شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
چرا پویش «همراه کتاب در خانه» در تبریز به فرجام نرسید؟

پویش «همراه کتاب در خانه» که با هدف کاهش مراجعه حضوری مردم به کتابخانه‌های آذربایجان‌شرقی در حال اجرا است، برخلاف انتظار نه با استقبال مردم مواجه شد و نه به‌طور کامل تحقق یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، طرح ارسال کتاب و محصولات فرهنگی به منازل شهروندان تبریز که اندکی پس از شیوع ویروس کرونا در تبریز آغاز شده بود، در عمل اجرایی نشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی درباره جزئیات این طرح به خبرنگار ایبنا گفت: پویش «همراه کتاب در خانه» با مشارکت کتابفروشی‌های تبریز و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به‌منظور تسهیل خرید کتاب بدون نیاز به مراجعه حضوری به کتابفروشی‌ها در حال اجرا است و ارسال کتاب به تمام نقاط تبریز رایگان است و مشتریان فقط هزینه پشت جلد کتاب را پرداخت می‌کنند.

به‌گفته محمد محمدپور، این طرح با مشارکت 26 کتابفروشی تبریز در حال برگزاری است و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه استقبال مردم از این طرح و اینکه آیا ارسال کتاب‌ها واقعا رایگان است، به‌صورت ناشناس به‌عنوان مشتری کتاب با تعدادی از کتابفروشی‌های ذکر شده در طرح تماس می‌گیرم. اولین تماس تلفنی با کتابفروشی «فروزش» است، مسئول فروش هزینه ارسال کتاب را 10 هزار تومان عنوان می‌کند، سپس سراغ کتابفروشی «بانک کتاب» می‌روم و نحوه ارسال پستی کتاب را جویا می‌شوم، این کتابفروشی نیز شرط ارسال رایگان کتاب را خرید بالای 50 هزار تومان اعلام می‌کند. در ادامه تماس‌ها، کتابفروشی‌های «شهرکتاب»، «سپهر» و «علامه» ارسال رایگان را هم منوط به خرید بالای 100 هزار تومان عنوان می‌کنند و تنها کتابفروشی «دهخدا» هزینه‌ای برای ارسال کتاب از من درخواست نمی‌کند.

در نهایت به‌عنوان خبرنگار از دو کتابفروشی دیگر حاضر در پویش «همراه کتاب در خانه» در رابطه با میزان استقبال از این طرح سوال می‌کنم و با این پاسخ مواجه می‌شوم که مردم تبریز علاقه‌ای به خرید غیرحضوری ندارند. مسئول فروش کتابفروشی «دانشجو» در این باره می‌گوید: ما از سال‌ها قبل ارسال پستی کتاب را اجرا می‌کنیم و بارها با تبلیغات فراوان از مشتریان خواسته‌ایم تا تنها با تماس تلفنی کتاب‌هایشان را خریداری کنند اما مردم بیشتر دوست دارند خودشان برای خرید مراجعه کنند.
 
حمایت مادی از کتابفروشان شاید وقتی دیگر!
معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در رابطه با نحوه حمایت‌ این اداره‌کل از کتابفروشان در پویش «همراه کتاب در خانه» گفت: نقش ما بیشتر اطلاع‌رسانی در سایت و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر است و هیچگونه حمایت مالی از کتابفروشان انجام نداده‌ایم.

وحید حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که برخی کتابفروشان علیرغم اعلام ارسال رایگان کتاب‌، هزینه دریافت می‌کنند. آیا این کار تخلف نیست؟، گفت: اسم این اقدام را نمی‌توان تخلف نامید، چرا که این کتابفروشی‌ها به‌صورت داوطلبانه در این پویش شرکت کرده‌اند و هرف ما نیز تنها تسهیل خرید برای مردم و افزایش فروش کتابفروشان در دوره رکود بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا بود و ما در عمل ضوابطی برای طرح تعیین نکرده‌ایم.
 
بر اساس این گزارش، پویش «همراه کتاب در خانه» طرحی مناسب و به موقع بوده و هست که می‌تواند نقش موثری در کاهش تردد مردم به کتابفروشی‌ها و قطع زنجیره ویروس کرونا داشته باشد، اما در این بین نباید فراموش کرد که فرهنگ‌سازی برای سفارش تلفنی یا اینترنتی کتاب زمان‌بر است و به‌صورت مقطعی نمی‌تواند جوابگو باشد، از سوی دیگر مهم‌ترین مساله، آسیب‌پذیری صنف کتابفروشان است به‌خصوص در این بُرهه حساس که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و بخش عمده‌ای از مراجعان به کتابفروشی‌ها کاهش یافته، بد نیست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در کنار ارائه طرح و راهکار و حمایت معنوی، با اختصاص مبلغ ناچیزی کمک‌حال کتابفروشان در این رکود بازار کتابفروشی باشد تا شاهد اِعمال سلیقه‌های شخصی کتابفروشان و ارائه نرخ‌ها و شرایط متفاوت برای یک طرح واحد نباشیم. به‌طور قطع نباید تنها کتابفروشان مسئول به فرجام نرسیدن این پویش دانست، چراکه درآمد این قشر در عمل کفاف ارسال رایگان کتاب را نمی‌دهد و متولیان فرهنگی شهر باید جدی‌تر وارد میدان عمل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها