سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
میدان کتاب یا توقفگاه لودرها؟!!

میدان کتاب دامغان که سابقا میدان ورزش نام داشت نه تنها فاقد اِلمان است؛ بلکه مدت‌هاست که به توقفگاه بولدوزرها و لودرها در این شهر بدل شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، محمود بانی _ اِلمان‌های شهری تجلی بخش هویت شهرها به‌شمار می‌آیند و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان رسالت اجتماعی مدیریت شهری است. در این میان، نصب المان‌های شهری کتاب در سطح جامعه، نماد آشتی‌دادن شهروندان با کتاب است و ارتقای فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان باید یکی از دغدغه‌های فرهنگی مدیریت شهری باشد. در شهر و جامعه‌ای که سرانه مطالعه اهالی آن بالا باشد، بی‌شک نظم، احترام به قانون، صیانت از محیط زیست، رعایت حقوق شهروندی و ... به عنوان یک فرایند بدیهی در کالبد شهر جریان می‌یابد که این موضوع بستر و چشم‌انداز مناسبی از یک شهر آرام و ایمن را به تصویر می‌کشد. در راستای ترویج و ترغیب فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان، نصب المان‌های کتاب تاثیر بسزایی در القای سرانه کتابخوانی شهروندان داشته و باید با نصب المان‌های شهری با احیا و باز زنده‌سازی از فرهنگ جامعه به وسیله ارتقای نقش المان‌های شهری، شاهد نهادینه‌شدن سبک نشانه‌سازی و نشانه‌پروری برای رساندن موضوع و مفهوم چه مستقیم و چه انتزاعی در پس پرده این رویه باشیم.

در‌حالی که خبرنگار ایبنا چندین بار نسبت به نصب‌نشدن اِلمان در میدان کتاب دامغان گزارش تهیه کرد و پس از آن مسئولان شهرستان اعم از شورای شهر، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، وعده نصب اِلمان مرتبط به این میدان را دادند اما نه تنها اِلمان نصب نشده؛ بلکه این میدان که در نزدیکی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان قرار دارد به محلی برای توقف و پارکینگ بولدوزرها، لودرها و بیل‌های مکانیکی بدل شده‌است و چهره شهر با توجه به نام میدان، درخور شهروندان نیست. از این‌رو پای صحبت‌های بازرس کانون انجمن صنفی رانندگان کل کشور نشستیم که علل توقف ماشین آلات سنگین همچون لودر، بولدوزر و بیل میکانیکی در حاشیه این میدان را از زبان وی جویا شویم.

سید عباس مجیدیان گفت: متاسفانه بولدوزرها و لودرها در دامغان اتحادیه ندارند؛ هرچند قبلا اتحادیه داشتند و پس از مدتی بنا به دلایلی جمع شد اما اتحادیه کامیون‌داران دامغان که تحت عنوان «انجمن صنفی رانندگان سنگین» فعالیت می‌کند، فعالیت این رانندگان را در بر نمی‌گیرد و نظارت بر لودرها و بولدوزرها عملا از عهده انجمن صنفی رانندگان سنگین خارج است.

وی ضمن بیان اینکه معتقدم وجود ماشین آلات سنگین در کنار میدان کتاب شایسته نیست، افزود: با در نظر گرفتن پارکینگ مناسب توسط شهرداری یا ارگان‌های دیگر این رانندگان و مالکین باید ساماندهی شوند.

بازرس کانون انجمن صنفی رانندگان کل کشور بیان کرد: تعدادی از مالکان این دستگاه‌ها به‌خاطر دریافت سهمیه گازوئیل زیر نظر شهرداری هستند و تعدادی از آن‌ها نیز برای استفاده از خدمات بیمه‌ای زیر نظر انجمن صنفی رانندگان سنگین دامغان که تا هفته گذشته مسئولیتش با بنده بود، هستند.

مجیدیان ضمن بیان اینکه راهنمایی و رانندگی، به‌راحتی می‌تواند محل توقف این وسایل را کنترل کند اظهار کرد: شهرداری دامغان حدود چهار سال قبل قطعه زمینی را در اختیار اتحادیه مصالح‌فروشان گذاشت تا دستگاه‌ها و کامیون‌های دامغان را ساماندهي کند اما به سرانجام نرسید.

وی تصریح کرد: در صورت تحویل زمین، توانایی ساخت پارکینگ و توقفگاه برای رانندگان این وسایل با اختصاص درصدی از فروش سهام اتحادیه و دریافت وجه وجود دارد و آمادگی خودمان را هم برای انتقال این دستگاه‌ها از میدان کتاب اعلام می‌کنیم.

مجیدیان با توجه به اینکه 400 دستگاه لودر، بولدوزر و کمپرسی در شهرستان دامغان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها در جنب میدان کتاب توقف می‌کنند یادآور شد: چنانچه بولدوزرداران و مالکان لودر، اتحادیه تاسیس کنند، هم نسبت به دریافت لاستیک و گازوئیل و هم برای استفاده از خدمات بیمه‌ای، بسیاری از مشکلاتشان حل خواهد شد.

بازرس کانون انجمن صنفی رانندگان کل کشور ضمن تاکید بر اینکه همه باید به شیوه‌های مختلف تلاش کنیم تا فرهنگ کتابخوانی در سطح کشور نهادینه شود افزود: با توجه به نام میدان کتاب، توقف این ماشین آلات در این مکان و تردد مسافران و گردشگران، شهرداری با همکاری راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی می‌تواند در اسرع وقت نسبت به انتقال این ماشین آلات اقدام کند.

وی بیان کرد: متاسفانه پایانه‌ای که چند سال قبل برای همین منظور توسط اداره راه و ترابری روبه‌روی شهرک صنعتی ساخته شد، توسط فرماندار وقت دامغان به نیروی انتظامی واگذار شد و تاکنون علی‌رغم مکاتبات فراوان با فرمانداری، اداره منابع طبیعی و اداره مسکن و شهرسازی موفق به دریافت زمین نشدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها