سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
این روزها، اخبار و تلویزیون اثرات مخربی بر کودکان دارد

در مورد کرونا که صحبت می‌کنید مراقب کودکان باشید آن‌ها نمی‌توانند خود را با واقعیات تطابق دهند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مهتاب دمیرچی: نزدیک به دو ماه می‌شود که کشور ما مانند اغلب کشورهای جهان درگیر یک اپیدمی شده است. فارغ از تاثیراتی که آن بر شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورها وارد کرده است، تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها باعث شده کودکان روزهایی را تجربه کنند که شاید هیچ گاه از یادشان نرود. آن‌ها نه به مدرسه می‌روند و نه از امکانات تفریحی و سرگرمی خارج از خانه‌ می‌توانند بهره بگیرند و حتی برخی از آن‌ها در بستر فضای مجازی شرایط آموزشی متفاوت‌تری را تجربه می‌کنند.
 
از سوی دیگر با توجه به یافته‌ها و پژوهش‌هایی که تاکنون از سوی محققان درباره کووید 19 انجام گرفته همچنین آمارها، حاکی از آن است که کودکان تا حد زیادی در حاشیه امن کروناویروس قرار دارند. در واقع شمار کم مبتلایان کودک به این بیماری و نظرات برخی صاحب‌نظران این گزاره را تایید می‌کند. مصطفی معین، پزشک و رییس انجمن آسم و آلرژی و مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی  چندی پیش در گفت‌وگو  با ایبنا معتقد است، سلامت روانی کودکان باید اولویت اصلی والدین و جامعه در محافظت آن‌ها دربرابر ویروس کرونا باشد. وی گفته است؛ «کودکان در مقایسه با بزرگسالانی که سابقه، بیماری‌های مزمن چون فشارخون، بیماری‌های قلبی و کبدی و کلیوی، دارند، دارای سیستم ایمنی قوی و کارآمدتری هستند؛ به همین دلیل آسیب‌پذیری و مرگ و میر کمتری در ابتلای به کرونا دارند. آن چیزی که بسیار مورد توجه باید باشد حفظ روحیه کودکان و اهمیت به شرایط روانی آنان است.»
 
 
بزرگسالان آرامش خود را حفظ کنند
در همین راستا سایت رسمی بیمارستان کودکان لس‌آنجلس صحبت‌های یک روانشناس‌ بالینی را در این باره منتشر کرد؛ دکتر کارن روگرز، روانشناس بالینی این بیمارستان درباره نوع اطلاعاتی که باید به کودکان درباب کووید 19 داد، می‌گوید؛ «از آنجایی که ویروس کرونای جدید که  کوید 19 نامیده می‌شود همچنان در حال گسترش است، لازم است که بزرگسالان با آرامش در این زمینه با کودکان صحبت کنند. کودکان باید بدانند که بیشتر بچه‌ها نسبت به کوید-19 آسیب پذیر نیستند. بزرگسالان می‌توانند به کودکان بگویند که بیشتر آن‌ها بر اثر گرفتن این ویروس فقط اندکی بیمار می‌شوند. این جملات کمک می‌کند تا کمتر دچار اضطراب شوند. همچنین بزرگسالان می‌توانند به کودکان بگویند که ما نمی‌دانیم که این مشکل چقدر طول خواهد کشید، اما می‌دانیم که بچه‌ها به مدرسه برمی‌گردند، بزرگسالان به کارشان بازمی‌گردند، و مردم می‌توانند دوباره در گروه‌های بزرگ دور هم جمع شوند.»
 
مراقب گفت‌گوهایمان در مقابل کودکان باشم
با توجه به موارد یاد شده حفظ و رعایت حال روانی کودکان در این دوران قرنطینه امری بسیار مهم و چه بسا دشوارتر از پیش است. پرستو رستمی، پزشک و مولف که آثار زیادی در زمینه غدد داخلی و کودکان دارد در گفت‌وگو با (ایبنا) درباره اهمیت محتوای منتشر شده در فضا رسانه‌ها و تاثیر آن بر روحیه کودکان گفت:  از دو ماه قبل کشور ما درگیر ویروس کرونا است  این ویروس بسیار مسری است و در برخی افراد نیز کشنده است. در فضاهای مجازی مطالب زیادی نوشته شده که بسیاری از آنان پایه علمی ندارند. با توجه به اینکه توصیه شده برای محافظت از خود و خانواده در خانه بمانیم مسلما گفت‌وگوی بین افراد خانواده و اخبار تلویزیون بر روی کودکان اثرات مخربی دارد.
 
وی افزود: شاید در همان لحظه کودکان کم سن و سال از خود واکنشی نشان ندهند ولی در آینده نزدیک خود را به صورت افسردگی و اختلالات اضطراب خود را نشان خواهد داد. بنابراین وقتی در مورد وقایع صحبت می‌کنید مراقب کودکان اطراف‌تان باشید آن‌ها نمی‌توانند خود را با واقعیات تطابق دهند. توصیه می‌شود اکنون که عموم مردم مجبور هستند در این ایام در خانه بمانند، زمان بیشتری صرف کودکان خود کنند و از بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوعی بهره بگیرند.
 
کتاب‌ها باید چه چیزی را نشر دهند
وی در پاسخ به این پرسش که در صورتی که مدتی بعد کتابی بخواهد تالیف شود چه مواردی باید درباره این نوع بیماری‌ها برای کودکان درج شود؟ گفت: در مورد این ویروس چون ماهیت جدیدی دارد فعلا تجربیات به حدی نیستند که برای درج مطالب کامل و جامع  کافی باشد. خوشبختانه کودکان کمتر به کووید 19 مبتلا می‌شوند؛ است مگر اینکه کودک بیماری زمینه‌ای داشته باشد که در معرض خطر ابتلا و عوارض آن خواهد بود، معتقدم اگر کتابی قرار شود حتما باید تحت نظارت نویسندگان مطرح و به‌ نام نوشته شده شود، و اطلاعات آن کاملا مورد ارزیابی پیش از انتشار قرار گیرد به گونه‌ای که تنها بازگوی مطالب تکراری نباشد.
 
رستمی با اشاره به توصیه‌های خویش درباب مراقبت از نوزادان و کودکان گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا کودکان را نسبت به بالغین کمتر مبتلا می‌کند ولی باید به این نکته توجه داشت، کودکان می‌توانند بیماری را به بالغین منتقل کنند. توصیه می‌شود کلیه راه‌های پیشگیری از این ویروس از جمله شستن دست‌ها، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، عدم حضور در مناطق پرجمعیت و غیره به کودکان آموزش داده شود بدون اینکه موجب استرس آن‌ها شوید. همواره یکی از بهترین بسترها برای این آموزش‌ها کتاب و فضای مجازی است خوب است حرفی از بیماری زده نشود اما راه‌های مراقبت از آن به کودکان گفته شود.
 
وی ادامه داد: چون در حال حاضر برای این ویروس درمان قطعی شناخته نشده است، بنابراین مردم باید از تجویز سرخود داروهای گیاهی یا شیمیایی خودداری کنند. همچنین از مصرف زیاد الکل خودداری کنند، چون الکل از راه پوست جذب  و منجر به مسمومیت می‌شود. در حقیقت شستشوی مکرر دست با آب و صابون منطقی‌تر است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها