پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
دست یاری فضای مجازی به‌سمت فعالیت‌های فرهنگی در روزهای خانه‌نشینی

روزهای قرنطینه خانگی شاید در ابتدا روزهای کرختی و بی‌حوصلگی نام گرفت اما با مدد گرفتن از فضای مجازی خیلی زود دریچه جدیدی به روی فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی در کشور گشوده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، در پی تعطیلی بیش از یک ماهه مدارس، دانشگاه‌ها و به عبارتی همه مراکز اوقات فراغتی و سپری کردن روزهای بی‌حوصلگی و کسلی دست یاری فضای مجازی به عنوان ابزاری قدرتمند برای گشودن دریچه‌ای جدید به دنیای فرهنگ و هنر توانست نگاهی تازه در این حوزه در کشور ایجاد کند.

در این مدت استان قزوین نیز همسو با سایر نقاط کشور به مرور وارد مرحله جدیدی از اقدامات فرهنگی در فضای مجازی شد، تا جائی که تمامی جشنواره‌ها، شب شعرها، مسابقات و اقدامات فرهنگی، هنری و کتابخوانی در قزوین دست یاری فضای مجازی را فشرد و اینک در آستانه تحولی جدید در این حوزه قرار دارد.

برگزاری پویش شعرخوانی #یار غمگسار در قزوین
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با همکاری مجمع شعرای آئینی کمیت، به مناسبت ولادت منجی عالم بشریت اقدام به برگزاری پویش شعر خوانی #یار غمگسار ویژه شعرا کرده است که علاقمندان می‌توانند با خوانش یک دقیقه ای سروده خود در این موضوع و ارسال آن به شماره تلفن 09369693713 در شبکه‌های اجتماعی تا تاریخ 30 فروردین در این پویش شرکت کنند.

برگزاری عصر شعر مجازی «مضطر»
عصر شعر مجازی« مضطر» به مناسبت نیمه شعبان با مشارکت و شعرخوانی شاعرین آئینی قزوین برگزار شد. در این شب شعر اسماعیل امینی، محمدجواد شرافت، حمید رمی، مهدی نظری و محسن قاسمی از شاعران برجسته استان قزوین در فضای مجازی برگزار شد و شاعران استان قزوین به شعرخوانی پرداختند.

مسابقه بزرگ کتابخوانی فضای مجازی در قزوین
فاطمه محمد بیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز از برگزاری مسابقه کتابخوانی، نقاشی سلامت خبر داد و گفت: در این طرح کودکان قزوینی با مطالعه کتاب‌های بهداشت و درمانی برداشت‌های خود را از موضوع کرونا و مقابله با شیوع این بیماری و رعایت نکات بهداشتی و درمانی در قالب نقاشی بیان کنند.

وی گفت: کودکان 4 تا 12 سال می‌توانند نقاشی‌های خود را در فضای مجازی به آدرس iranplir در پیام رسان سروش بفرستند.

برگزاری جشنوراه‌های فرهنگی و هنری بوئین زهرا به‌صورت مجازی
بسیج هنرمندان شهرستان بویین‌زهرا فراخوان تولید آثار هنری و فرهنگی ویژه هنرمندان و فرهنگیان این شهرستان را در فضای مجازی منتشر کرد. تولیدات این جشنواره باید با محوریت موضوعات جهادگران سلامت و مبارزه با کرونا، نهضت مقاومت و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، جهت تولید و اقتصاد مقاومتی بوده و در قالب هنر‌های تجسمی، پوستر، کاریکاتور، طراحی، نقاشی، موسیقی و سرود، سفالگری و مجسمه سازی، شعر و داستان، صنایع دستی، تذهیب و نگارگری، مینیاتور، نمایشنامه و فیلمنامه، فیلم و عکس و خوشنویسی باشد. علاقمندان میتوانند از تاریخ 20 فروردین تا 3 خرداد آثار خود را به آدرس پست الکترونیکی nebrahimkhani444@gmail.com و شماره پیام رسان واتساپ۰۹۱۲۸۸۱۷۵۷۸ ارسال کنند.

کشف استعدادهای کودکان قزوینی در جشنواره عصر جدید کرونایی
علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به برگزرای جشنواره عصر جدید کرونایی کودکان قزوینی گفت: والدین در این جشنواره میتوانند از استعدادها و توانمندی‌های کودکان خود در 3 حوزه مذهبی، هنری و ورزشی فیلم تهیه کرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: قرائت و ترتیل قرآن کریم، بیان حدیث و ترجمه،تعریف قصه قرآنی و زندگانی اهل بیت در بخش مذهبی ، شعر خوانی و دکلمه، قصه گویی، استنداپ کمدی، شیرین کاری، نقاشی و طراحی، کاریکاتور، کاردستی و موسیقی در حوزه هنری و حرکات خلاقانه ورزشی در بخش نهایی برای رقابت کودکان در نظر گرفته شده است.

وارثی گفت: در همین جشنواره مربیان مهدهای کودک نیز میتوانند روش‌های خلاقانه آموزش از راه دور خود را در قالب فیلم‌های 5 دقیقه ای برای  جشنواره به آدرس الکترونیکی www.mahdgazvin@gmail.com تا پایان روز پنجم اردیبهشت ارسال کنند.

جشنواره هنری و ادبی «بهارانه» در فضای مجازی برگزار می‌شود
در این جشنواره که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شده است، کودکان و نوجوانان میتوانند در دو بخش هنری و ادبی به رقابت بپردازند. در بخش هنری رشته‌های نقاشی و خوشنویسی، در بخش ادبی در رشته‌های شعر، داستان کوتاه و متن ادبی با موضوع بهار، امید و موضوع آزاد برای رقابت کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

بر اساس این فراخوان، علاقه‌مندان در دو گروه سنی ۷ تا ۱۳ سال و ۱۳ تا ۱۷ سال می‌توانند تا پایان اردیبهشت آثار خود را از طریق فضای مجازی (پیام رسان واتساپ) در بخش ادبی به شماره ۰۹۱۰۲۸۱۰۵۴۲ برای مهدی مردانی «کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان» و در بخش هنری به شماره ۰۹۱۲۷۸۷۶۸۲۳ برای فیروزه ولدآبادی «کارشناس هنری کانون استان» ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها