چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
پاسخ دقیق و علمی به پرسش‌های کودکان درباره کرونا

کودکان می‌توانند پاسخ دقیق و علمی پرسش‌های‌شان درباره بیماری کووید-19 را در کتاب «ویروس کرونا به زبان ساده» بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با شیوع ویروس کرونا در کشور، تعطیلی مدارس و تاکید بر ماندن در خانه، پرسش‌های زیادی در ذهن کودکان ایجاد شد و همه به دنبال یافتن پاسخی قانع کننده هستند. در این میان اغلب پدر و مادرها نمی‌دانند که چگونه باید بیماری کووید-19 را برای فرزندانشان توضیح دهند که هم متوجه خطرات این بیماری و چگونگی به‌وجود آمدن آن شوند و هم نگران و مضطرب نشوند. کتاب «ویروس کرونا به زبان ساده» می‌تواند منبع مناسبی در این زمینه باشد و به پرسش‌های کودکان پاسخ دهد.
 
«ویروس کرونا به زبان ساده» نوشته الیزابت جنر، کیت ویلسون، نیارا برتز با تصویرگری اکسل شفلر است که با ترجمه زهره حق‌بین به تازگی از سوی انتشارات کتاب یک به صورت مجازی منتشر شده.

 
 
زهره حق‌بین
 
زهره حق‌بین درباره این کتاب به ایبنا می‌گوید: «ویروس کرونا به زبان ساده» 6 آوریل از سوی انتشارات «Nosy Crow» در انگلستان به صورت مجازی به زبان انگلیسی منتشر شد. و از آنجایی که امروزه بحران کرونا تبدیل به موضوعی پیچیده برای کودکان شده و لزوم دسترسی به اطلاعات علمی به زبان ساده برای کودکان که به دنبال پاسخ سوالات خود درباره‌ این ویروس هستند، با ناشر انگلیسی کتاب وارد مذاکره شدیم و اجازه ترجمه آن را به زبان فارسی گرفتیم.
 
او در ادامه به روند ترجمه و انتشار این کتاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: من خیلی سریع شروع به ترجمه کتاب کردم و روز پنج‌شنبه (21 فروردین) آن را برای کسب مجوز به وزارت ارشاد تحویل دادم. سه‌شنبه (26 فروردین) مجوز صادر شد و نسخه‌ الکترونیک کتاب را به صورت رایگان منتشر کردیم. نسخه‌ چاپی کتاب هم با تصاویر نسخه اصلی، اول اردیبهشت ماه از سوی انتشارات کتاب یک منتشر خواهد شد.
 
این مترجم هدفش از ترجمه کتاب را این موضوع اعلام کرد تا به سهم خودش در این شرایط، بتواند کار مفیدی انجام دهد و با ارائه اطلاعات علمی به زبان ساده به بچه‌ها کمک کند تا آن‌ها هم‌ بتوانند در مبارزه با این بیماری همراهی کنند و با برداشتن‌ قدم‌های کوچک، تحولی بزرگ در مقابله با آن انجام دهند.
 
حق‌بین درباره محتوای کتاب نیز توضیح می‌دهد: «ویروس کرونا به زبان ساده» با ارائه مطالب مستند و علمی به زبان ساده، کودکان را به صورت واقعی با تعریف ویروس، پادتن، واکسن، ویرورس کرونا، بیماری کووید-19 و ... آشنا می‌کند و به آن‌ها می‌گوید اگر کسی کرونا بگیرد چه اتفاقی برایش می‌افتد و اینکه آن‌ها باید چه کارهایی انجام دهند تا مبتلا نشوند و دیگران را مبتلا نکنند و اینکه دانشمندان درحال تحقیق برای کشف واکسن و داروی آن هستند.
 
این مترجم می‌افزاید: همچنین نکته جالب دیگری که در این کتاب به آن اشاره شده، مشارکت دادن بچه‌ها در این ماجراست. در این کتاب به بسیاری از پرسش‌های بچه‌ها پاسخ داده می‌شود مثلا چرا نمی‌توانند پدربزرگ و مادربزرگ و اقوامشان را ببینند، چگونه می‌توانند مواظب باشند تا افراد پیر مریض نشوند؟ چرا والدین‌شان باید سرکار بروند، تکالیف‌شان را چگونه انجام دهند، چرا اماکن عمومی، پارک‌ها و جاهایی که قبلا می‌رفته‌اند، تعطیل است، چه زمانی می‌توانند دوستان‌شان را ببینند، چه زمانی وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد.
 
به گفته حق‌بین، نکته مثبت «ویروس کرونا به زبان ساده» این است که در عین حالی‌که به بچه‌ها اطلاعات دقیق علمی می‌دهد، این اطلاعات را به گونه‌ای بیان می‌کند که ترس، استرس و اضطراب در آن‌ها ایجاد نشود.
 
او در ادامه بیان می‌کند: برای تالیف و تولید این کتاب علاوه بر اینکه از سوی گروهی از مولفان شامل الیزابت جنر، کیت ویلسون، نیارا برتز نوشته شده است، گروهی از مشاوران شامل روان‌شناس، مشاور کودک، مشاور پزشکی و معلم مدرسه نیز بر آن نظارت داشته‌اند.
 
حق‌بین درباره میزان استقبال از کتاب هم می‌گوید: با اینکه مدت کوتاهی از انتشار آن در فضای مجازی می‌گذرد، تا به‌حال خیلی مورد استقبال قرار گرفته و بیش از سه‌هزار بازدید در تلگرام داشته. به علاوه بازدیدهایی که در اینستاگرام و سایت و ... صورت گرفته است. همچنین از سوی ایرانیان خارج از کشور هم استقبال خوبی انجام شده و معلمان، مربیان و والدین زیادی از خارج از کشور نسبت به انتشار کتاب علمی به زبان ساده برای کودکان درباره ویروس کرونا ابراز خوشحالی‌ کرده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها