دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
نشریات و چاپخانه‌های فارس به فاصله‌گذاری اجتماعی پیوستند

در توقف فعالیت چاپخانه‌های فارس، روزنامه‌های این استان هم به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پیوستند و انتشار نسخه چاپی خود را متوقف کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روزنامه‌های استان فارس و شیراز هم‌راستا با دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا، از دو روز پیش که آغاز به‌کار رسمی نشریات و روزنامه‌ها بود، چاپ نسخه‌های کاغذی را از سر نگرفتند و برخی به نسخه اینترنتی بسنده کردند.
 
با اینکه روزنامه خبر جنوب به‌سیاق سال‌های گذشته در تعطیلات نوروزی اقدام به چاپ می‌کرد از روز شنبه 16 فروردین 1399 این رسانه پرپیشینه شیراز هم از چاپ باز ایستاد.
 
در شیراز دست کم 8 روزنامه استانی به چاپ می‌رسد که پس از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اغلب این نشریات حتی نسخه الکترونیک خود را هم از سر نگرفته‌اند و فقط اندک‌شماری از آنها مانند خبرجنوب، نیم‌نگاه، طلوع و افسانه سایت خود را به‌روزرسانی کرده‌اند.
 
شیراز نوین که جوان‌ترین روزنامه شیراز به‌شمار می‌رود، پس از تعطیلات نتواسته است در طرح فاصله‌گذاری سایت خود را هم به روز کند و روزنامه‌های عصرمردم و سبحان نیز از این رویه دور نماندند.
 
این درحالی است که بخش بزرگی از روزنامه‌های شیراز دارای امکانات چاپخانه مستقل نیستند، انتظار می‌رفت نسخه الکترونیک را برای آگاهی‌رسانی منتشر کنند اما اینگونه نشد.
 
در این میان تعداد صفحات روزنامه‌های شیراز هم کاهش یافته و روزنامه افسانه در 4 صفحه به‌روزرسانی می‌شود و روزنامه خبرجنوب، نیم‌نگاه و طلوع در 8 صفحه انتشار دارند.
 
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد و رسانه‌های مکتوب تمام ظرفیت خود را در فضای برخط و شبکه‌های اجتماعی برای تقویت جریان اطلاع رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفته‌های اخیر بکار خواهند گرفت.
 
صابر سهرابی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز همانند کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی کرونا مجددا با یادآوری تلاش‌های مستمر ۲۴ ساعته و مجددانه تمامی رسانه‌های کشور طی هفته‌های اخیر در امر اطلاع رسانی و آموزش مردم در نحوه پیشگیری و مقابله با کرونا ایجاد بستر ارتباطی موثر بین تمامی دستگاه‌ها فعال در ستاد ملی مقابله کرونا با مردم برای هم افزایی و همکاری و مشارکت ملی تقدیر و تشکر بعمل می‌آورد.
 
با این حال بسیاری از روزنامه‌نگاران، کارکنان چاپخانه‌های شیراز که نقشی در انتشار روزنامه‌ها و نشریات دارند در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دچار آسیب‎های اقتصادی شدند که دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس، عنوان کرد: در خصوص اعلام وصول‌ها پس از این اطلاعیه، برنامه‌ریزی لازم برای اعلام وصول براین اساس در دست اجراست تا هیچ‌گونه حقی از مطبوعات زایل نشود.
 
این درحالی است که به گفته خداجو، کارشناس چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شیراز دارای 108 چاپخانه فعال است و از این تعداد، فقط روزنامه‌های عصرمردم و خبرجنوب مجهز به دستگاه چاپ و دارای چاپخانه اختصاصی هستند و بقیه نشریات چاپشان را به چاپخانه‌ها سفارش می‌دهند.

در این میان، آنچه برخی روزنامه‌های شیراز را ناچار به توقف فعالیت حتی در فضای مجازی کرده است، نداشتن توجیه اقتصادی در نبود آگهی‌های تجاری و دولتی و توقف طرح اشتراک روزنامه‌ها و نشریات از سوی سازمان‌ها و ادارات دولتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها