چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
10 پیشنهاد متنوع برای مطالعه در ایام قرنطینه

الهام فلاح در فهرستی متنوع از لحاظ موضوعی به پیشنهاد مطالعه کتاب برای مخاطبان علاقه‌مند پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، الهام فلاح، نویسنده 10 عنوان کتاب برای تعطیلات عید و روزگار کرونا پیشنهاد داده است که تنوع موضوعی جالبی دارد. از رمان‌ها عاشقانه و تخیلی گرفته تا فلسفه، روانشناسی و راه و رسم زندگی زناشویی.

فهرست انتخابی این نویسنده به شرح زیر است که ما توضیح مختصری درباره هر کدام از این آثار داده‌ایم.
 
 
سقوط پاریس
«سقوط پاریس» نوشته ایلیا ارنبورگ با ترجمه محمد قاضی نخستین پیشنهاد الهام فلاح برای مطالعه در روزگار کروناست. سقوط پاریس به لحاظ سبک، نخستین طلیعه رئالیسم انتقادی در روسیه استالینی است. نویسنده با شرح ماجراهایی از درون جامعه فرانسه، در واقع بی‌کفایتی مسئولان کشور خودش، روسیه آن روز، را که ساده‌اندیشانه فریب تبلیغات گوبلز را خورده، مرعوب و بی‌عمل شده بودند و پس از هجوم هیتلر نیز خود را باخته، سراسیمه فرار کرده و ملت را وانهاده بودند، برملا می‌سازد و آنان را مورد عتاب و اخطار قرار می‌دهد. این کتاب از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
 

فقر احمق می‌کند
کتاب «فقر احمق می‌کند» اثر الدار شفیر و سندهیل مولاینیتن با ترجمه امیرحسین میرابوطالبی اولین بار سال 2013 در شهر نیویورک آمریکا منتشر شد. این کتاب تلاش می‌کند تاثیر کمیابی (قحطی) را در زندگی انسان درباره‌ دو مساله‌ پول و زمان نشان دهد و البته راه حل‌هایی برای مقابله با این شرایط برای افراد ارائه دهد. برای ضرورت مطالعه این کتاب باید گفت که هزینه‌ها همواره مساله‌ بزرگی در زندگی انسان بوده است. احتمالا از همان اولین زمان‌هایی که تمدن شکل گرفت انسان‌ها تلاش کرده‌اند برای مدیریت هزینه‌های خود راه حل‌هایی پیدا کنند. اما برای انسان مدرن این مساله نمود بارزتری دارد. شکل زندگی تغییر کرده است و تجملات زیادی وارد زندگی انسان شده‌اند که مدیریت هزینه‌ها را سخت کرده‌اند. هزینه‌هایی که از آن حرف می‌زنیم هم می‌تواند هزینه‌هایی مادی و هم چیزهایی مانند زمان باشد که در زندگی انسان امروز، که گوناگونی دغدغه‌هایش به شدت افزایش یافته به شدت موثر است. فقر احمق می‌کند کتاب جذاب و کاربردی‌ای است که  مسئله‌ «کمبود» یا «کمیابی» را بررسی کرده و نگاه جدیدی به خواننده می‌دهد. این کتاب از سوی انتشارات ترجمان منتشر شده است.
 


فلسفه ملال
کتاب «فلسفه‌ی ملال» نوشته‌ لارس اسونسن با ترجمه‌ افشین خاکباز است. «مسئله‌ی ملال»، «داستان‌های ملال»، «پدیدارشناسی ملال» و «اخلاق ملال» عناوین بخش‌های کتاب هستند. کتاب فلسفه ملال، به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دنیای امروز می‌پردازد. این کتاب جذاب و ارزشمند، ماهیت ملال، سرچشمه این احساس و چگونگی و چرایی تأثیر آن بر انسان‌ها را توضیح می‌دهد و این موضوع را مورد بررسی می‌کند که چرا به نظر می‌رسد نمی‌توانیم به خواست و اراده خودمان بر آن غلبه کنیم. لارس اسوندسن در این اثر، مباحثی از فلسفه، ادبیات، روانشناسی، الهیات و فرهنگ عامه را گرد هم می‌آورد و از نظرات مرتبط چهره‌های برجسته‌ای همچون فردریش نیچه، ساموئل بکت و اندی وارهول به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند. این کتاب از سوی نشرنو منتشر شده است.


                    
 
«مرغ سحر»
کتاب «مرغ سحر» حاوی خاطرات پروانه بهار است. کتاب روایتگر داستان سفر دختر جوان شاعر بلند آوازه ایران، ملک الشعرای بهار،است که در ابتدا به دلیل بیماری پدر، همراه با او راهی سفری به خارج از مرزهای ایران می‌شود و همین سفر آغازگر یک جست‌وجو و سفر درونی و تلاش برای خودسازی اوست. این خودسازی درونی پروانه منجر به دستیابی او به شخصیتی قدرتمند و ظلم ستیز هم چون پدرش می‌شود و او را به ظرفیت جهان وطنی می‌رساند. بنابراین هنگامی که این دختر به همراه همسر و فرزندش راهی سفرهای خارجی می‌شود به یادگیری مداوم روی می‌آورد و از آنچه که فرامی‌گیرد برای مقابله با نژادپرستی و ایستادگی در برابر تبعیض‌های جنسیتی بهره می‌برد و برایش تفاوتی ندارد که این فعالیت‌ها را در کدام گوشه این جهان به انجام برساند؛ زیرا انسانیت است که در وهله نخست اهمیت دارد. متن این کتاب با زبانی گرم و گیرا نوشته شده و از مبارزات و تلاش یک انسان برای دستیابی به آزادی و عدالت در قالب خاطراتی که روزگار او را به تصویر می‌کشند حکایت دارد. این کتاب از سوی انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.

 
 
زندگی مشترک جرات می‌خواهد
کتاب «زندگی مشترک جرات می‌خواهد» اثری از فردریک فانژه، با ترجمه محیا احمدی‌پور است؛ اثر روانشناسی حاضر با نثر روان و ساده خود به ارائه مفهوم خلاقانه و جدیدی برای ایجاد رابطه زناشویی ماندگار و مثبت می‌پردازد (الگوی 3=1+1) و با در اختیار گذاشتن راه‌حل‌های عملی و کاربردی و ابزارهای پیشنهادی، مخاطب را در راستای برقراری رابطه‌ای بهتر راهنمایی می‌کند. این کتاب از سوی انتشارات شمعدونی منتشر شده است.
 
 
کسی خانه نیست
الهام فلاح در ششمین پیشنهاد خود به سراغ کتابی رفته که همین چند روز پیش منتشر شده و خودش مسئولیت گردآوری آن را بر عهده داشته است. کتاب «کسی خانه نیست» شامل چهارده داستان با چهارده رویکرد مختلف از حرفه‌ای‌ترین زنان نویسنده امروز ایران است و موضوعی واحد را دربرمی‌گیرد: «مواجهه زن امروز با پیچیدگی‌های جامعه امروز.» «کسی خانه نیست» اثری منحصربه‌فرد برای کشف چهره واقعی روابط در جهان امروز است. برای اولین بار است که در تاریخ ادبیات ایران، گروهی از زنان نویسنده دور هم جمع شده‌اند تا با داستان‌های خود چهره واقعی زن ایرانی را به ایران و جهان نشان دهند. داستان‌های این مجموعه بدون برای هر چه عیان‌تر نشان دادن وضعیت حقیقی زنان در ایران کنونی است. مجموعه «کسی خانه نیست» دربرگیرنده داستان‌هایی به قلم ناهید طباطبایی، الهام فلاح، شیوا مقانلو، عالیه عطایی، فرشته احمدی، الهامه کاغذچی، ضحی کاظمی، ساناز زمانی، فرشته نوبخت، تکتم توسلی، مهسا ملک‌مرزبان، مریم سمیع‌زادگان، آتوسا زرنگارزاده شیرازی و افسانه احمدی است. این کتاب از سوی انتشارات کتاب کوچه منتشر شده است.
 
زن عیرضروری
کتاب «زن غیرضروری» اثر ربیع علم الدین با ترجمه هرمز گیلیانه است که توانسته جایزه کتاب کالیفرنیا را به دست آورد. این رمان، تصویری نفسگیر و فراموش نشدنی از بحران‌های زندگی زنی انزواطلب به نام عالیه را خلق می‌کند. تأملات ژرف عالیه بر ادبیات، فلسفه و هنر به وسیله خاطراتی از جنگ داخلی لبنان و گذشته پرفراز و نشیب این شخصیت دوست‌داشتنی مورد هجوم قرار می‌گیرند. او همزمان با تلاش برای غلبه بر سالخوردگی و فوران لحظه‌ای عواطف خود، با مشکلی غیرقابل تصور مواجه می‌شود که همان زندگی کوچکی که برایش باقی مانده را نیز تهدید به نابودی می‌کند. ربیع علم الدین در کتاب زن غیرضروری، تصویری پرظرافت و چندوجهی از زندگی زنی در خاورمیانه، و بزرگداشتی از ادبیات و قدرت آن در تعریف هویت انسان‌ها را به مخاطبین خود ارائه می‌کند. این کتاب از سوی نشر قطره منتشر شده است.
 

باران‌زاد
رمان «باران‌زاد» هشتمین رمان ضحی کاظمی است که در حوزه ادبیات علمی‌تخیلی جا دارد. البته پیش از این نیز، آثاری در ژانرهای علمی‌تخیلی و فانتزی، از این نویسنده نوشته و منتشر شده بود. رمان «باران‌زاد» یک داستان علمی‌تخیلی و پساآخرالزمانی است که آینده‌ای دور را به تصویر می‌کشد. در آغاز قصه، سلسله‌ای از بلایای طبیعی، خشکی‌های کره‌ زمین را در آب غرق ‌کرده و انسان‌هایی که از فاجعه‌ آخرالزمانی «مه بزرگ» جان سالم به در برده‌اند، روی کشتی‌ها و جزیره‌های سر از آب بیرون آورده با قوانین اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برساخته از آیین‌ و اعتقادات جهان جدید، زندگی می‌کنند. اما آیین سیاسی دنیای پس از آب، برایشان غیر از مصیبت چیزی به همراه ندارد و آن‌ها را به سمت جنگی ناخواسته و بی‌پایه و اساس سوق می‌دهد. این کتاب به‌تازگی از سوی انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

 
پایان تنهایی
«پایان تنهایی» اثر بندیكت وِلس با ترجمه حسین تهرانی رمانی است خانوادگی و در عین حال داستانی است درباره عشق و دوست داشتن. راوی داستان با مرور خاطرات و وقایعی که زندگی او و خانواده‌اش را تحت تأثیر قرار داده روایتی پرکشش، تکان‌دهنده و تأثیرگذار خلق می‌کند. قدرت بیان و نگاه انسانی نویسنده به قضایا، در عین داشتن زبانی ساده و قابل فهم برای همه، و خلق شخصیت‌های به یادماندنی از ویژگی‌های درخور توجه اوست. این کتاب جزو آثار تقدیرشده و پرمخاطب ادبیات آلمان بوده و نظر منتقدان و اهل ادب را به خود جلب کرده است. این کتاب در ایران از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

 
رهبر عزیز
کتاب «رهبر عزیز» نوشته جنگ جین سونگ با ترجمه مسعودیوسف حصیرچین یک زندگینامه‌ جذاب و خواندنی دیگر در مورد فرار از کره شمالی است. در کتاب «رهبر عزیز» یکی از ماموران عالی‌رتبه ضداطلاعاتی – جنگ جین سونگ – زندگی‌اش را در مقام شاعر درباره‌ کیم جونگ ایل و فرار نفس‌گیرش به سوی آزادی را شرح می‌دهد. صحنه ابتدایی این کتاب، دیدار جنگ جین سونگ با کیم جونگ ایل است. دیداری که بسیار خواندنی است و اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. خود جنگ جین سونگ با آنکه همشه اطلاعات زیادی در اختیار داشته و از اوضاع کشور آگاه بوده، از نحوه دیدار با کیم جونگ ایل بسیار شگفت‌زده می‌شود. این دیدار جایگاه مهم جنگ جین سونگ را در کره شمالی نشان می‌دهد و نکته مهم‌تر اینکه، از نزدیک دیدن رهبر تصورات ذهنی او را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود دوباره در مورد کشور و رهبرش فکر کند. این کتاب از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها