یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
جلوتر از کووید 19 حرکت کنیم

«دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلاء به ویروس کوئید 19 (ویروس کرونای جدید)» که در بحبوحه شیوع جهانی کرونا از سوی انتشارات علم و فناوری شانگهای منتشر شده، در روزهای اخیر به فارسی ترجمه و راهی بازار نشر ایران شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیش از دو ماه از شیوع پاندمی کووید 19 در دنیا می‌گذرد و هر روز بر تعداد مبتلایان و قربانیان این ویروس افزوده می‌شود و همه کشورهای دنیا با تمام توان خود سعی در کنترل و مهار آن و کاهش تلفات ناشی از کرونا دارند. تا زمان تولید واکسن و دارویی قطعی برای این بیماری، ماه‌ها زمان نیاز است و با توجه به گستردگی شیوع، این ویروس می‌تواند در این مدت بسیاری دیگر از مردم دنیا را نیز درگیر کند و سایه ترس را بر سر دنیا بیافکند. اما این همه ماجرا نیست و همیشه دانش و توانمندی بشر بر همه چیز غلبه کرده و تاکنون توانسته بیماری‌های مهلک بسیاری را به زانو درآورد. تا آن زمان می‌توان با پیشگیری اصولی و رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی، در سیر حرکتی کووید 19 وقفه ایجاد کرده و این زنجیره شیوع را از هم گسست.
 
در راستای آگاهی‌بخشی عمومی برای گسست زنجیره شیوع گسترده این ویروس، جانگ وِن هونگ؛ استادتمام دانشگاه فودن شانگهای و رئیس کارگروه ویژه مقابله با کووید 19 در شانگهای به‌‌تازگی کتاب «دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلاء به ویروس کوئید 19 (ویروس کرونای جدید)» را تدوین و انتشارات علم و فناوری شانگهای آن‌را منتشر کرده است. گروه چینی دانشگاه تهران نیز این کتاب را به فارسی ترجمه و راهی بازار نشر کرده است.
 
آشنایی با التهاب ریوی ناشی از ابتلا به کووید 19 در یک دقیقه، نکات کلیدی در پیشگیری فردی و شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید 19 در شرایط مختلف سه فصل این کتاب را شامل می‌شود.

در ادامه بخش‌هایی منتخب و کاربردی از این کتاب معرفی می‌شود.
 

ویروس کرونا از راه ذرات هوا نیز منتقل می‌شود!
«این ویروس می‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. شیوع از طریق ترشحات مجرای تنفسی و تماس (با سطوح یا فرد با فرد) از مهمترین عوامل انتقال ویروس‌اند. همچنین انتقال از راه ذرات هوا نیز یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس است.»
 
علائم بیماری
«این بیماری عمدتا با تب، خستگی و سرفه خشک بروز می‌یابد. تعداد کمی از بیماران نیز علائمی مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی و اسهال دارند. همچنین در برخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف و غیره بروز پیدا می‌کند. بیمارانی که این بیماری در آن‌ها شدت می‌یابد، پس از یک هفته دچار مشکل تنفسی می‌شوند.»


هدف و اهمیت قرنطینه خانگی
«مادامی که شمار زیادی ناقل بدون عوارض یا بیمار بالقوه وجود داشته باشد، قرنطینه خانگی به‌عنوان یک انتخاب مهم، می‌تواند راه‌حل مشکلی باشد که نهادهای درمانی نمی‌توانند آن‌را حل کنند. در صورت بروز هر عوارضی، باید برای تشخیص و درمان به بیمارستان مراجعه کرد. در این مدت می‌توانید از فعالیت در سانه‌های اجتماعی، پخت‌وپز، کتاب خواندن، نوشیدن چای و سایر فعالیت‌های غنی‌کننده اوقات فراغت استفاده کنید، تا کووید 19 توانایی گسترش خود را از دست داده و از بین برود.»
 
ویروس‌زدایی
«هر روز با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی کلر، لوازم اتاق خواب و روشور دستشویی را ضدعفونی کنید. برای جلوگیری از آلودگی سایر البسه، لباس و رختخواب فرد قرنطینه شده را با آب گرم 60 تا 90 درجه سانتیگراد و مواد شوینده خانگی به‌صورت جداگانه بشویید. برای انجام این کار حتما از دستکش استفاده شود و قبل و بعد از آن دست‌ها به‌خوبی شسته شود.» 
 

چه مدت می‌توان از ماسک استفاده کرد؟
«در رابطه با عموم مردم در شرایطی که با فرد مبتلا یا مشکوک به بیماری تماسی نداشته‌اید، می‌توان با توجه به میزان پاکیزگی ماسک، مدت زمان مصرف را به اندازه مناسب افزایش داد و با درنظر گرفتن شرایط از آن دوباره استفاده کرد. حتما باید به استفاده شخصی از ماسک توجه شود و پیش از ماسک زدن نیز براساس قواعد دست‌ها شسته شده و در هنگام استفاده نیز از تماس با سطح داخلی ماسک خودداری گردد. هر زمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه یا دیگر اشیاء آلوده، آلوده شد یا هنگامی که ماسک دچار تغییر شکل، آسیب یا بوی خاص گردید، حتما باید به سرعت ماسک تعویض گردد.»
 
اقدامات احتیاطی برای رژیم غذایی
«عدم استعمال گوشت فاسد حیوانات و فراورده‌های تولید شده از آن، گوشت تازه پرندگان را از منابع رسمی خریداری کنید و تخم‌مرغ، ششیر و مرغ را کاملا بپزید، استفاده از تخته‌های برش و ابزار برش جداگانه برای مواد غذایی خام و پخته شده و شستشوی دست هنگام کار کردن با هر کدام از آن‌ها، گوشت را حتی در مناطق شیوع بیماری پس از پخت کامل می‌توان میل کرد، به رژیم غذایی و تغذیه متعادل توجه کنید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها