چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کتابفروشان تبریز و قوز بالای قوزی به‌نام کرونا!

کرونا، این میهمان ناخوانده روزهای پایانی سال 98، کمر خمیده بازار کتاب تبریز را شکسته‌تر کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی - ساناز شهابی: کتاب‌فروشی‌های تبریز چند سالی است حال و روز خوشی ندارند. فضای مجازی که بر اواقات فراغت مردم چنبره زده، گرانی کاغذ و بسیاری از عوامل دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا کتاب خواسته یا ناخواسته از اولولیت‌های اصلی سبد خرید مردم حذف شود. در این شرایط فقط کافی بود تا ویروس کرونا هم وارد میدان شود و اوضاع را برای کتابفروشان بیش از پیش وخیم‌تر کند.
 
محمد زارع، مدیر کتابفروشی شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه تعداد مراجعات روزانه به کتابفروشی حدود 90 درصد کاهش یافته است، گفت: شیوع بیماری کرونا از دو جهت به کتابفروشی‌ها آسیب زد؛ از یک سو تردد مردم در خیابان‌ها کم شده است و ازسوی دیگر به‌دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها فعلا مراجعه‌ای برای خرید کتاب، حتی درسی و آموزشی نداریم.
 
وی با بیان اینکه این کتابفروشی جزو نخستین کتابفروشی‌های استان بوده که ازطریق پیامک و همچنین تلگرام سعی در فروش غیرحضوری کتاب در این روزها داشته است، افزود: متاسفانه آنچنان که باید و شاید از فروش اینترنتی کتاب در تبریز استقبال نمی‌شود.
 
زارع با اشاره به اینکه مؤسسه خانه کتاب در راستای حمایت از کتابفروشان، فهرست و شماره تلفن خریداران کتاب در طرح‌های مختلف فروش کتاب را در اختیار ما قرار داده است تا از طریق پیامک در رابطه با خرید غیرحضوری کتاب اطلاع‌رسانی کنیم، گفت: بنده طی تماسی یا خانه کتاب پیشنهاد دادم تا همانند سایر طرح‌های فصلی کتاب، این موسسه در قِبال دریافت هزینه‌ای از کتابفروشان، عهده‌دار مسئولیت اطلاع‌رسانی به مخاطبان باشد، اما موافقت نکردند. اگر خانه کتاب این کار را با همکاری شرکت مخابرات یا ارتباطات زیرساخت انجام می‌داد، کار ما راحت‌تر می‌شد و نتیجه بهتری می‌گرفتیم.
 
چرا کتابفروشان در فهرست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار نگرفتند؟!
وی تاکید کرد: کتابفروشی جزو مشاغلی است که همواره زیر بار سنگین مالی قرار داشه و دارد و اکنون نیز علی‌رغم اینکه صنف ما آسیب زیادی از بیماری کرونا دیده است، متاسفانه جزو 10 شغل آسیب‌پذیر قرار نگرفته‌ایم. فرض کنید رستوران‌داران در صورت تعطیلی مراکزشان، نیاز به خرید جدید ندارند و اجناس خریداری شده قبلی را هم به‌راحتی می‌توانند به‌مروز زمان مصرف کنند، اما ما کتابفروشان برای خرید کتاب‌ و سایر اقلام فرهنگی سند داده‌ایم، اما اکنون که فروشی در کار نیست، نمی‌توانیم جوابگوی طلبکاران باشیم.
 
زارع گفت: سایر مشاغل حداقل طی این مدت‌ تعطیلی می‌توانند از جیب بخورند، اما صنف ما مگر چقدر درآمد دارد که چقدر هم پس‌انداز داشته باشد؟! با این شرایط حتما ما ورشکست می‌شویم.

 
کرونا، قوز بالای قوز
حسین قلی‌زاده، مدیر کتابفروشی یاران هم به خبرنگار ایبنا گفت: وضع حوزه نشر و کتاب به حد کافی خراب بود، کرونا هم در این شرایط قوز بالای قوز شده است. در مواقع عادی، فروش کتاب‌های عمومی بسیار پایین بود و تنها درآمد ما از فروش کتاب‌های درسی و آموزشی تامین می‌شد که با تعطیلی مدارس، این منبع هم قطع شد.
 
قلی‌زاده با تاکید بر اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا حتی یک نفر هم برای خرید به کتابفروشی نیامده است، افزود: ما در کنار کتابفروشی، عمده‌فروشی هم داریم و تنها امید ما به فروش سررسید و تقویم در آستانه سال جدید بود که با شرایط به وجود آمده، هر چه خریده بودیم، روی دستمان ماند. الان با هر کدام از کتابفروشی‌ها که برای خرید سررسید تماس می‌گیرم، می‌گویند، اصلا مراجعه کننده‌ای نیست که بتوانیم از شما بخریم و با این منوال من مجبورم چند ماه بعد همین سررسیدها و تقویم‌ها را یک سوم قیمت خرید بفروشم.
 
مدیر کتابفروشی یاران گفت: علیرغم این شرایط و سختی‌های پیش آمده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حتی یک بار هم برای چاره‌اندیشی و ارائه راهکار با ما تماس نگرفته است و ما مانده‌ایم و ضرر و زیان این روزها.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها