شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
کتابخانه‌های سمنان سال 98 را با سیل آغاز و با کرونا خاتمه دادند

استان سمنان در سال 98 شاهد اتفاقات میمون و ناگوار در حوزه کتابخوانی بود سالی که شروعش با اهدای کتاب به مناطق سیل زده لرستان آغاز و با تعطیلی و ضدعفونی کتابخانه ها جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پایان یافت .

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان- محمود بانی: سال گذشته سالی پرفراز و نشیب در حوزه کتابخوانی در استان سمنان بود. سفر پر خیر و برکت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت حضور در جشنواره ایل سنگسری را شاهد بودیم همچنین از طرفی جشنواره کتابخوانی رضوی و هفدهمین نمایشگاه کتاب استان و از طرفی کسب مقام اول کتابخانه روستای مومن آباد در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب؛ به هر حال سال گذشت و با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه ها روزگار بر وفق مراد اهالی فرهنگ دوست سمنان نگذشت. در ادامه به مرور بعضی از اخبار تلخ و شیرین کتاب پرداختیم که از نظر مخاطبان ایبنا می گذرد :

اعلام آمادگی کتابخانه‌های عمومی سمنان برای اهدای کتاب به کودکان مناطق سیل‌زده
سعید دهقانلو سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با ابراز همدردی با هموطنانی که در سیل اخیر دچار آسیب شدند، گفت: کمک به مردمی که دچار این بحران شده‌اند، ضروری است وی از آمادگی کتابخانه‌های عمومی استان برای دریافت کمک‌های مردمی در زمینه کتاب کودک و نوجوان و اسباب بازی به مناطق سیل زده خبر داد.

« مومن‌آباد» دیگر فقط پایتخت گچ ایران نیست/ وقتی کامیون‌دارها کتابخانه‌دار می‌شوند
زهرا مومن آبادی کتابدار کتابخانه شیخ محمود مزدقانی مومن آباد گفت : در پنجمین دوره جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور، کتابخانه عمومی شهید محمود مزدقانی در روستای مومن‌آباد سمنان، جزو ۱۰ کتابخانه برتر و خود این روستا هم به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شد. 

همه ظرفیت‌های فرهنگی استان سمنان در خدمت جشنواره کتابخوانی رضوی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: از تمام ظرفیت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره کتابخوانی رضوی استفاده خواهیم کرد.


سکاندار جدید کتابخانه‌های عمومی استان سمنان معرفی شد
آئین معارفه حسین شاکری به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی سمنان با حضور معاون اداری، مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن همایش کتابخانه مرکزی این استان برگزار شد.

افزایش 11 درصدی مشارکت سمنانی‌ها در جشنواره کتابخوانی رضوی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره در استان سمنان ۴۲ هزار و ۹۴۴ نفر بود که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشت.

نبود اتحادیه بزرگترین مشکل چاپخانه‌داران سمنانی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه فقدان اتحادیه یکی از مشکلات فعالان این عرصه در استان است، گفت: باید به رفع این مشکل اهتمام ویژه‌ای داشت.

روستای خیرآباد سمنان کتابخانه‌دار می‌شود
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان از پیگیری احداث یک باب کتابخانه عمومی در روستای خیرآباد این شهرستان با همکاری فرمانداری سمنان و شورای اسلامی این روستا خبر داد.

جشن هفته کتاب در استان سمنان با اجرای 25 برنامه متنوع
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان گفت: سمنان با 25 برنامه مختلف هفته کتاب را جشن می‌گیرد.

افزایش 2 درصدی شاخص امانت کتاب در استان سمنان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: شهروندان استان سمنان در 6 ماهه نخست امسال ۳۷۱ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی امانت گرفتند که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اعلام جزئیات هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان از برگزاری هفدهمین نمایشگاه کتاب این استان در روزها 27 آذر تا 2 دی‌ماه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵۰ ناشر از سراسر کشور با تازه‌‌ترین عناوین خود در این نمایشگاه شرکت کنند

عمده کاستی‌های نمایشگاه امسال کتاب سمنان ناشی از کمبود اعتبار بود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با پذیرش بخشی از کاستی‌های هفدهمین نمایشگاه کتاب این استان، عمده آنها را ناشی از کمبود اعتبار دانست و گفت: مجموع اعتبار تخصیص داده شده به نمایشگاه امسال 70 میلیون تومان بود؛ درحالی‌که اعتبار سال گذشته دو برابر این مبلغ بود.

برترین‌های چهارمین دوسالانه کتاب استان سمنان معرفی و تجلیل شدند
در چهارمین روز دهه مبارک فجر، چهارمین دوره دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در مراسمی در مجتمع فرهنگی و هنر کومش سمنان برگزار و ازبرترین‌ها تجلیل شد.

وقتی واریز حقوق کارکنان دولت بر فروش نمایشگاه کتاب تاثیر می‌گذارد!
رخی از ناشرانی که در هفدهمین نمایشگاه کتاب سمنان شرکت کرده بودند، معتقدند که زمان برپایی این رویداد (روزهای پایانی ماه آذر) بدترین زمان ممکن برای این کار بود؛ چراکه در این زمان هنوز حقوق کارکنان دولت پرداخت نشده‌ بود و همین مسئله هم به‌طور چشمگیری روی فروش آنها در نمایشگاه تاثیر گذاشت.

حتی ادارات سمنان هم به ما سفارش چاپ نمی‌دهند!
اهالی صنعت چاپ در سمنان از اینکه «حتی برخی از ادارات این استان هم سفارش‌های چاپی خود را به دیگر استان‌ها از جمله تهران می‌برند و به چاپخانه‌های رسمی استان بهایی نمی‌دهند»، گلایه‌مند هستند.

دلیل خروج سفارش‌های چاپی از سمنان عدم پاسخگویی ناوگان چاپی به نیاز متقاضیان است
به گفته معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سمنان از جمله استان‌هایی است که از ماشین‌آلات مدرن و به‌روز در حوزه صنعت چاپ دچار کمبود در نوع تولید محصولات چاپی بوده و این مسئله در خروج سفارش‌های چاپی به سایر استان‌ها به‌ویژه تهران با توجه به شرایط چاپ آن تاثیرگذار است.

تمامی شهرهای استان سمنان کتابخانه‌دار می‌شوند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گفت : با راه‌اندازی کتابخانه شهر کهن‌آباد آرادان، سمنان به‌عنوان استانی که تمام شهرهای آن مجهز به کتابخانه عمومی هستند، معرفی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد سمنان شد
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنجشنبه به منظور سفری یک روزه وارد استان سمنان شد.

42 کتاب جدید در سمنان رونمایی شد
آیین رونمایی از 42 عنوان تازه‌های نشر در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان برگزار شد.

یک چهارم مولفان استان سمنان شاهرودی هستند
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود اعلام کرد: در استان سمنان 390 مولف فعالیت می‌کنند که 100 نفر از آنها شاهرودی هستند.

تکاپوی ناشران و مسئولان برای برگزاری هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان
در حالی که تا ساعتی دیگر هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان گشایش می‌یابد، تلاش ناشران شرکت‌کننده در این رویداد برای غرفه‌بندی و تکاپوی مسئولان برگزاری آن برای آماده‌سازی نمایشگاه کماکان ادامه دارد.

611 میلیون تومان کتاب در هفدهمین نمایشگاه استانی سمنان فروخته شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان میزان فروش کتاب در هفدهمین نمایشگاه کتاب این استان را شش میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال اعلام کرد.

کافه‌کتابی که رؤیای اهالی کتاب دامغان را بدل به واقعیت کرد
«کافه کتاب تسنیم» یکی از بخش‌های سرای فرهنگ دامغان (خانه تسنیم) است که حدود چندین ماه است اهالی کتاب هر هفته عصر پنجشنبه‌ها دورهمی‌های دوستانه خود را در آن برگزار می‌کنند و دانسته‌های خود را از کتاب‌های مختلف با همدیگر به اشتراک می‌گذارند.

روستای خیرآباد سمنان کتابخانه‌دار می‌شود
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان از پیگیری احداث یک باب کتابخانه عمومی در روستای خیرآباد این شهرستان با همکاری فرمانداری سمنان و شورای اسلامی این روستا خبر داد.

مددجوی دیروز، نویسنده و ناشر امروز
یک مددجوی دامغانی با حمایت‌های کمیته امداد و دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی هم‌اکنون بیش از صد عنوان کتاب به قلم خود به چاپ رسانده و صاحب دفتر انتشارات شده است.

پیشنهاد تاسیس صندوق خیریه حمایت از مولفان دامغانی
دبیر اولین گردهمایی مولفین و نویسندگان دامغان، تاسیس صندوق حمایت از مولفان این شهرستان یکی از اهداف این گردهمایی و حمایت از اهالی اهل قلم است.

اثر مشترک دو استاد ایرانی چگونه به فهرست پربازدیدترین کتاب‌های سال 2018 راه یافت؟
چندی پیش در خبری که از سوی انتشارات اسپرینگر انتشار یافت، اعلام شد که کتاب «خودروهای خودران» (Autonomous Guided Vehicles) تالیف مشترک دکتر محمد سعیدی مهرآباد، استاد دانشکده مهندسی صنایع و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و حامد فضل‌الله تبار، استاد مهندسی صنایع دانشکده فنی مهندسی دانشگاه دامغان و عضو هیات علمی این دانشگاه، عنوان یکی از پربازدیدترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸ میلادی را از آن خود کرده است.

اظهارنظری از شفیعی کدکنی درباره هوشنگ ابتهاج
محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در انجمن ادبی شاهرود با بیان اینکه هر اقدامی در حوزه گسترش فرهنگ ملی دارای اثری جاودانه است، گفت: هر اثر ادبی همانند موج اقیانوس تاثیر عمیق در فرهنگ ما خواهد داشت.

راه‌یابی دو داستان‌نویس دامغانی به مرحله نهایی مهرواره داستان آفرینش
فاطمه‌سادات امیرفخریان از راه‌یابی کوثر فراتی و محمدرضا امیراحمدی دو عضو نوجوان و فعال انجمن ادبی «لبخند انار» کانون پرورش فکری شماره دو دامغان، به نخستین مهرواره داستان آفرینش، خبر داد .


در شهر 100 هزار نفری دامغان فقط یک کتابفروشی عضو تابستانه کتاب است!
مدیر «کتابفروشی دانشجو»، تنها کتابفروشی دامغان که در طرح تابستانه کتاب 98 مشارکت کرده است، با اشاره به استقبال پائین مردم از این طرح، دلیل اصلی آن را ضعف در اطلاع‌رسانی و تبلیغات می‌داند.

دولت باید سوبسید بیشتری بدهد تا فرآیند کتابخوانی بهبود یابد
مدیر شهرکتاب دامغان، تنها کتابفروشی این شهر 100 هزارنفری که در «پائیزه کتاب» شرکت کرده است، از فروش بالای کتاب‌های ادبی به‌ویژه مجموعه‌های شعری در این طرح سخن گفت و عنوان کرد: با توجه به فعالیت انجمن‌های ادبی متعدد، کتاب‌های شعر در این طرح، خوب فروش رفت.

خیر کتابخانه‌ساز دامغانی منزل شخصی خود را به دانشگاه شهرش اهدا کرد
علی‌اصغر عالمی، فرزند زنده‌یاد مدیر عالمی، دارای دکترای تخصصی (PHD) در رشته آگرونامی از دانشگاه بالتیمور مریلند آمریکا، شامگاه دوشنبه 18 آذرماه در نشستی که با حضور اصحاب رسانه در منزل وی برگزار شد، منزل سنتی و قدیمی خودش را که ارزش ریالی 20 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، به دانشگاه دامغان اهدا کرد.

شورای فرهنگ عمومی به موضوع کنسرت‌ها و تئاترها ورود نکند
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توجه بیشتر شورای فرهنگ عمومی به بحث فرهنگ کتابخوانی و باورهای مذهبی و فرهنگی، و در عین خال ورود نکردن به بحث کنسرت‌ها و تئاترها شد.

فرهنگ و هنر توانایی این را دارد که دادگاه‌ها و کلانتری‌ها را تعطیل کند
سیدمحمد ترابی، استاد دانشگاه ملی استرالیا، در اولین همایش فرهنگی هنری فرهیختگان دامغان با توجه به وظیفه ذاتی هنر در ایجاد همدلی، عنوان کرد: هنر می‌تواند و قابلیت دارد که دادگاه‌ها و کلانتری‌ها را تعطیل کند.

جشن امضای کتاب خانوادگی در ایل الیکایی
«علیرضا شاه‌حسینی» نویسنده، فرهنگ‌پژوه و مدیر انتشارات حبله‌رود در گرمسار که تاکنون 35 عنوان کتاب تدوین و چاپ کرده است، برای اولین بار جشن امضای یکی از کتاب‌هایش را در طایفه‌ای از ایلات ایلیکایی برگزار کرد

اهدای کتاب به کتابخانه خیّرساز در یک روستای دامغان با پویش «بارش اندیشه»
پویش «بارش اندیشه» با هدف اهدای کتاب به کتابخانه خیرساز روستای جزن دامغان با استقبال ناشران و فرهیختگان این شهرستان و با اهدای بیش از 4 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف به این کتابخانه برگزار شد.

کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تا اطلاع ثانوی تعطیل است
بنا بر اعلام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، با هدف پیشگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا و ویروس کرونا، کتابخانه‌های عمومی استان‌ سمنان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها