چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کرونا نتوانست انس و الفت کودکان با کتاب را کم کند

با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و هشدارهای وزارت بهداشت برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدتی است که کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تعطیل شده‌است اما کتابداران استان سمنان دست از فعالیت برنداشته‌اند و به شیوه‌های مختلف به ترویج کتابخوانی می‌پردازند‌.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، در روزهایی که تنها خانه‌نشینی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک می‌کند، این بار تکنولوژی و فضای مجازی است که به کمک کتابخانه‌ها و کتابداران آمده است تا روزهای شاید کسالت‌بار را، با دلتنگی کمتری بگذرانیم. با این حال گویا دلتنگی و نگرانی تنها منحصر به جمع خانواده و دوست و آشنا نیست؛ فعالیت تعدادی از کتابداران در فضای مجازی حکایت از دلتنگی کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها دارد و باید این ارتباطات از راه دور را قدر بدانیم که امید و انگیزه می‌دهد تا این روزهای سخت را تاب بیاوریم.

زهرا خادمیان کتابدار کتابخانه عمومی شهید شاهچراغی دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: معرفی کتاب و تهیه ویدیو از آن، سرگرمی ارزشمندی برای بچه‌ها است. آن‌ها به محتوا می‌اندیشند، چیدمان مطالب را آماده می‌کند و گاه ضبط یک ویدیو ساعت‌ها زمان می‌برد. 

وی گفت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و کتابخانه‌ها تعدادی کتاب از کتابخانه به خانه آوردم تا در روزهای خانه‌نشینی، همدمی برای دخترم و سایر علاقه‌مندان کتاب باشد. سعی کردم کتابخوانی را به سرگرمی جذابی برایش تبدیل کنم. باهم کتاب می‌خواندیم، نمایش بازی می کردیم، شعر می‌خواندیم و از خود فیلم می‌گرفتیم تا اینکه یکی از ویدیوهای معرفی کتاب دخترم را در گروه مدرسه‌اش به اشتراک گذاشتم و با استقبال بسیاری روبه‌رو شد؛ بسیاری از دانش آموزان مدرسه عضو کتابخانه هم هستند، آن‌ها هم یک‌به‌یک به ضبط و به اشتراک‌گذاری ویدیوهای معرفی کتاب پرداختند.

زهرا خادمیان ادامه داد: با استقبال بچه‌های مدرسه پویش معرفی کتاب را به گروه‌های خانوادگی، آشنایان و اعضای کتابخانه نیز بسط دادم. معرفی کتاب و تهیه ویدیو سرگرمی ارزشمندی برای بچه‌ها است؛ آن‌ها به محتوا می‌اندیشند و برایشان مهم است که بدون اشتباه صحبت کنند و گاه ضبط یک ویدیو ساعت‌ها زمان می‌برد. من فکر می‌کنم همه این ها مطلوب و دلپذیر است چراکه هر یک دقیقه بیشتر با کتاب بودن، به پویایی ذهن و زندگی آن ها کمک می‌کند.


کتابدار کتابخانه شهید شاهچراغی دامغان خطاب به مردم ایران و به ویژه اعضای کتابخانه عمومی شهید شاهچراغی دامغان، گفت: بیایید این روزها را در خانه بمانیم و به راه‌های جدیدی برای سرگرم کردن خود و فرزندانمان فکر کنیم؛ بازخوانی کتاب‌هایی که قبلا خوانده‌ایم و اجرای نمایش از آن‌ها می‌تواند یکی از راه ها باشد.

زهرا خادمیان یادآور شد: با توجه به شرایط موجود امکان استفاده رایگان از نسخه الکترونیک و یا صوتی کتاب‌ها در بسیاری از اپلیکیشن‌ها فراهم شده و بهتر است فرصت مطالعه این کتاب‌ها را از دست ندهیم.

حنیفه صفری، رئیس کتابخانه مرکزی سمنان در گفت‌وگو با ایبنا، گفت: بعد از تعطیلی کتابخانه با تشکیل گروهی مجازی متشکل از کتابداران بخش‌های مختلف ایده‌های مختلف را بررسی کردیم. تقسیم‌کارها انجام شد و کتابخانه مرکزی سمنان در فضای مجازی دوباره جان گرفت.

وی گفت: ۱۸ سال است که به‌عنوان کتابدار خدمت می‌کنم، تجربه حضور در چندین کتابخانه و دوستی‌هایی که در این مدت بر پایه برنامه‌های فرهنگی شکل گرفت، دفترچه تلفن مرا مملو از اسامی کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر کرده است.

رئیس کتابخانه مرکزی سمنان یادآور شد: علاوه بر این موارد، کتابخانه مرکزی سمنان نیز از مراکز فرهنگی پر رفت و آمد محسوب می‌شود، اعضای بسیاری دارد و ماه پایانی سال عموما میزبان برنامه‌های فرهنگی متنوعی است اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه برای ما باورنکردنی بود. کلی برنامه داشتیم که بی‌سرانجام ماند.

حنیفه صفری بیان کرد: ماندن در خانه و گذران وقت با دو فرزندم مرا به فکر سرگرم کردن قشر کودک و نوجوان در ایامی که مدارس تعطیل و «پویش در خانه بمانیم» دائما تکرار می‌شود، فرو برد؛ بنابراین اولین کار ما این بود که در فضای مجازی گروهی متشکل از کتابداران کتابخانه مرکزی سمنان تشکیل دادیم و ایده‌های گوناگون را با هم بررسی کردیم.

وی اظهار کرد: مسابقات کتابخوانی نهاد ویژه روزهای تعطیلی کتابخانه عمدتا محور فعالیت‌های ما در این روزها است. علاوه بر این؛ کتابداران بخش کودک عهده‌دار اجرای برنامه‌های قصه گویی، شعرخوانی، آموزش کاردستی و معرفی کتاب کودک هستند و بقیه همکاران نیز با تهیه ویدیوهای معرفی کتاب میل کتابخوانی را در مخاطبان کتابخانه مرکزی سمنان زنده نگه می‌دارند.

رئیس کتابخانه مرکزی سمنان گفت: بازخوردهای اعضا به فعالیت مجازی کتابخانه مرکزی سمنان بسیار دلگرم‌کننده است کودکان از ویدیوهای آموزش کاردستی بسیار استقبال کرده‌اند و از کاردستی‌هایی که می‌سازند برای ما تصاویری ارسال می‌کنند.


حنیفه صفری خطاب به مردم ایران و به ویژه اعضای کتابخانه مرکزی سمنان گفت: ما دشواری‌های بسیاری را از سر گذرانده‌ایم این روزها نیز می‌گذرد. بهتر است با رعایت بهداشت، ماندن در خانه و دوری از اجتماعات آسیب کمتری به خود و اطرافیانمان وارد کنیم. بیایید این روزها را در خانه بمانیم، جمع‌های کوچک خانوادگی را قدر بدانیم و با مطالعه کتاب و بازی‌های خانوادگی لحظه‌های شیرینی خلق کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها