطعا رفتنی است و در تمام حوزه‌ها در سراسر هستی این قانون جامعیت دارد، یادآور شد: رسیدن به شناخت مستلزم آن است که با اضداد سرو کار داشته باشیم.
 
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان تصریح کرد: بدنه اجرایی و مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکیه بر پیشینه‌اش به این تجربه رسیده که جابه‌جایی مدیران سبب پویایی در سازمان و رشد و ارتقا می‌شود.

علی اصغر فضیلت اظهار کرد: مدیران سرمایه‌های ملی هر دستگاه هستند و سیاست جابه‌جایی سیاست درستی است.
 
وی گفت: در ابعاد مختلف، حوزه فرهنگ محجوب‌ترین حوزه‌هاست، چرا که عمده‌ترین، خطیرترین و وسیع‌ترین ماموریت‌ها را قانون‌گذار به این دستگاه واگذار کرده و برای او پاسخگویی حداکثری اما منابع مالی حداقلی را تعیین کرده است.
 
فضیلت در خاتمه بیان کرد: عرض مدیریت ارجح بر طول مدیریت است و همیشه از خدا خواسته‌ام که کیفیت کار و اثر بخشی‌ام را افزون نماید.
 

همچنین فرشید فلاح لاله‌زاری، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در آئین معارفه خود گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های استان سمنان وجود مفاخر و چهره‌های بزرگ و سرشناس در کشور است.
 
وی اظهار داشت: خادمان فرهنگ باید ملبس به لباس اخلاق و اندیشه باشند تا راه توسعه فرهنگی را بیابند یا بسازند.
 
فرشید فلاح ضمن بیان اینکه گام دوم انقلاب چراغ راه ارکان نظام است، ادامه داد: توجه به جوانان و سبک زندگی از مهمترین رویکردهای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان خواهد بود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان یادآور شد: ارتقاء فرهنگ و هنر صرفا با مشارکت تمامی اصحاب فرهنگ و هنر بوجود می‌آید نه گروهی خاص.
 
فلاح در خاتمه گفت: در پاسخ به اعتماد وزیر و استاندار محترم سمنان همه توان خود را به‌کار خواهم گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها