جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
از برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد تا جشنواره ملی قلم روستا در کردستان

استان کردستان در سال 98 میزبان رویدادهایی مهمی در حوزه فرهنگ مکتوب بود که از آن میان می‌توان به برگزاری کنگره بین المللی مشاهیر کُرد، برپایی نهمین دوره نمایشگاه کتاب استانی و نیز جشنواره ولی قلم روستا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، در سال 98 رویدادهای متعدد، متنوع و مهمی به‌طور عام در حوزه فرهنگ و به‌صورت ویژه در حوزه کتاب در کردستان برگزار شد؛ برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، رونمایی‌ها، جلسات نقد و بررسی کتاب، چاپ و تجدید چاپ‌های متعدد آثار، از آن جمله است. در زیر مروری اجمالی بر برخی از برنامه‌های حوزه کتاب انجام شده است.

سومین جشنواره «فرهنگ و ادبیات پرژه» در کامیاران
فراخوان سومین جشنواره ادبیات کردی پرژه» در دو بخش شعر (با موضوع آزاد) و شعر پژوهی (تعامل شعر کلاسیک و مدرن کردی و فارسی، تشریح وضعیت سبک‌ها و مکتب‌های ادبی در ادب کردی)، در بین استان‌های کردستان، کرمانشاه ، ایلام، لرستان و آذربایجان غربی اعلام شد که بعد از اتمام مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره 381 اثر ادبی شامل 373 اثر شعر از 112 شاعر و هشت مقاله از هشت نویسنده به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

مجتمع فرهنگی هنری شهرستان کامیاران در روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه میزبان این دوره از جشنواره پرژه بود که در طول 2 روز این جشنواره 60 شاعر کُرد بالغ بر ۱۰۰ قطعه ادبی خود را در سومین جشنواره منطقه‌ای پرژه قرائت کردند و 2 پنل خلاقیت در ادبیات از منظر شعر، داستان و نقد ادبی و پنل پویش ادبیات کلهری - فرصت‌ها و چالش‌ها در این دوره از جشنواره با حضور شاعران و علاقه مندان به فرهنگ و ادبیات کُردی برگزار شد.
 
برگزاری نخستین جشنواره و‌ نمایشگاه رسانه‌های کردی
بعد از اعلام فراخوان نخستین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های کردی، 884 اثر از نویسندگان و خبرنگاران چهار استان کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی و کردستان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و شهر سنندج از 8 تا 10 اردیبهشت 98 علاوه بر اهالی قلم غرب کشور میزبان مهمانان خارجی از ترکیه و کردستان عراق در این جشنواره بود. برپایی نمایشگاه مطبوعات کُردی، برگزاری چهار کارگاه آموزشی در بخش‌های خبر و تیتر، مصاحبه و گزارش، یادداشت و سرمقاله و صفحه‌آرایی با حضور اساتید کشوری ویژه اصحاب رسانه و برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور مهمانانی داخلی و خارجی از دیگر بخش‌های این جشنواره منطقه‌ای بود.

ویژه برنامه بهار کتاب کردستان
ویژه برنامه بهار کتاب کردستان شامل رونمایی از سه عنوان کتاب کُردی، اجرای گروه‌های موسیقی و دف نوازی، سخنرانی و تجلیل از فعالان حوزه نشر و کتاب، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که در این مراسم عبدالرحمن فهیمی، فریدون نوری، حسن پارسایی و لطیفه حسنی در حوزه چاپ، نشر و کتاب تقدیر و سال‌ها تلاش این فعالان فرهنگی ارج نهاده شد.

اعلام فراخوان کمیته خرید کتاب در کردستان 
اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در اطلاعیه‌ای از فراخوان کمیته خرید کتاب در راستای تقویت، توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در عرصه فرهنگ عمومی و حمایت از آثار مکتوب و منتشرشده ی نویسندگان، ناشران، مولفان و پدیدآورندگان حوزه ی کتاب استان در سال 98 خبر داد. در این فراخوان چاپ و تالیف کتاب‌های مرتبط با کودک و نوجوان (خصوصا آثار منتشره به زبان کردی)، آثار نویسندگان، مولفان، ناشرین استان، نگاه خلاقانه و هنرمندانه به واقعیت‌های حماسی و تاریخی استان کردستان، معرفی و توجه ویژه به دین، آیین، رسوم، سنت‌ها و مراسم و مناسک خاص مردم کردستان، ثبت فرهنگ شفاهی اعم از بازی‌های محلی و فرهنگ عامه متل‌ها و ضرب المثل‌های مناطق مختلف استان کردستان، آثار مرتبط با جغرافیا، مناطق و مناظر دیدنی، تاریخی و تفریحی استان کردستان در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، ترجمه آثار فاخر کردی به زبان‌های دیگر  از اولویت‌های خرید اعلام شد.

برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد
کنگره مشاهیر کُرد به منظور معرفی و شناخت بزرگان و مفاخر کرد در سطح بین المللی به همت استانداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در تیرماه سال 98 در سنندج برگزار شد. کمیته علمی این کنگره از ماه‌های قبل در جلسات مختلف 30 مشاهیر کُرد در قید حیات و کُردشناسان در سطح بین المللی را در حوزه‌های هنر، زبان و ادبیات، علوم انسانی، کشاورزی، پزشکی و علوم پایه معرفی کرد که تا کنون این اتفاق در هیچ جای دنیا روی نداده است که در نوع خود بی‌نظیر بود. 
 
کنگره مشاهیر کُرد، 11 تیر 98 با برگزاری مراسم افتتاحیه و قرائت پیام‌ رئیس جمهور آغاز شد و از مهمترین اتفاقات آن می‌توان به بازگشت مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار پس از ۳۸ سال دوری از وطن اشاره کرد و این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت. برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی اساتید خوشنویس ایران، برپایی نمایشگاه کتاب، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، برگزاری چندین شب شعر و کنسرت‌های موسیقی، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی کنگره مشاهیر کُرد؛ افتتاح پارک مشاهیر کُرد در زمینی به مساحت سه هزار و ٥۰۰ مترمربع و نصب ۱۰ سردیس مشاهیر کُرد ساخته شده توسط هنرمند استاد‌هادی ضیا الدینی و اعطای کلید طلایی شهروندی به مشاهیر از جمله ویژه برنامه‌های و اتفاقات فرهنگی بود که در طول برگزاری این کنگره در سنندج برگزار شد. 
 
ثبت نام 31 کتابفروشی کردستان در طرح تابستانه کتاب
یازدهمین دوره طرح «توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها» با عنوان (تابستانه کتاب ۹۸) با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» از ۲۵ تیر تا ۳ مرداد به مدت ۱۰ روز در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا شد که در راستای اجرای آن 31 کتابفروشی استان شامل 22 کتابفروشی در مرکز استان و 9 کتابفروشی در شهرستان‌های تابعه استان مشارکت داشتند.         

کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتابخوانی
دومین کارگاه آموزشی ویژه تسهیلگران و مربیان جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان کردستان با حضور ۵۰ مربی و تسهیلگر کتاب و کتابخوانی استان زیر نظر  زینب سنچولی و اسماعیل یزدان پور از پژوهشگران کتابخوانی و اساتید این حوزه در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج به مدت 2 روز برگزار شد. ثبت ۲۰۰ جام باشگاه‌های کتابخوانی در کردستان و پرداختن به زبان و ادبیات کوردی در اولویت جام باشگاه‌های کتابخوانی از جمله مهمترین مباحث مطرح شده توسط دبیر اجرایی باشگاه‌های کتابخوانی در استان اعلام شد.
 
دومین دوره جایزه ادبی کتاب سال کردستان 
دومین دوره جایزه ادبی کتاب سال کردستان شامگاه چهارشنبه (۲ مرداد) با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به‌همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و به‌منظور حمایت و تشویق مولفان، مترجمان، مصححان و ناشران استان و حفظ و ارتقای هویت فرهنگی و با برگزاری پنل تخصصی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز آغاز به کار کرد.

این جایزه به آثار برتر در حوزه‌های دین و فلسفه، حقوق و سیاست، تاریخ، ادبیات، جامعه شناسی، هنر و معماری، زبانشناسی، جغرافیا و حوزه کودک و نوجوان تعلق گرفت که بعد از اتمام مهلت ارسال آثار، ۴۳۲ اثر از ۴۶ ناشر استان به این دبیرخانه این جایزه ادبی ارسال شد و در اختتامیه از ۲۲ کتاب منتخب، جایزه کتاب برتر و کتاب شایسته تقدیر تجلیل شد. در طول دو روز برگزاری این جایزه ادبی سه پنل تخصصی با موضوعات نوشتن به مثابه سرمایه اجتماعی، تاثیر ترجمه بر تولید ادبی و سیمای زنان در ادبیات معاصر کردی برگزار شد و طی آن نویسندگان و افراد صاحبنظر پیرامون موضوعات به بحث و تبادل نظر کردند.
 
چاپ کتاب «خیابان، صحنه تئاتر» 
کتاب «خیابان، صحنه تئاتر» به مناسبت چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به قلم کریم خاوری به نگارش درآمده و در ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات گوتار چاپ و در جشنواره میان هنرمندان، شرکت کنندگان، اساتید و میهمانان ویژه توزیع شد.

برپایی نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان
نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان از ۱۰ مهر  در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی استان کردستان با حضور 379 ناشر داخلی و خارجی به مدت یک هفته آغاز به کار کرد که در آن 43 ناشر بین المللی و نمایندگی ناشران خارجی، 12 ناشر استانی و 156 ناشر مستقل ،90 نمایندگی ناشران کشور در این دوره از نمایشگاه حضور یافتند. 218 غرفه در این دوره از نمایشگاه دایر شد و کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه با ۳۰ درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار گرفت که در طول مدت برگزاری آن ۷۱ هزار و ۴۶۵ عنوان کتاب هم از ناشران داخلی و  ۹ هزار و ۳۷۲ عنوان کتاب از ناشران بین‌المللی در این دوره نمایشگاه عرضه شد که از این تعداد 2 هزار و 500 عنوان را کتاب‌های کُردی انتشارات اقلیم کردستان تشکیل داده بود.

برگزاری ۸ نشست تخصصی، سه همایش و تجلیل از ۱۶مروج حوزه کتاب از جمله برنامه‌های جنبی این دوره از نمایشگاه بود و سالار عثمان قائم مقاوم وزیر روشنبیری اقلیم کردستان عراق به همراه هیئتی از مهمان‌های خارجی و معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی هم از مهمان‌های داخلی نهمین دوره نمایشگاه کتاب استان کردستان بودند.

برگزاری دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی در قروه
۳۰۰ اثر از ۱۰۱ شاعر کشوری از استان‌های قم، مشهد، اصفهان، زنجان، همدان، بوشهر، تهران، خوزستان، کردستان و کرمانشاه به دبیرخانه دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی در قروه رسید. برگزاری کارگاه شعر با حضور عبدالجبار کاکایی، مصطفی محدثی خراسانی و بهروز خیریه در اولین روز از برگزاری این کنگره بود که نهایتا تعداد ۲۸۱ اثر در بخش اصلی زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال با موضوع نهضت عاشورا و شهید و شهادت و همچنین بخش ویژه با موضوع شهدای استان کردستان و مدافعین حرم به دبیرخانه این کنگره ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
اهدای حواله 400 میلیون ریالی کتاب به کردستان در هفته کتاب 
اهدای کتاب به مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های استان‌های کشور برای دومین سال متوالی از سوی دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت که سهم استان از این طرح اختصاص حواله 400 میلیون ریالی خرید کتاب بود.

برپایی فروشگاه و نمایشگاه کتاب با حضور ناشران استانی، رونمایی از تازه‌های نشر، برگزاری برنامه کتاب‌گردی و بازدید از جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی با حضور مقامات استانی، نواخته شدن زنگ بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در مدارس استان، همایش تجلیل از فعالان حوزه‌ کتاب، جشنواره کتاب با حضور ناشران و فعالان حوزه کتاب استان، اهدای کتاب به مدارس و کتاب‌خانه‌های شهری و روستایی، اختصاص بخشی از خطبه‌های نماز جمعه به موضوع فرهنگ مطالعه کتاب توسط امامان جمعه و تجلیل از ۲۰ نویسنده و فعال فرهنگی استان در قالب نخستین جشنواره سراسری قلم روستا از جمله برنامه‌های استان در تمامی شهرستان‌ها در هفته کتاب اعلام شد.

برگزاری هشتمین همایش منطقه‌ای شعر انتظار در بیجار
فراخوان این همایش در دو بخش شعر کوردی و فارسی اعلام شد، که بعد از اتمام مهلت ارسال آثار ۱۵۰ اثر ادبی از ۵۰ شاعر کشور از استان‌های زنجان، قزوین، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، قم و کردستان به دبیرخانه این همایش ارسال شد و آثار رسیده در قالب‌های شعر، غزل، نثر و قصیده بود که در نهایت حدود ۱۵ اثر برای ارائه در همایش انتخاب شد.
 
برگزاری جشنواره ملی «قلم روستا» در کردستان 
جشنواره ملی «قلم روستا» 24 آبان‌ماه و با تجلیل از برگزیدگان در روستای آویهنگ از توابع بخش مرکزی سنندج با هدف کشف استعدادهای درخشان بومی روستایی در حوزه نویسندگی، تحقق حاکمیت احکام و ارزش‌های الهی و تقویت مبانی فکری و عقیدتی روستائیان، جریان‌سازی و تولید آثار فاخر فرهنگی در حوزه روستاهای سراسر کشور، ارج نهادن و معرفی توانمندی‌ها و مهارت‌های ادبی روستائیان، ایجاد تعادل و توازن در تحقق عدالت اجتماعی حوزه فرهنگ و هنر روستائیان، ایجاد فضای همدلی و هم افزایی در بین نخبگان روستایی سراسر کشور برگزار شد.

29 کتابفروشی کردستان مجری طرح پاییزه کتاب
29 کتابفروشی استان در اجرای طرح پاییزه کتاب مشارکت کردند که از این تعداد 21 کتابفروشی در مرکز استان و هشت کتابفروشی در شهرستان‌های تابعه بودند. کتابفروشی‌های آراس، آرسام، آشتی، آمیار، آینده، احمدی، پیشه وا، توحید، دانشمند، رها، زانست، زانکو، زانکو، زاهدی، شار، مهرگان، نشر فرهنگ، هرمس، کاردوخ، کاروان، کتاب ژیرا، کتاب شهر، کتاب نالی، کتاب هفت، کتابسرای الوان، کتابسرای روشنبیر، کتابسرای نگاه، کتابسرای کلام و کتیبی مانگ در استان از جمله کتابفروشی‌های مجری طرح پاییزه کتاب ۹۸ در کردستان بودند.
 
پویش کتابگردی با شعار «من هم می‌آیم» در کردستان
همزمان با اخرین روز از بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، فرماندار سنندج، جمعی از مسئولان و واصحاب فرهنگ و هنر استان با تعدادی از کتابفروشی‌های شهر سنندج دیدار کردند و حال خوش خواندن را با همدیگر تقسیم کردند.
 
طرح پویش کتابگردی با شعار من هم می‌آیم با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشی به کتابفروشی‌ها و ایجاد روحیه نشاط و مشارکت در میان جوانان و خانواده‌ها اجرا شد و اهالی فرهنگ و هنر کردستان با شرکت در این پویش از انتشارات کردستان، شیخی، بیرا، مادیار، ژیار، روشنبیر، غزالی و میدیا در سطح شهر سنندج بازدید و با این حرکت خواستار رونق کتابخوانی در جامعه شدند و حال خوش خواندن را با هم تقسیم کردند.
 
جانمایی نسخه خطی قرآن کاتب هورامانی در سروآباد
سومین قرآن خطی کشور از نظر بزرگی از آثار لقمان احمدی، کاتب نامی منطقه هورامان در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد جانمایی شد.
 
بهره مندی 1235 کردستانی از بیمه صندوق اعتباری هنر
به‌گفته مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، در حال حاضر 1235 نفر از اهالی فرهنگ و هنر استان کردستان از طرح بیمه تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر بهره‌مند شده‌اند. به گفته ماجد رموزی، در سال 98 پس از بررسی تعدادی از درخواست‌های اهالی فرهنگ و هنر132 نفر مشمول بیمه تأمین اجتماعی، 21 نفر مشمول دریافت طرح کمک مستمری، 22 نفر از هنرمندان دارای بیماری خاص و هزینه بر مشمول طرح بیمه تکمیلی و 72 نفر مشمول کمک بلاعوض شدند.

برگزاری مسابقه آنلاین کتابخوانی با من بخوان در کردستان
مسابقه آنلاین کتابخوانی با من بخوان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در اخرین روزهای سال 98 پیش بینی شد و این مسابقات با شرکت بیش از 300 دانش آموز با نیاز ویژه دختر و پسر دوره ابتدایی، متوسطه دوره اول پیش حرفه ای و متوسطه دوره دوم حرفه ای به منظور گسترش عدالت آموزش از طریق آموزش‌های مجازی و ارتباط هر چه بیشتر مجازی با دانش آموزان برگزار شد.

توزیع 20 هزار جلد کتاب کُردی و اهل سنت در کتابخانه‌های عمومی کردستان
به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان 242 عنوان کتاب کُردی و اهل سنت در 20 هزار نسخه در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی استان توزیع شده است که از این تعداد 36 عنوان کوردی و بقیه ویژه اهل سنت است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری انتشاراتی‌های استان تهیه و به کتابخانه عمومی ارسال شده است.

مناسب سازی فضای کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندج برای استفاده معلولان
یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در کردستان در سال 98 مناسب سازی فضای کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندج برای استفاده معلولان و کم توانان جسمی و حرکتی بود که این اقدام در راستای اجرای مصوبه جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج صورت گرفت. بخش نابینایان و کم بینایان در کتابخانه عمومی فردوسی سنندج، در حال حاضر دارای 125 عضو فعال و دارای 13 هزار و 700 عنوان کتاب صوتی و 70 عنوان کتاب بریل است.

اجرای 303 ویژه برنامه در هفته کتاب کردستان
به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، برگزاری ۸۸ نشست کتاب خوان، ۶ نقد و بررسی کتاب، ۶ رونمایی از کتاب، ۱۸ مسابقه کتابخوانی، ۳۰ نمایشگاه کتاب و ۲۰۱ برنامه مشاوره، قصه گویی و کتابخوانی از جمله برنامه‌های هفته کتاب در استان کردستان بود. افتتاح بخش کودک کتابخانه شهید بهشتی دیواندره، افتتاح نخستین کتابخانه سیار مشارکتی ایران در قروه، افتتاح بخش کتاب خطی، سنگی و سربی در کتابخانه شهید برهان عالی شهرک بهاران سنندج، بازگشایی کتابخانه ماموستا هژار سنندج و افتتاح کتابخانه در روستای تنگیسر و برگزاری جشن ویژه تقدیریر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در روز 29 آبان را از دیگر برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی استان در بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بود.
 
برگزاری سلسله نشست‌های «دوشنبه‌های با کتاب» در کردستان
سلسله نشست‌های «دوشنبه‌های با کتاب» با دعوت از دوستداران به کتاب و کتابخوانی در استان هر دوشنبه در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با برگزاری برنامه‌های ویژه ای مانند نقد و بررسی کتاب، رونمایی  از کتاب و  نشست‌های کتاب خوانی برگزار شد.
 
مسابقه کتاب‌خوانی ویژه آثار مقام معظم رهبری در سنندج 
مسابقه کتاب‌خوانی ویژه آثار مقام معظم رهبری با همکاری کتابخانه‌های عمومی، دفتر نماینده ولی فقیه و صدا و سیمای مرکز کردستان برنامه ریزی شد که در این مسابقه کتابخوانی 8 هزار و 120نفر شرکت کردند. در این مسابقه کتاب‌خوانی ۵ اثر «دغدغه‌های فرهنگی»، «کار باید تشکیلاتی باشد»، «ژرفای نماز»، «مطلع عشق» و «بیانیه گام دوم انقلاب» از آثار مقام معظم رهبری(دامت برکاته) معرفی‌شده بود.
 
افتتاح بخش نگهداری اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی در سنندج
بخش نگهداری اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی «برهان الدین حمدی» با حضور محمد عبدالملکی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان؛ سید انور رشیدی و ارسطو گویلی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج و جمعی از فعالان فرهنگی در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج افتتاح شد. بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه‌های عمومی استان در فضایی به مساحت بیش از ۳۰ متر مربع در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی راه اندازی شد و در این بخش بیش از ۵۱۵ نسخه، شامل ۵۹ نسخه خطی، ۳۲۸ چاپ سربی و ۱۲۸ کتب سنگی در شرایطی استاندارد نگهداری می‌شود.
 
تولید ۱۴ عنوان کتاب در حوزه هنری کردستان تا پایان سال
به گفته معاون فرهنگی حوزه هنری استان کردستان، این نهاد انقلابی در راستای حمایت و تقویت فرهنگ و هنر کردستان، ۱۴ عنوان جلد کتاب به قلم نویسندگان فاخر کرد در زیر چاپ و انتشار دارد.

ثبت ۲۵ اثر در دبیرخانه دومین جشنواره استانی تئاتر وتار
در مجموع ۲۵ اثر نمایشنامه ای از سراسر استان آمادگی خود را جهت حضور در این جشنواره اعلام کرده اند و خروجی این جشنواره به جشنواره تئاتر ماه معرفی خواهد شد و اجرای عمومی سایر نمایش‌های اجرا شده در جشنواره وتار هم در تهران اکران می‌شود.
 
کتاب «خەوزران» روانه بازار نشر شد
سراج بناگر نویسندە شهیر سنندجی تازەترین اثر خود را بە زبان کردی سنندجی با عنوان «خەوزڕان» چاپ و روانەی بازار کرد که خەوزران در ۱٨۷ صفحە وتوسط انتشارات خانی منتشر و روانە بازار شدە است. از سراج بناگر نویسندە نامدار سنندجی همچنین یک مجموعە شعر و هفت مجموعە داستان کوتاە بە زبان فارسی منتشر شدە است.
 
برگزاری همایش استانی طلیعه رحمت
همایش استانی شاعران آیینی با عنوان طلیعه رحمت با حضور استاد ولی ا... کلامی زنجانی و شاعران برتر استان با مشارکت وهمکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در را در محل سالن شهدای گمنام ناحیه مقاومت بسیج سپاه سنندج برگزار شد.
 
اعلام فراخوان همایش ملی شهید شیخ الاسلام
برنامه ریزی برگزاری این همایش ملی از خرداد ماه ۹۸ در حوزه هنری در راستای منویات مقام معظم رهبری به انجام رسید و در اولین برنامه فراخوان همایش در قالب محورهای مختلف از جمله ماموستا شیخ الاسلام و تقریب مذاهب اسلامی،ماموستا شیخ الاسلام و سرگذشت علمی و دینی، ماموستا شیخ الاسلام و خدمات فرهنگی و اجتماعی، ماموستا شیخ الاسلام و وحدت ملی و انسجام اسلامی، ماموستا شیخ الاسلام و  رهبر معظم انقلاب اسلامی، ماموستا شیخ الاسلام و حکومت اسلامی، ماموستا شیخ الاسلام و نسل جوان اعلام شد.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس کردستان در کردستان
به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان دانشنامه دفاع مقدس کردستان تدوین می‌شود و حدود سه سال است که کار بر روی این دانشنامه در حال انجام است و از 2 هزار و 500 مورد و فهرست معرفی شده براساس بررسی‌های صورت گرفته 900 مدخل به تصویب رسیده است.

در سال 98 بالغ بر 250 مقاله به منظور معرفی شایسته شهدای استان به نگارش در آمده است که پس از بررسی‌های کارشناسی و رفع ایرادات احتمالی و تدوین نهایی در این دانشنامه ثبت می‌شود.

اعلام فراخوان یازدهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره
فراخوان یازدهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره یادواره شاعر برجسته استاد محمد انصاف جویی متخلص به "ئه هوه ن" در سال 98 در استان اعلام شد. جشنواره یازدهم در دو بخش داستان (کردی و فارسی) و شعر (کردی و فارسی) و همچنین مقالات پژوهشی با محوریت بررسی آثار استاد محمدانصاف جویی برگزار می‌شود و در بخش شعر و داستان با زبان کُردی تمامی شاعران و داستان نویسان کُرد زبان از سراسر ایران می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، اما در بخش داستان و شعر فارسی تنها نویسندگان و شاعران استان کردستان می‌توانند شرکت کنند.
 
افتتاح کتابخانه‌های تخصصی در سنندج
افتتاح کتابخانه‌های تخصصی هنر و جنگ با ۱۰۰۰ عنوان کتاب در محل حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان از دیگر اقدامات در بخش توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کردستان در سال 98 بود.
 
برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع «در خانه می‌مانیم» در کردستان 
اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان کردستان در راستای پویش‌های ملی «در خانه بمانیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم» جشنواره‌های فرهنگی و هنری را در بخش‌های مختلف برگزار می‌کنند.

راهیابی ۷۴ اثر به مرحله نهایی دوازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه
به گفته مسئول کمیته علمی دوازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه 74 اثر به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره در زمان مشخصی که بعدا اعلام می‌شود، برگزار خواهد شد. بعد از اتمام مهلت ارسال آثار 681 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، ادامه داد: فراخوان دوازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه در چهار بخش، داستان کوتاه کُردی، داستان کوتاه فارسی، بخش کودک و نوجوان و بخش مقاله اعلام شد که بعد از داوری مرحله اول این جشنواره تعداد 74 اثر جواز رقابت در مرحله نهایی جشنواره را کسب کردند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور خوانش آثار انتخاب شده بخش نهایی جشنواره با اپلیکشینی که برای جشنواره تعریف شده و شبکه‌های مجازی به‌صورت نوشتاری، صوتی و تصویری برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه و خوانش آثار برگزیده هم به‌صورت حضوری در زمان مشخصی که بعدا اعلام می‌شود، برگزار خواهد شد.
 
اهدای 5569 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی کردستان در 10 ماه اول سال 98
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان از اهدای 5569 جلد کتاب در 10 ماه نخست سال 98، از سوی دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای مردمی به کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: این میزان اهدا کتاب رشد 40 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و اهدای کتاب در راستای ارتقای آگاهی و بصریت جامعه و توسعه فرهنگی، حرکتی ارزشمند و قابل توجه است و می‌تواند زمینه توسعه کشور را فراهم سازد.
 
کتابخانه‌دار شدن روستای «سلین» به‌همت یک طبیعت‌گرد
با ایجاد پویشی در فضای مجازی و ظرف مدت 4 ماه، روستای «سلین»، یکی از روستاهای هدف گردشگری کردستان، به همت یک دختر جوان سنندجی طبیت‌گرد و عکاس صاحب کتابخانه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها