پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
ارزیابی کتابفروشی‌های قم از پویش «در خانه بمانیم کتاب بخوانیم»

پویش «در خانه بمانیم کتاب بخوانیم» که برای تشویق مردم برای ماندن در خانه و ارسال کتاب‌های مورد علاقه‌شان با پیک رایگان در قم اجرا شد، بازخوردهای مختلفی در میان کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در این طرح داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، از زمانی که کرونا به‌صورت جدی در کشور شیوع پیدا کرد و اکثر فعالیت‌های فرهنگی را تحت تاثیر قرار داد، مراجعه به بسیاری از مراکز فرهنگی از جمله کتابفروشی‌ها به شدت افت پیدا کرد. در این میان اقتصاد کتابفروشی‌ها با چالش جدی روبرو شد. چالشی که باید فکری به حال آن می‌شد. متصدیان و مدیران کتابفروشی‌ها با فعال کردن فروش مجازی و ارسال کتاب‌های خریداری شده به مشتری تا حدودی بر این مشکل فائق آمدند. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برای حمایت از کتابفروشی‌ها و ترغیب مردم به ماندن در خانه، پویشی تحت عنوان «در خانه بمانیم کتاب بخوانیم» راه‌اندازی و از کتابفروشی‌های شهر قم جهت مشارکت در این پویش دعوت کرد. در این گزارش، نظرات چند کتابفروشی شهر قم را درباره چند و چون اجرای این پویش جویا شده‌ایم.
 
هر کتابفروش به طور مستقل تاثیر مثبتی در ترغیب مردم به کتاب خواندن دارد
سیدجمال الدین کامل مدیر کتابفروشی «قاصدک» در قم در این رابطه گفت: پویش «در خانه بمانیم کتاب بخوانیم» تا حد زیادی خوب بود و با استقبال علاقه‌مندان به کتاب مواجه شد، منتهی به نظر بنده اگر حمایت بیشتری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گرفت، کتابفروشان می‌توانستند درصد تخفیف را افزایش دهند.
 
وی گفت: قطعا با افزایش تخفیف علاوه بر اینکه استقبال بهتری از این طرح صورت می‌گرفت، تاثیر منفی اقتصادی ناشی از این روزها بر کتابفروشان تا حدی جبران می‌شد.
 
مدیر کتابفروشی قاصدک قم با تاکید بر اینکه این نوع پویش‌ها باید فراگیر شود، اضافه کرد: بعضی از کتابفروشان بدون حمایت خاص به صورت خودجوش مبادرت به انجام این کار کرده‌اند. اگر از تمامی کتابفروشان برای پیوستن به این پویش دعوت شود، قطعا بازخورد چشمگیری خواهیم دید، زیرا هر کتابفروش به‌طور مستقل می‌تواند برای ترغیب جامعه و مردم به کتاب تاثیر مثبتی داشته باشد.
 
خانه کتاب به فروش آنلاین کتاب کمک کند
سیدعلی طبیبی مدیر انتشارات و فروشگاه «پونک» با اشاره به زمان اندکی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: متاسفانه این طرح در این زمان كم پاسخگو نیست؛ کتابفروشی‌ها هنوز برای این طرح آمادگی نداشتند چون طرح، نیازمند یک سایت جامع شامل مشخصات کتاب اعم از عکس روی جلد، فهرست کتاب، صفحات ابتدایی کتاب، موجودی و قیمت کتاب‌ها بود.
 
وی تصریح کرد: برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باید بحث فروش آنلاین کتاب در كتابفروشی‌ها به‌صورت جد پیگری شود و حمایت‌های خوبی برای رونق گرفتن این فرهنگ صورت بگیرد.
 
مدیر انتشارات «پونک» با ارائه پیشنهادی بیان کرد: خانه كتاب باید یک سایت طراحی كند كه با سایت‌های كتاب و فروشگاه‌ها كه دارای نرم‌افزار حسابداری و فروش كتاب هستند، تبادل اطلاعات کند؛ این امر نیازمند آن است كه خانه کتاب، با ثبت هر کتاب در سایت تمام اطلاعات کتاب را اعم از عکس روی جلد، فهرست کتاب، صفحات ابتدایی کتاب، وزن كتاب، موضوع و رده سنی کتاب را اضافه کند.
 
حسین قوامیان مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» قم نیز با مثبت ارزیابی کردن پویش «در خانه بمانیم کتاب بخوانیم»، گفت: از 18 اسفند که برنامه پویش راه‌اندازی شد، مردم استقبال خیلی خوبی نسبت به این طرح نشان دادند؛ به‌طوری که روزانه بین 80 تا 100 بسته به درب منازل بسته‌های کتاب فرستادیم؛ این بسته‌ها بیشتر شامل کتاب‌هایی با موضوع کودک، روانشناسی و سرگرمی بود.
 
وی در خصوص رفع نگرانی مردم از بهداشتی بودن بسته‌های پستی توضیح داد: برخی از مشتریان عزیز ممکن است از بابت مسائل بهداشتی، نگرانی‌هایی برایشان ایجاد شود که ما با استفاده از دستکش و ماسک و ضدعفونی کردن بسته‌های کتاب سعی کرده‌ایم این نگرانی را رفع کنیم.
 
مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» گفت: استقبال مردم به اندازه‌ای بود که ما طرح را تا یک هفته دیگر یعنی تا همین امروز 29 اسفند تمدید کردیم تا بتوانیم با تمام توان در خدمت مردم باشیم.
 
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به کتابخوان شدن مردم یادآور شد: کتاب‌ها را در طول 12 روز توزیع کردیم نزدیک به 1000 بسته به مشتری‌ها تحویل دادیم که متوسط هر بسته بین 1 تا 3 کتاب بوده است.
 
گلایه از تاخیر پُست در رساندن کتاب به دست مشتریان
مرادی، مدیرفروش کتابستان رضوی هم با اشاره به اینکه فروش اینترنتی این کتابفروشی در تمام طول سال فعال بوده است اما بعد از قضیه کرونا، افزایش چشمگیری داشته است، گفت: در این شرایط، به نظر می‌رسد فروش غیرحضوری بهترین راه برای تامین کتاب است. چون باعث می‌شود هم مشتری‌ها کتاب دلخواه‌شان را در منزل تحویل بگیرند و هم یکی از بهترین تفریحات را برای روزهای خانه‌نشینی انجام دهند.
 
وی افزود: بعضی از مشتری‌ها به‌ویژه مشتری‌های شهرستانی این نگرانی را دارند که کتاب ناقل آلودگی باشد. ما با ضد عفونی کردن کتاب‌ها و بسته‌بندی داخل فروشگاه، سعی کردیم تا حد زیادی این اطمینان خاطر را از این جهت به مشتری‌هایمان منتقل کنیم.
 
مرادی در رابطه با مشکلات فروش مجازی یادآور شد: دیر رسیدن کتاب به دست مشتری از جمله مشکلاتی بود که روی فروش غیرحضوری اثر منفی داشت. به‌ویژه هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شدیم، کتاب‌ها با تاخیر بیشتری به دست مشتری می‌رسید و این امر باعث نارضایتی آن‌ها از فروش مجازی می‌شد. البته شرکت پست اعلام کرد این تاخیرها به‌خاطر ضد عفونی کردن بسته‌های پستی به وجود می‌آید.
 
مدیر فروش کتابستان رضوی تصریح کرد: با اعلام این خبر که تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید غیر حضوری تا ۱۱ فروردین (۵ شعبان) ادامه دارد، گفت: ما تا آخرین روز فعالیت دفاتر پستی در سال جاری (۲۸ اسفند)، به ارسال کتاب به سراسر کشور ادامه دادیم. بعد از آن از ۵ فروردین ۹۹ ارسال بسته‌های کتاب از سر گرفته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها