پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷
پیشنهاد شاعران قمی برای شعرخوانی در تعطیلات

چهار شاعر جوان قمی 8 کتاب شعر را برای مطالعه در دوران در خانه ماندن و تعطیلات عید نوروز پیشنهاد دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در این روزهایی که سخت می گذرد و «کرونا» به اجبار همه را خانه نشین کرده است، با دقت و تامل می توان لطف‌هایی را مشاهده کرد. لطف‌هایی که قدر مرحمت‌ها و نعمت‌های خداوند را بیش از پیش بدانیم و از این پس دیدار دوستان را بیشابیش دریابیم.
 
یکی از راه‌های رهایی از خستگی و فسردگی در این روزها پناه بردن به آغوش مهربان کتاب است. فاطمه سلیمان پور، حسن خسروی وقار، احمد جواد نوآبادی و محمد غفاری از شاعران جوان قم کتاب‌های شعر پیشنهادی خود را برای مطالعه در ایام تعطیلات و قرنطینه خانگی معرفی کردند.
 
فاطمه سلیمان پور:
«از ترمه و تغزل» گزیده اشعار حسین منزوی شامل بهترین‌ شعرهای اوست و از نظر فخامت و آن شاعرانه و مضامین ناب معرفی می‌شود. این کتاب دربردارنده‌ اشعار آزاد و غزلیات اوست که از کتاب‌های «حنجره‌ی زخمی تغزل»، «با عشق تاب می‌آورم»، «از شوکران و شکر»، «با عشق در حوالی فاجعه»، «همچنان از عشق»، «از کهربا و کافور»، «تیغ و ترمه» انتخاب شده‌اند؛ که شامل برترین شعرهای عاشقانه‌ او از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۶ است.
 
«روزگار و رباعی» در سالهای اخیر گزیده‌های زیادی در انواع شعر از جمله رباعی منتشر شده است که فارغ از دخالت سلیقه، از ضعف‌های دیگر نیز در امان نبوده‌اند. کتاب «روزگار و رباعی» که گزیده‌ای از۳۰۰ رباعی از۱۰۰ شاعر جوان معاصر است را می‌توان ‌از گزینش‌های خوب در این حوزه دانست که از ضعف‌های آثار هم‌طراز برکنار مانده و رباعیات زیبایی را با وسواس خاص گردآوری کرده است. بسیاری از این رباعی‌ها خواننده را به وجد می‌آورد و حاکی از لطافت طبع سرایندگان و دقت نظر گردآورندگانش است. «روزگار و رباعی» به انتخاب پیمان سلیمانی و سیامک کیهانی گرداوری شده است.
 
حسن خسروی وقار
«گزیده اشعار علی معلّم دامغانی» به کوشش استادم محمّد کاظم کاظمی دارای مثنوی‌های باشکوه بزرگ قوم ماست که در میان سال‌های پیش از انقلاب اسلامی تا اواخر دهه ی هشتاد هجری شمسی اتّفاق افتاده است. در بیشتر شعرهای این کتاب، عاطفه، اندیشه، تصویر و زبان چنان به هم آمیخته که در خوانش اوّلین، یکی می‌نمایند. به گونه‌ای که با زبان،  اندیشه تصویر می‌شود و با تصویر، عاطفه به گفتن می‌آید. در برخی شعرها هم پیش می‌آید که اندیشه و حکمت بر عاطفه و تصویر سایه می‌افکند و اینجاست که زبان با شکوهی تمام به کار گرفته می‌شود تا کاستی آن دو قسم را بپوشاند.
 
در «منهای جمع» از سیّد مهدی موسوی قمی غزل‌های عاشقانه ای پدیدار شده که می‌تواند زمزمه ی روح باشد. غزل‌هایی با حال خوش که نه آنقدر جنون زده‌اند که خواننده را به ناکجا ببرند و نه آنقدر عاقلانه‌اند که از خوانش خسته ات کنند. شعرهای این کتاب، شعرهای تعادل‌اند. شعرهایی که از زبان و تصویر و اندیشه به میزانی که باید باشند، بهره می‌برد و از همین روست که در یادها ماندگار می‌شوند. چرا که اوج هنر در تعادل پدید می‌آید و انسان فطرتا میل به تعادل دارد.
  
احمد جواد نوآبادی:
«سرمه در چشم غزل» مجموعه ای کم نظیر که اشعار آیینی مرحوم استاد غلامرضا شکوهی در آن جمع آوری شده است. نگاه متفاوت و تازه‌ استاد شکوهی این شاعر فقید خراسانی در اشعار آیینی ایشان همیشه مورد توجه شاعران بوده است. اشعار شکوهی مضمون‌ساز و تصویری است و همیشه طراوت را به همراه دارد.
 
« زین نقره واژگون» شامل اشعار آیینی و عاشورایی استاد خسرو احتشامی است. احتشامی بزرگ شاعر معاصر در این عصر است و فخامت زبان و مضامین در  اشعار این کتاب ایشان، در بین شاعران آیینی کم نظیر است. لحن اشعار در این کتاب حماسی است و ظرب آهنگ واژه‌ها بسیار سریع، مطنطن و پرکشش است.
 
محمد غفاری:
اگر علاقه‌مند به خوانش اشعار کهن باشید و از مخاطبان حرفه‌ای ادبیات قلمداد می‌شوید کتاب فاخر مرحوم استاد محمد قهرمان با عنوان «صیادان معنی» می‌تواند شما را به وجد بیاورد. کتابی که محمد قهرمان در آن تک بیت‌های زیبا و جذاب شاعران سبک هندی را گردآوری کرده است و خوانش و کشف هرکدام از آن‌ها عطر شعر ناب را به مخاطب هدیه می‌دهد. «صیادان معنی» را انتشارات امیرکبیر منتشر کرده است و گویا پس از سال‌ها نبود و کمیابی این اثر درخشان، مدتی است تجدید چاپ شده است.
 
حسن بیاتانی از شاعران بی‌حاشیه و با نامی کمتر شنیده است که سال ۱۳۹۸ یک کتاب خواندنی و عمیق با نام «از دوشنبه تا جمعه» در حوزه شعر آیینی منتشر کرد. شاعری که شعرش را پیش‌تر از خودش می‌شناسیم و اندیشه و معنا رکن اصلی اشعارش است. فضای حاکم بر اشعار بیاتانی نمایانگر حس آفاقی و انفسی عالمان شاعر است و چه‌بسا اینگونه نبودن از یک طلبه شاعر  بعید است. «از دوشنبه تا جمعه» توسط نشر پنح‌دری منتشر شده است و خواندنش برای علاقه‌مندان به شعر آیینی ضرورت است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها