جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
ویروس‌ها، دستمایه‌ای محبوب برای داستان‌های آخرالزمانی

نشریه TIME در بحبوحه شیوع جهانی کرونا، 9 کتابی که علاوه بر دریافت جوایز معتبر و محبوبیت بین مخاطبان، جهان آخرالزمانی را با محوریت یک ویروس یا وقایعی همچون سرما و زلزله به تصویر کشیده‌اند، معرفی کرده است.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با گذشت چندین ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان، هر روز این بیماری همه‌گیر جهانی، ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. به‌طور حتم این پاندمی به‌عنوان یکی از بزرگترین و تراژیک‌ترین بیماری‌های همه‌گیر در کنار طاعون، وبا، ابولا و ... در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد و در آینده دستمایه خلق آثار داستانی و‌ سینمایی بسیاری می‌شود.

اما امروز در جریان شیوع  COVID-19 در بعضی محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، فیلم‌ها و کتاب‌هایی که از گذشته به شیوع گسترده ویروس‌هایی مشابه کرونا پرداخته‌اند، معرفی می‌شود. در این میان کتاب‌هایی با موضوعی جذاب وجود دارند که بحث انتشار گسترده یک ویروس زمینه داستانی آن‌هاست و جهان آخرالزمانی موردنظر خود را بدین شکل به تصویر کشیده‌اند.
 
نشریه معتبرTIME ، در محتوای اخیر خود به معرفی کتاب‌هایی پرداخته که شاید در این روزها خواندنشان خالی از لطف نباشد. در ادامه این مطلب، 9 کتابی که علاوه بر دریافت جوایز معتبر و محبوبیت بین مخاطبان، جهان آخرالزمانی را با محوریت یک ویروس به تصویر کشیده‌اند، با ترجمه سینا تفنگچی معرفی می‌شوند.
 


«جنگ جهانی Z» ماکس بروکس
این رمان نگاهی گسترده به پاسخ اجتماعی-سیاسی به یک بیماری همه‌گیر و هیجان‌انگیز دارد. بروکس توضیح داده که چگونه کشورهای مختلف نسبت به ویروس اصلی واکنش نشان دادند و تنها در چند فصل اول، دولت چین سعی می‌کند شیوع ویروس را بپوشاند و دولت آمریکا نیز در میانه یک سال انتخاباتی است. این کتاب که در کشور چین ممنوع شده، تهدید واقعی ویروس یا حتی زامبی‌ها نیست، بلکه پاسخی روانشناختی به انکار و وحشت است.
 

«عبور» جاستین کرونین
سه‌گانه جاستین کرونین (گذرگاه، دوازده و شهر آینه)، داستانی است در آینده نزدیک؛ عواقب تلخ یک پروژه دولتی اکثر جمعیت جهان را آلوده کرده و آن‌ها را به چیزی مانند خون‌آشام‌ها تبدیل کرده است. گروهی از بازماندگان در کنار هم قرار می‌گیرند و متوجه می‌شوند که برای باقی ماندن به یک دختر 6 ساله نیاز دارند. از همین سو، حماسه‌ای از وحشیگری و قهرمانی برپا می‌شود.
 

«زمین شکسته» ان.کی. جمیسین
در سه‌گانه زمین شکسته، جادوگرانی موسوم به orogenes می‌توانند از وقایع منظم لرزه‌ای جلوگیری کنند یا از آن بکاهند، اما به دلایلی خودشان مورد حمله قرار می‌گیرند. جمیسین، که با این سه‌گانه به‌عنوان اولین کسی که موفق به کسب سه جایزه متوالی «هوگو» برای بهترین رمان شد، از روایت‌های درهم آمیخته برای محور داستان‌های کوهزادگان در پایان جهان استفاده می‌کند.
 

«Severance» لینگ ما
هنگامی که یک تب فاجعه‌آمیز در جهان شایع می‌شود، کاندیس چن به کار خود در زمینه تولید کتاب‌های تخصصی ادامه می‌دهد. Severance با اظهارنظری تاریک اما خنده‌دار درباره وسواس ما در مورد کار می‌پرسد که چگونه می‌توانیم زنده بمانیم وقتی که بیشتر زندگی روزمره غیرقابل تشخیص می‌شود.
 

«ایستگاه یازدهم» امیلی سنت جان ماندل
بعد از اینکه همه‌گیری آنفولانزای خوکی از بین می‌رود، بیشتر جمعیت جهان شامل گروهی از نوازندگان و بازیگران برای زنده نگه داشتن هنر خود در اطراف شهرک‌های تازه تاسیس سفر می‌کنند. در ادامه سفر گروهی، امیلی سنت جان ماندل تأثیر بیماری همه‌گیر را در تمام زندگی خود نشان می‌دهد. این رمان، یک فینالیست جایزه ملی کتاب 2014  بوده که شخصیت‌ها را از سراسر کره زمین و طی چندین دهه به هم گره می‌زند تا کشف کند که چگونه بشریت می‌تواند از هم پاشیده شود و سپس به هم بازگردد.
 

«عشق سال‌های وبا» گابریل گارسیا مارکز
رمان کلاسیک ادبی گابریل گارسیا مارکز یکی از بزرگترین داستان‌های عاشقانه است که تاکنون گفته شده است. در سال 1985 به زبان اسپانیایی منتشر شد و سه سال بعد به زبان انگلیسی ترجمه شد. «عشق سال‌‌های وبا» یک قرن قبل از آن، در شهری نامعلوم شبیه به کارتاژنا، در ساحل کارائیب کلمبیا آغاز می‌شود. فلورنتینوآریزا و فرمینا داازا جوان هستند و عاشق می‌شوند. ولی فرمینا تصمیم می‌گیرد با شخص دیگری ازدواج کند و نزدیک به 51 سال طول می‌کشد تا عشق آن‌ها تحقق یابد. در مقابل بازگشت به جنگ داخلی مکرر و تکرار بیماری همه‌گیر وبا، مارکز درباره مرگ، پوسیدگی و ایده عشق‌ورزی به‌عنوان بیماری تحقیق می‌کند.
 

«جاده» کورماک مک کارتی
این یک زمستان سرد در آمریکای پس از آخرالزمان است و یک پدر و پسر بدون نام در تلاش برای زنده ماندن در هنگام سفر در زمین‌های متروک هستند. در ادامه سؤالات پیچیده ای راجع به اخلاق، فرزندپروری و مسیرهایی که انسان برای ادامه حیات خود به‌وجود می‌آورد، مطرح می‌شود. رمان Cormac McCarthy  در سال 2006، برنده جایزه پولیتزر شد و پایانی ناخوشایند و فراموش‌نشدنی را به مخاطبان ارائه می‌کند.
 

« M» پِنگ شِپارد
درکتاب بسیار جذاب جادویی Peng Shepherd درحالی‌که یک طاعون عجیب در سراسر جهان گسترش می‌یابد، یک زوج جوان در عین ناامیدی، به دنبال محافظت از یکدیگر هستند. آن‌ها برای حفظ یکدیگر باید از مخفیگاهشان خارج شوند و به هرکاری روی بیاورند.
 

«منطقه یک» کلسون وایتهد
کتاب رمان‌نویس برنده جایزه پولیتزر در سال 2011 كلسون وایتهد، یک داستان معمولی آخرالزمانی زامبی‌طور نیست. وایتهد با ادغام داستان‌های ادبی، طنز و وحشت، منطقه یک را به دو دسته تمدنی تقسیم می‌کند: مردگان متحرک و زنده‌ها. بعد از اینکه بیماری‌ای همه‌گیر، زمین را ویران کرد، جمعیت باقی مانده سعی می‌کنند درحالی‌که با اختلال استرس پس از آخرالزمانی روبه‌رو می‌شوند، جهانشان را از نو بسازند. این رمان روی شهر تکه تکه شده نیویورک متمرکز شده است؛ جایی که شخصیت‌ها به سرعت مشکلات احتمالی نظم را در میان هرج و مرج کشف می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها